لیست کاربران برچسب شده در تاپیک

نمایش نتایج: از 1 به 8 از 8

موضوع: ساخت تار جديد بدون كاسه با صدايي باور نكردني

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    کاربر انجمن

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر انجمن
    شماره عضویت
    5982
    تاریخ عضویت
    May 2008
    نوشته ها
    51
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    6
    147 بار تشکر شده در 45 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 1/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    17

    پیش فرض ساخت تار جديد بدون كاسه با صدايي باور نكردني


    0 Not allowed! Not allowed!
    ساخت تار همواره از مشكلترين ساختهاي سازهاي ايراني بشمار ميرفت و هميشه از پيچيدگي و رمز گونه بودن ساخت يك تار در مراحل مختلف آن نقل ميشد در تاريخ تار ايران هميشه از نام استاداني مانند استاد يحيي بعنوان به حد اعلا رساننده ساختمان كاسه و بوجود آورنده بهترين فرم ممكن در ساخت اين ساز با هم آوا ترين صداي فرهنگ ايران زمين ياد ميشد كه اين چوب توت كهنه را با مشقت آور ترين روشها آماده سازي كرده و در نهايت بهترين صدا بدست مي آمد نقل است كه يحيي سازهاي خود را در محافل به دست اساتيد بنام آن زمان ميداد و در صورت تاييد نشدن صداي آن ساز و كاسه چوبي آن را ميسوزاند

    اين موضوع تا دوره ما نيز ادامه يافته و مراحل ساخت اين ساز بسيار سخت و دشوار ماند قريب به يك ماه تلاش و بذل ذوق هنري بهترين و خوشصدا ترين كاسه را توسط استاد اين فن بوجود ميآورد

    وقتي بار اول سايت آقاي بوستاني را ديدم و صدا و ويدئوي نواختن اين تار بدون كاسه كه ساخت آن با هر چوبي و در چند روز و با درصد خطا و مشقت بسيار كمتر از قبل ميسر ميشود شنيدم بسيار از اين صدا متعجب شدم بارها استاد شجريان از مهم نبودن كاسه در صداي تار صحبت كرده بودند و همه گان اين سخنان را برنتافتند و گفتند كه ايشان بهتر است فقط بخوانند و در اين مورد نظر ندهند ولي چهره استاد در هنگام تار نوازي درخشاني با تار بي كاسه هم افتخار آميز و فاتحانه بود هم كمي متعجب بنده تصور ميكنم خود استاد هم تا اين حد به بي اهميت بودن كاسه و چوب توت مرموز و افسانه اي پي نبرده بودند[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/BEHDAR%7E1/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot. png[/IMG]




    هر چه با خود ميگويم كه اين امكان پذير نيست به هر حال كاسه و تراش چوب توت در رنگ دادن به صداي تار نقش اصلي را دارد و تمام استادان در تاريخ اين ساز در اين خصوص مطالب فراواني گفته و نوشته اند تا حدي كه اين موضوع به افسانه اي بدل گشته بود ليكن اين تار عجيب ساخته آقاي بوستاني همه چيز را خراب كرد! آدرس سايت [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]

    نميدانم شايد قضاوت زود باشد و اين ساز نيازمند نظر و بررسي اساتيد فن ولي شايد با اين صداي بسيار بدون نقص و شبيه به يك ساز سنتي گران قيمت و با چوب توت كهنه! ديگر مزيت كاسه قديم فقط در هنري طراحي وزيبايي خاص ‌آن بعنوان يك حجم هنري باشد.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: Friday 1 March 2019, 03:16 PM
  2. آموزش ساخت دوتار(تنبور خراسان)
    توسط AR-system در انجمن سازهای زهی ضربه ای
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: Thursday 24 April 2014, 09:02 PM

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •