آگهی های ویژه انجمن ها [ ثبت آگهی ]
 

لیست کاربران برچسب شده در تاپیک

نمایش نتایج: از 1 به 4 از 4

موضوع: انواع موسیقی در قوم لر

  1. #1
    milad1985 آواتار ها
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    1881
    تاریخ عضویت
    Aug 2007
    نوشته ها
    49
    میانگین پست در روز
    0.02
    تشکر از پست
    28
    111 بار تشکر شده در 35 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض انواع موسیقی در قوم لر


    0 Not allowed! Not allowed!
    هم اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود:

    ۱-موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه: شامل ترانه‌ها و آهنگهایی است در وصال یا فراق معشوق مانند ترانه‌های هی لو، بینا بینا، کیودار یا نغمه‌های شیرین و خسرو، ساری خوانی، میربگی(میرونه) و دهها ترانه دیگر که در مقامهای مختلف موسیقی لری اجرا می‌گردد.

    ۲-موسبقی و ترانه‌های حماسه رزمی: این سرودها بیانگر ارزشهای حماسی و رزمی جنگاوران در میان ایل هستند. مانند جنگ لرو، دایه دایه و … یا مقامهای موسیقی بدون کلام که در رزم‌گاه و مسابقه به کار رفته‌اند، مانند جنگه را، سوارهو، نقاره و ….

    ۳-موسیقی و ترانه‌های سوگواری: این موسیقی بیشتر جنبه آیینی داشته‌است و در مواقع سوگواری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوانی دارد، مانند چمری یا سایر مقامها؛ از جمله، سحری، پاکتلی، شیونی و دهها مقام دیگر.

    ۴-موسیقی و ترانه‌های فصول: موسیقی و ترانه‌های ویژه فصول مختلف مانند برزه کوهی، ماله ژیری، کوچ بارو ….

    ۵-موسیقی و ترانه‌های کار: به منظور سهولت و تسریع در کار مردان و زنان ایلاتی، این ترانه‌ها - به صورت فردی یا دسته جمعی- خوانده می‌شود، مانند ترانه‌های گل‌درو(برزیگری) ، هوله(خرمن کوبی) ، مشک زنی، شیردوشی و چوپانی. موسیقی و ترانه‌های طنز: این ترانه‌ها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایشی طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده‌است: هه‌نبات، کاسمسا(کاسه همسایه) و … از این نوع هستند.

    ۷-سرودهای مذهبی: بر اساس کلام‌های یارسان(از سروده‌های اهل حق) بوده، جنبه عرفانی و اعتقادی آن بسیار عمیق است. مانند ضامن آهو، سرای خاموشان(شهر بی‌صدا) ، دوازده کلام یاری و ….

    در طول دهد اول انقلاب اسلامی به علت برخوردهای شدید با اجرای موسیقی به ویژه موسیقی قومی، از میزان مشارکت موسیقی در بخش‌های مختلف زندگی قومی کاسته شد اما در گذشته که موسیقی شادمانه و غنایی همراه با رقص‌های جمعی صورت می‌گرفت، در مناطق لر نشین به این صورت اجرا می‌شد:

    ۱-قطار ۲-سنگین سما ۳-هل پرکه یا هل پرکان ۴-دوپا

    ۵-سه پا ۶-شانه شکی ۷-اوشاری

    البته توالی و ترتیب به هنگام اجرای رقص صورت می‌گرفت و در صورت دیدن سواران، مقام‌های موسیقی رقص قطع می‌گردید و به اجرای مقام‌های سوارکاری(موسیقی رزمی) می‌پرداختند. مثلاً اگر مقام هل پرکه در حال اجرا بود، با دیدن سواران مقام نقاره نواخته می‌شد که در ابتدای مقامهای موسیقی سوارکاری است. در مناطق لرنشین توالی و ترتیب موسیقی غنایی بدین گونه‌است: ۱-سنگین سما ۲-دوپا ۳-سه پا ۴-شانه شکی؛ گاه ضمن اجرای این مقامها، مقامهای دیگری مانند شیرین و خسرو، سارو خوانی و … نیز اجرا می‌شود.

    از ترانه‌های مشهور قوم لر می‌توان به قدم خیر، رنگینه، کش طلا(کفش طلا) ، صنم گل، هالو گنم خر و … اشاره نمود. موسیقی و ترانه‌های حماسی در قوم لر در دو جهت عمل نموده‌اند؛ تشویق ایلات و عشایر به شرکت و حضور در میادین نبرد(مانند ترانه دایه دایه) و حفظ و زنده نگهداشتن یاد برخی از شخصیتهای حماسی قوم لر در دو بخش بی‌کلام، مانند مقام‌های سحری، نقاره، شاره را، یا با کلام، مانند ترانه‌های دایه دایه، جنگ لر وکرمی اجرا می‌شود. از هنرمندان قوم لر نجفقلی میرزایی، علیرضا حسین خانی و پیرولی کریمی را می‌توان نام برد. جهت آشنایی بیشتر با فرهنگ غنی موسیقایی در قوم لر به شرح ابعادی از موسیقی این قوم می‌پردازیم:

    الف) موسیقی سوگواری: بیانگر مراحل مختلف عزاداری و سنتهای رایج آن در لرستان است. این موسیقی نیز به صورت بی‌کلام(مانند مقام‌های سحری، پاکتلی، چمری) و با کلام(مانند مراسم راراپیشکوه، راراشتکوه، راراشیرازی یا دنگ دال در مناطق مختلف بختیاری) اجرا می‌شود.


    ب) موسیقی فصول: بر اساس اعتقاد حکما در قدیم اجرای موسیقی با اوقات شب و روز، ماه‌ها و فصول در ارتباط بوده‌است و برای هر مقطع از زمان در هر ماه یا فصل، موسیقی و نغمه‌های ویژه‌ای را توصیه می‌کردند. در مناطق لرنشین نیز در گذشته چنین سنتی وجود داشت، از جمله نغمه شادمانه برزه کوهی که به هنگام بهار و بازگشت ایل از قشلاق و جشن بازگشت به سرزمین نواخته می‌شد.

    ج) موسیقی و ترانه‌های کار: شامل ترانه‌هایی است که مردان یا زنان به ویژه جوانان در هنگام کار، مانند جمع‌آوری هیزم، آب، شیردوشی و برداشت محصول مشک زنی و … می‌خوانند؛ به عنوان مثال دختران و زنها هنگام آوردن آب چشمه آوازی را به صورت همسرایی اجرا می‌کنند که زنگوله‌دار نامیده می‌شود. زنان در لرستان هنگام شیردوشی آوایی را زمزمه می‌کنند.

    د) موسیقی و ترانه‌های طنز: این موسیقی و ترانه‌های که با اجرای حرکات موزون همراه است، در لرستان توسط عده‌ای بنام دلی اجرا می‌شد که استعداد فراوانی در ردیف کردن کلمات و اشعار به صورت بداهه داشتند و از این راه ارتزاق می‌کردند. بیشتر مردم از ترس هجویات جالب آنان مجبور به دادن مبلغی به آنها بودند.

    ه) موسیقی مذهبی: این موسیقی شامل سرودهای یارسان که وزن خاصی دارند و به کلام معروف هستند و در نسخ مختلف به گویش گورانی ولکی لرستانی (نور آباد) ثبت شده‌اند می‌شود. این کلام‌ها در نزد اهل حق بسیار گرامی و محترم شمرده می‌شوند و شامل تعالیمی هستند که هر شخص وظیفه دارد در طول حیاط خود از آنها پیروی کند. برجسته ترین سازی که این نغمه‌ها را می‌نوازد«تنبور»(تمیره) است که در صفحات پیشین ذکر آن آمده‌است

  2. کاربران زیر از milad1985 به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  3. # ADS
     

  4. #2
    milad1985 آواتار ها
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    1881
    تاریخ عضویت
    Aug 2007
    نوشته ها
    49
    میانگین پست در روز
    0.02
    تشکر از پست
    28
    111 بار تشکر شده در 35 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض سرزمينم - استاد ايرج رحمانپور


    0 Not allowed! Not allowed!

    سرزمینم
    سرزمینم
    تکه پاره شده، غمگینم.
    مثل کوهها باش،
    زخمی اما سربلند.
    مثل کوه دِنا آفتاب بگیر
    و
    بین یاران تقسیم کن
    مثل گُهَربه خاطر بسپار
    شُر، شُر باران را
    مثل گری طاقت بیار
    برفهایی که آفتاب نمی گیرند
    مثل کبیرکوه
    پناهگاه زنان نازا باش
    مثل بلوط باش
    تکه پاره ي غمگین
    مثل بلوط باش.
    و...

    ترجمه ای بود از ترانه ی سرزمینم اثر ایرج رحمانپور شاعر، خواننده و ترانه سرای صاحب سبک لرستانی. اودر دهه های بعد از انقلاب نه تنهادرموسیقی اقلیمی بدعتی نو و ماندگار آفرید، بلکه موسیقی لرستان را که می رفت تا درمه ای از مدیحه سرایی روزمره و محض گم شود، باز یافته و جانی تازه به آن بخشید، تا مثل چشمه های ذلال لرستان در هاله ای از شقایق و پونه و شبدر درگسترة زاگرسِ استوار جاری شود و جانهای رنجور و در هم شکستة ملتش را همدم و اورا امید به آفتاب و ایمان به عشق و ایستادگی نوید دهد. زبان موسیقی ایرج اگرچه اقلیمی است، اما مخاطبش انسان امروزاست و کلامش فراتر از مرزهای زبانی این منطقه است. چرا که او از انسان برای انسان می گوید. اوبا موسیقی خود گذشته را با حال و حال را با آینده پیوند می دهد.
    موسیقی ایرج نه فقط بلحاظ موسیقایی که به لحاظ ادبی، فرهنگی و مردم شناسی نیزحائز اهمیت و تأمل است. او در انتخاب، سرودن اشعار و ساخت کلیپ هایش به ابتکارات ادبی، هنری و زیبایی شناسانه دست می زند و با آگاهی خلاقانه اش ازگنجینة عمیق ادبی و فرهنگی سرزمینش به مکاشفه ای فیلسوفانه می پردازد تا زخمه های کهن، باورها و آداب و سنتهای پاک انسانی زاگرس نشینان را بازکشف و با آفرینشی هنرمندانه و بدیع در قالب موسیقی رنج و شادی انسان امروز را به تصویر بکشد.
    او لرزش لبان کودک گریان را با صدای پای سواران و ناله ی تفنگ و صخره های سخت را با خلوت برکه ها درهم می آمیزد. از دشتهای خشک تا پونه های خیس و از خون دل تا چشمه های ذلال. از رقص دختران تا داغ شقایق می گوید تا بقول خودش ناله های تاریخی قومش را فریادکند. او با نغمه ها و صدای گرمش انسان یخ زده ی امروز را به کرانه های آفتاب می کشاند.
    طبیعت، شکفتن، جاری شدن، رنگ، عشق و امید نقش اصلی را در موسیقی و کلام او دارند. از ایرج رحمان پور کتابی نیز بنام „تورا می نویسم سرزمین من” شامل تارنه ها و بومی سروده های او توسط «سهراب آزادی» گردآوری و به فارسی ترجمه شده توسط انتشارات سیفا روانه ی بازار شده است

  5. #3
    milad1985 آواتار ها
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    1881
    تاریخ عضویت
    Aug 2007
    نوشته ها
    49
    میانگین پست در روز
    0.02
    تشکر از پست
    28
    111 بار تشکر شده در 35 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض موسیقی‌های آوازی (کلامی) و موسیقی‌های سازی


    0 Not allowed! Not allowed!
    موسیقی آوازی لرستان
    كنكاش در وقایع گذشته بر مردم لرستان و سیری در ژرفاژرف سرگذشت فرهنگی و تاریخی آن، در گرو بررسی موشكافانه در چهره‌های ناشناخته زندگانی نیاكان سخت‌كوش این مرز و بوم است.
    نیاكانی كه با طبیعت و سرشت گیتی، انس و الفتی ژرف و با پدیده‌های پیرامون خویش پیوندی ناگسستی داشتند و در برخورد با مشكلات، با تبیین پدیده‌های ناشناخته، تجلیات ذهنی را به گونه‌های مختلف بر پردهٔ زندگانی، نقشی آشكار و جاوید می‌زدند. هر چند بازشناسی بخشی از ویژگیهای زندگی این مردم، با بررسی آثار دست و اندیشه آنها كه در قالب عناصر مادی و مینوی تجلی یافته و به یادگار مانده‌اند، شدنی است، ولی گذرگاه ورود به ك‍ُنه زندگانی آنها و اشراف بر بسیاری از ویژگیهای ناشناخته زیست و زندگی این مردم دلیر، جز مطالعهٔ دقیق و همه جانبهٔ چند و چونیهای جلوه‌های گوناگون امروزی نخواهد بود.
    با وجود اینكه با مطالعه و معرفی آثار فرهنگ مادی و معنوی هر جامعه و پژوهش علمی در همین گذرگاه سخت و دقیق می‌توان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگ‌ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشه‌هایی از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز و بوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیكران فرهنگ موسیقایی، روزنه‌هایی از این تصویر توصیف‌ناپذیر را می‌گشاییم.
    آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد
    علی سونه (علی دوستی)
    به طور كلی همان‌گونه كه از این عنوان پیداست، آوازهای لری كه گاهی نام مقام نیز می‌گیرند، بدون ریتم هستند و با متر آزاد اجرا می‌شوند. متداول‌ترین این آوازها، كه نقش بسیار مهمی را در این موسیقی ایفا می‌كنند، علی‌سونه است كه توسط مردان، به شیوهٔ تكی یا گاه به صورت مكالمات چهار یا پنج نفری (به حالت سؤال و جواب) همراه با كمانچه كه ساز ویژهٔ موسیقی لری است، اجرا می‌شود.
    این آواز، گاه در دلتنگی، گاه در اوقات فراغت، در حال كار، در شادمانی و سور، گاهی به انگیزه تهی كردن درون از فشارهای روحی و شكوه و شكایت از جور روزگار، پند و اندرز و گاه در جلوه غم عشق، از حنجرهٔ توانایان این شیوه و با دست و پنجهٔ نوازندگان زبردست خوانده و نواخته می‌شود. مضامین اشعار آن با گویش لری و در قالب تك‌بیتهایی كه با حال و هوای آن موسیقی یگانگی دارد، گوش نیوشندگان راستین آن را می‌نوازد. برخی اوقات نوازندگان، این مقام را بدون آواز و با ساز تنها، به عنوان مقدمه‌ای برای خواندن ترانه‌ها، قطعات ضربی و رقص اجرا می‌كنند. در بیان قدمت این آواز همین بس كه آن را اصیل‌ترین، محبوب‌ترین، رایج‌ترین و مردم‌آشناترین نوای كهن می‌شناسند. برخی از اشعار این آواز عبارت‌اند از:
    بار كنیت تا بار كنیم دی ملك دلگیر
    تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبیم پیر
    رخت بر بند تا رخت بربندم از این سرای دلگیركه تو از غصه و من از حسرت، هر دو با هم پیر شده‌ایم.
    پیركه بیم كوركه بیم دو تا دو تامه
    موز بره دگزم منسم پایامه
    پیر و كور گشتم و پشتم خمیده شد،
    عصا در دستم گویی پاهای من است.
    عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی)
    این دو گونهٔ آوازی نیز همچون آواز علی‌سونه همراه با كمانچه و توسط مردان خوانده می‌شود. نام این آوازها منسوب به دو شاعر هنرمند و توانای لر زبان، عزیزبیگ و میرنوروز هستند. در فرم اجرای این آوازها كه بنا به ذوق و اندیشه این دو شاعر، آفریده شده‌اند، از اشعار ایشان استفاده می‌شود.
    این دو آواز شاخه‌هایی از آواز علی‌سونه هستند كه نه حالت مویه را دارند و نه به صورت خاص، علی‌سونه محسوب می‌شوند و همین نكته نشانهٔ قدمت دیرینهٔ علی‌سونه و بنیادی بودن این مقام در آوازهای محلی لری است.
    نمونه آواز عزیزبكی:
    درد دل یا می‌كشم تا می‌كنم پیر
    یا مورم دو قورس‌ُ یا وطن دیر
    درد دل یا می‌كشد مرا یا پیرم می‌كند،
    یا به گورستان و یا به وطنی دور می‌برد مرا.
    نمونهٔ آواز میرنوروزی:
    گردش چرخ فلك نی و مرادم
    شادی رت د خاطرم غم من و یادم
    گردش روزگار به كامم نیست،
    شادی از خاطرم رفت و غم به یادم مانده است.
    ساری خونی (ساریه خوانی)
    از دیدگاه اهمیت آوازها در لرستان، ساری‌خونی با شهرتی تقریباً هم‌ردهٔ علی‌سونه، از حال و هوایی ویژه برخوردار است. غم و حزن مشهود در این آواز بارزترین ویژگی نهفته در آن است. ساری‌خونی عمدتاً به مویه نزدیك‌تر است و این غم‌انگیزی و حزن‌آلودی، گاه تا بدانجاست كه در مراسم سوگ نیز از آن استفاده می‌شود. این آواز را مردان به همراهی كمانچه می‌خوانند و با اشعاری به گویش لری، فضای حزن‌انگیز موسیقی آن را غمی دو چندان می‌بخشند.
    آسمو اوری گرت تیره و تیره
    كی دیه كرو بواَ وایك بمیره؟
    آسمان را ابری تیره فرا گرفته است.
    كه دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟
    ای دله سی دیلرو هه می‌زنی زار
    یه تونو به دیلرویه دینه یار
    ای دل از هجر دهلران (كه یارت در آنجاست) پیوسته در زاری و ناله‌ای.
    این هم تو و دهلران و دیدن یار.



    انواع موسیقی آوازی
    آواهای کار
    برزگری , خرمنکوبی (گاهوله) ، شیردوشی (گا دوشی) ، مشک زنی، برنج کوبی
    آواهای شادمانه
    سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو
    آواهای عاشقانه
    کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو
    کلام‌های دینی
    کلام‌های یارسان، چل سرو
    مویه‌ها
    سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی
    آواهای دلتنکی و غریبی
    علیدوستی، عزیز بگی، هوره«کو چر» و «سوار چر»
    آواهای حماسی
    شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه
    آواهای طنز
    ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی
    آواهای هجو
    لالایی ها
    موسیقی سازی
    سازهای لری
    سرنا، دهل، کمانچه (تال) ، تنبک (تمک) ، تنبور. دوزله، بلور
    مقام‌های شادی – عروسی
    رقص (سنگین سما، دوپا، سه پا، شانه شکی، اشکاری. چو بازی. سوارونه)
    انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه)
    رقص و آواز (بینا بینا، کیودار، کلنجه زرد. هی لُو هی لُو. بزران)
    مقام‌های سوگواری:
    نوع ساز (دهل، سرنا)
    پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو)
    مقام‌های عاشقانه و دلتنگی :
    کمانچه، تنبک
    قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی) ، علیسونه



    ترانه های محلی اولین پایه تجربه موسیقی هر کشور به شمار می روند. غم و شادی، سور و سوگ، کار و فراغت و... در بازتاب این آینه از ارزش خاصی برخوردارند. به دیگر سخن سرمایه اصلی موسیقی یک کشور نغمه های بومی و فولکلور آن کشور است.
    شاید پیشینه ی هنرهایی چون رقص و موسیقی به تمدنهای نخستین بشری بازگردد، آن هنگام که مردان و زنان نخستین به شکرانه ی شکار به پایکوبی و رقص می پرداختند.
    پیشینه ی موسیقی نیز در سرزمین کهن لرستان به هزارن سال قبل و به تمدنهای کهن چون کاسیان بازمی گردد؛ سفالینه هایی از هزاره ی چهارم قبل از میلاد، ابزار و ادوات مفرغین و... انسانهایی را در حال رقص و پای کوبی نشان داده اند.
    شایان ذکر است که جای دارد پیشینه ی موسیقی دیار کهن لرستان، با تحقیقات و پژوهشهایی بسیار معرفی گردد همچنان که کارهایی ارزشمند نیز صورت گرفته است، غرض حقیر بیشتر فتح بابی برای دوستان هنر دوست است.
    موسیقی در لرستان از دیرباز از اهمیت و نقش به سزایی برخوردار بوده است و در جای جای زندگی مردمان این دیار حضوری پررنگ داشته است، غم و شادی، سور و سوگ، کار و فراغت و مردم لرستان از دیرباز با موسیقی انس و الفت خاصی داشته اند. موسیقی لرستان به دلیل محدودیت جغرافیایی این خطه و محصور بودن آن درمیان کوههای سر به آسمان ساییده زاگرس و عدم هم مرزی این سرزمین با کشورهای بیگانه نسبت به موسیقی سایر مناطق کشور بکرتر ودست نخورده تر مانده است.

  6. #4
    milad1985 آواتار ها
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    1881
    تاریخ عضویت
    Aug 2007
    نوشته ها
    49
    میانگین پست در روز
    0.02
    تشکر از پست
    28
    111 بار تشکر شده در 35 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض رقص لري - 1


    0 Not allowed! Not allowed!
    با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون «باخته =Bakhte »، «بازی = Bazi»، «دَس گِرِتِه = Das Gerete» استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی «کراد» خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است:
    بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
    فرد رقصنده را نیز «بازِنَه = Bazena» می گویند؛ شایان ذکر است که لفظ رقص و رقاص در بین لران کاربردی ندارد و گاه نیز موهن قلمداد می گردد.
    رقصها در لرستان عموماً چهره آیینی و فرهنگی به خود گرفته اند. و همواره با حضور مردان وزنان لر صورت گرفته است. وشامل انواع گوناگونی چون: دوپا، سه پا، شانه شَکی، سنی سما و، سوار هو، اوشاری و... است.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. انواع پیانو
    توسط peasegonzo در انجمن پیانو
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: Tuesday 23 June 2009, 08:15 AM
  2. کمک در مورد اسم VST
    توسط gol990 در انجمن نرم افزارهای آهنگسازی و ابزار جانبی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: Tuesday 21 October 2008, 08:28 AM

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •