تعرفه تبلیغات
آگهی های ویژه انجمن ها [ ثبت آگهی ]

لیست کاربران برچسب شده در تاپیک

نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: ***آموزش نت خوانی گیتار***

  1. #1
    mona12 آواتار ها
    کاربر انجمن

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر انجمن
    شماره عضویت
    84159
    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    نوشته ها
    78
    میانگین پست در روز
    0.03
    تشکر از پست
    23
    224 بار تشکر شده در 69 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 29/0
    Given: 10/0
    میزان امتیاز
    7

    پیش فرض ***آموزش نت خوانی گیتار***


    0 Not allowed! Not allowed!
    ***آموزش نت خوانی (گیتار)***


    بی شک شناخت و فراگیري هر علمی نیاز به دانستن و آشنایی با مقدمات و اصول آن علم دارد.
    موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
    شما هرچه قدر هم که آهنگساز یا نوازنده توانایی باشید بدون فراگیری اصول و مبانی موسیقی نمی توانید
    آنطور که باید، کار خود را اجرا کنید.
    ما در اینجا زبان موسیقی را فرا میگیریم.

    در اینجا ما گام به گام پیش میرویم و زبان بسیار زیبای موسیقی را فرامیگیریم.

    سعی شده که علاوه بر دانسته های شخصی از آثار استادان ایرانی و خارجی و مشورت با استادان گرامی استفاده شود تا آموزشی جامع و انشاا... مفیدی داشته باشیم.
    منبع :njavan. com

    - - - Updated - - -

    صوت:
    اولین مطلبی که مهم است صوت می باشد. صوت پدیده ای فیزیکی است. برای درک بهتر، به طور خلاصه از دید فیزیک به این پدیده (صوت) نگاهی میاندازیم.

    بر اثر ارتعاش جسمی صوت ایجاد میشود و این امواج از طریق هوا به گوش ما میرسد و ما آن صدا را میشنویم. مشخصه های امواج صوتی عبارتست از: فرکانس یا بسامد، طول موج، دامنه
    ما در اینجا به مباحثی میپردازیم که در ادامه به کارمان می آید و به درد ما میخورد.



    فرکانس (بسامد):

    یک سیم ساز را در نظر بگیرید، در ابتدا بدون حرکت است. وقتی به آن ضربه میزنیم سیم شروع به حرکت میکند، به این حرکت، حرکت ارتعاشی گویند. با این حرکت تولید صدا میکند.
    به تعداد ارتعاش ها (حرکت های رفت و برگشت) در واحد زمان فرکانس یا بسامد میگوییم. معمولا واحد زمان را 1 ثانیه فرض میکنیم پس:
    به تعداد ارتعاش یک جسم در یک ثانیه فرکانس با بسامد میگوییم.
    واحد آن هرتز (Hertz) است و با علامت Hz نمایش میدهیم.

    بنا بر این اگر جسم مرتعشی در یک ثانیه 100 بار نوسان کند، میگوییم: بسامد این جسم 100 Hz است.
    هرچقدر بسامد جسمی کندتر باشد صدایی که ما میشنویم بم تر است و هرچقدر بسامد جسم تندتر باشد صدایی که به گوش ما میرسد زیر تر است، یعنی اگر ارتعاش یک جسم در 1 ثانیه کمتر باشد صدا بم تر و اگر ارتعاش جسمی در 1 ثانیه بیشتر باشد صدا زیرتر است.

    محدوده شنوایی:
    هر موجودی در عالم هستی محدوده شنوایی مخصوص به خودش را دارد.
    به عنوان مثال انسان قادر نیست صداهایی زیر تر از 20000 هرتز و بم تر از 20 هرتز را بشنود.

    پس محدوده شنوایی انسان(با توجه به سن، نژاد و شرایط خاص) بین 20 تا 20000 هرتز میباشد.

    - - - Updated - - -

    صدای موسیقیایی:

    صدای موسیقیایی فرکانسی معین و مشخص دارد و بصورت آگاهانه تولید میشود، به همین دلیل صدای موسیقیایی در مقام مقایسه با نوفه ها (صدای غیر موسیقیایی) مطبوع تر است.
    در کار ما به صدای موسیقیایی پرداخته میشود به این علت که کاملا قابل ارزیابی هستند. اینکه به صدای غیر موسیقیایی (نوفه) نمیپردازیم بدان معنی نیست که صدای غیر موسیقیایی نامطلوب است یا در موسیقی استفاده نمیشود و تاثیری ندارد، بلکه در آثاری بوده که از صدای باران، موج دریا، رعد و ... استفاده میشود که اینها همه صدای غیر موسیقیایی (نوفه) هستند.

    صدای غیر موسیقیایی (نوفه ها):

    صدای غیر موسیقیایی بر خلاف صدای موسیقیایی فرکانسی مشخص ندارند و نمیتوان آنها را ارزیابی کرد، این صداها به صورت تصادفی به وجود می آیند.
    به صداهایی که غیر موسیقیایی میباشند به اصطلاح نوفه میگویند.
    برای نوفه ها به عنوان مثال میتوان به : صدایی که از خیابان شنیده میشود، لوازم برقی، آبشار، دریا و ... اشاره کرد.

    در ادامه با صدای موسیقیایی پیش خواهیم رفت.

    صداهای موسیقیایی و انواع آن:

    صداهای موسیقیایی دارای چهار مشخصه می باشند. این مشخصه ها عبارتند از:

    1- دیرند
    2- شدت
    3-ارتفاع
    4-رنگ

    در ادامه به توضیحات این مشخصه ها و نام های دیگر آنها آشنا خواهیم شد.

    1- دیرند: (کشش، زمان، مدت)

    به مدت زمانی که یک صدا توسط یک منبع صوتی تولید میشود دیرند آن گویند، این یعنی اینکه به مدت زمانی که شما یک صدا (تولید شده توسط یک منبع) را مشنوید دیرند آن میگویند.

    بع عنوان مثال شما حرف (آ) را به مدت چهار ثانیه بکشید و ادامه دهید، در این چهار ثانیه که صدای آ به گوش میرسید دیرند آن میگوییم،
    اینبار مصوت (ایی) را به مدت دو ثانیه بکشید، دیرند آن دو ثانیه است، حال میتوانیم بگوییم دیرند (آ) بیشتر از دیرند (ایی) میباشد.

    در موسیقی نت ها هم نسبت به یکدیگر دیرند یکسان ندارند و به یک اندازه کشیده نشده و هر نت دیرند خاص خودش را دارد.
    بعضی نت ها بلند و بعضی نت ها کوتاه میباشند.

    در نت نویسی این دیرند نت ها را با شکل های مخصوص نشان داده میشوند که در ادامه با آنها آشنا میشویم.

    - - - Updated - - -

    1-شدت (قدرت، بلند و کوتاه، قوی و ضعیف):

    صدا ممکن است بلند و کوتاه (قوی و ضعیف) باشد، صدای یک انسان را در نظر بگیرید که فریاد میزند، صدای این فرد قویتر از صدای شخصی است که به ارامی صحبت میکند.
    در موسیقی هم همین گونه است، وقتی شما به سیم گیتار ضربه ای محکم وارد میکنید صدای قوی را میشنوید و اگر به آرامی به سیم ضربه وارد کنید آن صدا ضعیفتر است.
    برای شدت یا قدرت علامت هایی هم هست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.


    3- ارتفاع (زیر و بمی، نواک، بالا و پایین):

    همه ما با واژه های کلفت و نازک آشنایی داریم. ارتفاع همین کلفت و نازک (زیر و بم) می باشد.
    به عنوان مثال صدای آقایان از بانوان بم تر است و صدای بانوان نسبت به آقایان زیر تر است.
    در گیتار و سایر سازها هم همین است.
    در گیتار سیم های بالایی (4 و 5 و 6) صدایی بم تر نسبت به سیم های پایین (1 و 2 و 3) دارند.
    سه سیم پایین (نازک) صدایی زیر تر نسبته به سه سیم بالا (کلفت) دارند.

    نام های دیگر صدای زیر : بالا ، زیاد میگویند
    نام های دیگر صدای بم : پایین ، کم می گویند.

    در زبان موسیقی به علامت هایی که زیر و بمی را نشان میدهند نت میگیوییم.

    4- رنگ (طنین، جنس):

    به مشخصه ای که باعث میشود ما صداهایی را بشنویم و بین آنها تفاوت قائل بشویم و آنها را تشخیص دهیم رنگ صدا میگویند.
    یعنی اگر تلفن را بردارید و صدای طرف مقابل را بشنوید اگر شخص تماس گیرنده آشنا باشد ، به راحتی تشخیص میدهید که شخص تماس گیرنده چه شخصی است. (پدر ، مادر ، برادر ، دوست و ...)
    این ویژگی را که باعث میشود شما بین صداهای اطرافیان تفاوت قائل بشید و صاحب صدا را بشناسید طنین صدا گویند.
    در موسیقی هم همینگونه است.
    هر گاه دو صوت از دو ساز مختلف، با ارتفاع و شدت یکسان، به ارتعاش در بیایند (یک آهنگ را بنوازند) منحنی این دو صوت به دو شکل مختلف، ثبت میشود.
    زمانی که صوتی از یک ساز به ارتعاش در می آید، شنونده تنها ، یک ارتعاش را میشنود. اما باید دانست که این صدا، نتیجه ی امیزش اصوات فرعی دیگری با این صوت اصلی است، که این اصوات فرعی برای گوش قابل تشخیص نیستند.
    ترکیب اصوات اصلی و فرعی و اختلاف آنها با یکدیگر، موجب پیدایش رنگ صدایی خاص در هر ساز میگردد. به عبارت دیگر ، اختلاف در اصوات فرعی باعث میشود که ما به عنوان شنونده صدای سازی مانند فلوت را از ساز دیگری مانند گیتار تشخیص بدهیم.

    - - - Updated - - -

    فاصله:

    به اختلاف زیر و بمی بین دو نت فاصله آن دو نوت گویند، این فاصله به روش های مختلف سنجیده میشود که بعدا به آنها میپردازیم.



    اسامی نت ها:

    اصوات موسیقیایی، از زیرترین تا بم ترین دارای هفت نام مختلف میباشند. نام گذاری این اصوات به دو طریق انجام میشود.
    در برخی از کشورهای غربی این اصوات با حروف الفبایی و در کشورهای دیگر، با کلمات هجایی نامگذاری میشوند.
    چون هردوی این اسامی مهم هستند و ما به آنها نیاز داریم پس هردو را برای شما می آورم.



    نام گذاری هجایی:

    Do Re Mi Fa Sol La Si

    سی لا سل فا می ر دو

    نام گذاری الفبایی:

    C D E F G A B

    لازم به ذکر است که در کشورهای آلمان زبان برای نت Si به جای حرف B از حرف H استفاده میکنند.
    در میان نت ها دو بم ترین و سی زیرترین محسوب میشوند.


    - - - Updated - - -

    فاصله:فاصله بین دو نت عبارتست از مسافت بین دو نت از لحاظ زیری یا بمینیم پرده :کوچک ترین فاصله در موسیقی کلاسیک نیم پرده می باشداکتاو:اگر از هر نت با شمارش خود نت هشت نت به سمت جلو حرکت کنیم به همان نت با صدای زیر تر می رسیم که به آن اکتاو نت می گوئیم .برای مثال حالت طبیعی گام دو:دو ر می فا سل لا سیفاصله بین نت ها :در حالت کلی اگر از نت دو حرکت کرده و تا اکتاو آن برویم (که همان نت دو با صدای زیر تر می باشد) فاصله بین نت ها به صورت زیر می باشد:Do تا Re یک پرده (هر دو نیم پرده برابر با یک پرده می باشد)
    Re تا Mi یک پردهMi تا Fa نیم پردهFa تا Sol یک پردهSol تا La یک پردهLa تا Si یک پردهSi تا Do نیم پردههمانطور که می بینید دو استثنا وجود دارد ، بین می و فا ، سی و دو نیم پرده فاصله می باشد . این قاعده کلی می باشد و به عنوان یک قانون به خاطر می سپاریمزیری و بمی نت ها:هرگاه روی خطوط حامل به سمت بالا حرکت کنیم صدا زیر می شود و هنگامی که به سمت پایین حرکت می کنیم صدا بم می شودعلائم تغییر دهنده :دیز(#) :هرگاه این علامت قبل از نتی قرار گیرد آن نت را نیم پرده زیر می شود.بمل(b) :هرگاه این علامت قبل از نتی قرار گیرد آن نت را نیم پرده بم می شود.بکار (ם) :این علامت تاثیر علامت های دیز یا بمل را از بین می بردعلائم ترکیبی:علامتهای دیز یا بملی که جلوی کلید سل و قبل از کسر میزان قرار می گیرند و تاثیر آن به این صورت است که تمامی نت ها مورد نظر در هر اکتاوی را نیم پرده زیر یا بم می کنندعلائم عرضی :هرگاه این علائم داخل میزان بیاید تاثیر آنها فقط روی همان اکتاو و تا انتهای همان میزان می باشد و یا اینکه توسط بکار داخل میزان تاثیر آنها از بین ببرد.قوی و ضعیف بودن ضرب در میزان :به طور کلی اولین ضرب تمامی میزان ها قوی میباشد و ضرب میانی میزان نیمه قوی ، و بقیه ضرب ها ضعیف می باشدسنکوپ :از ادامه یافتن صدای ضرب ضعیف به روی ضرب قوی سنکوپ به وجود می آیدضد ضرب :هر گاه در حالت سنکوپ به جای ضرب قوی سکوت قرار گیرد حالت بوجود آمده ضد ضرب نام داردبعضی علایم در موسیقی معمول می باشد و دانستن انها ضروری تعدادی از این علایم به قرار زیر می باشدخط اتصال:خطی است که گروهی از نتها را به هم متصل می کند یا زیر مجمو عه قرار می دهد. اتصال روی دو نت بالا رونده: نت دست باز را نواخته و انگشت را به طور سنگین روی پره سیم مربوطه می اندازیم.اتصال روی دو نت پایین رونده: برای اولین نت مضراب زده و بعد انگشت دوم را با شدت بلند کنید تا نت دوم به صدا در آید.خط اتصال روی یک سیم: انگشت خود را روی نت اول قرار دهید و به سیم ضربه بزنید بعد انگشت دیگر روی نت بیفتد ولی انگشت قبلی را بر ندارید.خط اتحاد:خطی است که دو نت همنام را به هم متصل میکند. در اجرا به این معنی است نت اول را اجرا کرده ولی نت دوم را اجرا نمی کنیم و اجازه می دهیم صدای نت اول به اندازه ی کشش زمانی نت دوم هم کشیده شودلگاتو:خطی است که دو نت غیر همنام را به هم متصل می کند. در اجرا به معنی این است که نت اول را به صدا در آورده و ادامه صدا را روی نت دوم بدون به صدا در اوردن نت توسط دست راست یا مضراب یا ارشه یا . . . ِ توسط دست چپ بوجود آوریمدولا خط تکرار:قطعه ی ما بین این دولا خط را یک بار تکرار می کنیم. اگر ابتدای قطعه بود در قسمت شروع قسمت تکرار شونده نیازی به گذاشتن دولا خط تکرار نیستخطوط ولتا:در اجرای قطعه هنگامی که به خط ولتای 1 ان را اجرا کرده و با دیدن دولا خط تکرار قسمت مورد نظر را تکرار می کنیم حال در تکرار وقتی که به خطوط ولتا میرسیم دیگر خط ولتای شماره ی 1 را اجرا نمی کنیم و خط ولتای 2 را اجرا کرده و ادامه می دهیم: D. C all fineاین علامت در انتهای قطعه می اید و به این معنی که از ابتدای قطعه شروع کرده و تاfine را اجرا کنید.تبلجر:تبلچر خوانی راهی برای فرار از نت خوانی نیستتبلچر روشی بسیار ساده برای درک و نواختن نت های موسیقی بدون فراگیری اصول اصلی نت خوانی می باشد . از آنجایی که این روش با نقص ها و کمبود هایی از لحاظ موسیقی روبرو می باشد به هنرجویان توصیه می کنیم که مبنای خود را در موسیقی بر پایه نت خوانی قرار دهنداین روش به این صورت است که شش خط روی صفحه داریم که معادل شش سیم گیتار است و اعدادی که روی این خطوط قرار می گیرند معادل نیم پرده ای است که باید روی گیتارگرفته شودبطور مثال اگرعدد 0 روی خط مربوط به سیم اول نوشته شود به این معنی است که روی گیتار می بایست سیم اول بطور آزاد نواخته شود و یا اگر 1 نوشته شود باید نیم پرده ی اول گرفته شود و...در این سیستم زمان بندی وجود ندارد، که مشکل بزگی برای این سیستم است ، البته در برخی از کتاب ها ، متد ها و نرم افزار ها قوانین زمان بندی نیز به صورت قرار دادی به اضافه شده که ممکن است در متد های مختلف با هم متفاوت باشند.انواع سکوت ها :


    معادل هر نت سکوتی داریم که در تصویر زیر می بینید

    شکل سکوت گرد با سکوت سفید شبیه هم هستند با این تفاوت که سکوت گرد از بالا به خطوط حامل چسبیده و سکوت سفید از زیر به خطوط حامل چسبیده است، برای اشتباه نگرفتن این دو سکوت کافیست این تصور را داشته باشیم که سکوت گرد بخاطر این که 4 ضرب است پس سنگین تر بوده و از خط پایین افتاده و سکوت سفید به دلیل انکه 2 ضرب است سبک تر بوده و روی خط قرار می گیرد

    - - - Updated - - -

    سیم های گیتار را از پایین به بالا میشماریم، سیم اول گیتار صدای نت می را می دهد که این نت روی خطوط حامل بین خط چهارم و خط پنجم قرار داردسیم دوم گیتار صدای نت سی را می دهد که این نت روی خطوط حامل روی خط سوم می باشدسیم سوم گیتار صدای نت سل را می دهد که این نت روی خطوط حامل روی خط دوم است.سیم چهارم گیتار صدای نت ر را می دهد که این نت روی خطوط حامل از پایین به خط اول چسبیده است.سیم پنجم گیتار صدای نت لا را می دهد که این نت روی خطوط حامل روی خط کمکی دوم زیر خطوط حامل قرار داردسیم ششم گیتار صدای نت می را می دهد که این نت روی خطوط حامل از پایین چسبیده به خط کمکی سوم زیر خطوط حامل می باشد
    با توجه به دایره ی نت ها می توان نت های دیگر روی سیم های گیتار را شناخت
    بطور مثال نت های سر دسته را توضیح می دهم

    سیم اول آزاد می است و می دانیم نت فا نیم پرده با نت می فاصله دارد پس صدای نت فا روی گیتار نیم پرده ی اول سیم اول است و این نت فا روی خطوط حامل روی خط پنجم قرار دارد، در ادامه روی سیم اول نت سل را داریم که یک پرده با نت فا فاصله دارد پس می شود نیم پرده ی سوم که این نت در خطوط حامل از بالا به خط پنجم چسبیده استسیم دوم آزاد سی است و می دانیم نت دو نیم پرده با نت سی فاصله دارد پس صدای نت دو روی گیتار نیم پرده ی اول سیم دوم است و این نت دو روی خطوط حامل بین خط سوم و خط چهارم قرار دارد، در ادامه روی سیم دوم نت ر را داریم که یک پرده با نت دو فاصله دارد پس می شود نیم پرده ی سوم که این نت در خطوط حامل روی خط چهارم استسیم سوم آزاد سل است و می دانیم نت لا یک پرده با نت لا فاصله دارد پس صدای نت لا روی گیتار نیم پرده ی دوم سیم سوم است و این نت لا روی خطوط حامل روی خط دوم قرار دارد ، در ادامه روی سیم سوم نت سی را داریم که البته هم صدای نت سی (سیم دوم آزاد) است که یک پرده با نت لا فاصله دارد پس می شود نیم پرده ی چهارم سیم سوم بطور معمول به جای این نت همان سیم دوم بطور آزاد را می نوازیم.سیم چهارم آزاد ر است و می دانیم نت می نیم پرده با نت ر فاصله دارد پس صدای نت می روی گیتار نیم پرده ی دوم سیم چهارم است و این نت می روی خطوط حامل روی خط اول قرار دارد، در ادامه روی سیم چهارم نت فا را داریم که نیم پرده با نت می فاصله دارد پس می شود نیم پرده ی سوم که این نت در خطوط حامل بین خط اول وخط دوم استسیم پنجم آزاد لا است و می دانیم نت سی یک پرده با نت لا فاصله دارد پس صدای نت سی روی گیتار نیم پرده ی دوم سیم پنجم است و این نت سی روی خطوط حامل از پایین به خط کمکی اول چسبیده است، در ادامه روی سیم پنجم نت دو را داریم که نیم پرده با نت سی فاصله دارد پس می شود نیم پرده ی سوم که این نت در خطوط حامل روی خط کمکی اول استسیم ششم آزاد نیز می است و می دانیم نت فا نیم پرده با نت می فاصله دارد پس صدای نت فا روی گیتار نیم پرده ی اول سیم ششم است و این نت فا روی خطوط حامل روی خط سوم کمکی پایین خطوط حامل قرار دارد ، در ادامه روی سیم ششم نت سل را داریم که یک پرده با نت فا فاصله دارد پس می شود نیم پرده ی سوم که این نت در خطوط حامل از پایین به خط سوم کمکی چسبیده است.

    پایان

    منابع :
    [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]



  2. 3 کاربر برای این پست از mona12 تشکر کرده اند:


  3. # ADS
     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •