-
کاربر انجمن
وضعیت
- افلاین
-
کاربران زیر از ZOZ.VB.ZOZ به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Thursday 8 April 2010
# ADS
-
0
هر دو ، تازه خیلی هم مسأله ی مهمی نیست!
کسی که به هیچ چیز شک نمی کنه ، هیچ چیزی نمی دونه !
-
3 کاربر برای این پست از Don_Ramtin تشکر کرده اند:
-
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
-
5 کاربر برای این پست از AliB تشکر کرده اند:
-
کسی که به هیچ چیز شک نمی کنه ، هیچ چیزی نمی دونه !
-
کاربران زیر از Don_Ramtin به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
کاربر انجمن
وضعیت
- افلاین
-
کاربران زیر از ZOZ.VB.ZOZ به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
دوست خوب
وضعیت
- افلاین
-
4 کاربر برای این پست از am3000 تشکر کرده اند:
-
Saturday 10 April 2010
#7
کاربر انجمن
وضعیت
- افلاین
-
-
Saturday 10 April 2010
#8
0
تا جایی که من میدونم ، حداقل تو این یکی دو خطی که اینجا نوشتم ، به کسی توهین نکردم . البته دست به متلک گفتنم خیلی خوبه ، ولی هنوز اینجا و تو این چند تا کلمه ای که اینجا نوشتم ، به کسی توهین نکردم و بنده نوازی هم نکرده ام . ولی به هر حال اگه کسی از دست من دلخور شده ، خب ... ببخشید !
آخه رفقا ! چه جوری ما می خوایم بین این دو تا شخصیت مهم و پر ارزش و مؤثر در موسیقیمان یکی رو انتخاب کنیم ؟ چرا می خوایم این قرمزته و آبیته رو تو موسیقی هم راه بندازیم ؟!
مگه جناب لطفی که اینکار رو کرد که فایده ای به موسیقی ما رسوند که حالا ما می خوایم دوباره این مرده رو از گور درآریم ؟ شاید بقول شما این بحث در دانشگاه هم مطرح باشه ، ولی آیا این مسأله ، دلیلی بر درست بودن و الزم بودن آن است ؟
آیا می توانیم لزوم نت را در موسیقیمان منکر شویم و یا میشود گفت که با وجود نت در موسیقی ما آموزش سینه به سینه دیگر لزومی ندارد و باید آنرا به کناری گذاشت ؟
بسیاری از آثار بزرگ و مهم در موسیقی ما اجرا شده که بدون حضور نت و تنظیم های گروهی (که لازمه اش استفاده از نت است) ، قابل اجرا نبوده اند و یا حداقل به این صورت زیبا و کامل اجرا نمی شدند و در مقابل برای آموختن ردیف هایمان ، باید از روش سینه به سینه استفاده کنیم و خیلی از حالات و مشخصات موسیقی ما ، اصلا به نت در نمی آیند و باید آنها را حضورا پیش یه استاد خوب و پنجه به پنجه آموخت. کما اینکه دو ساز است که تمرکز من بیشتر روی آنهاست ، یکی نی و دیگری تنبور . برای آموختن تنبور من پیش چند تن از استادان و معلم های خوب رفته ام و در همه ی موارد از روش سینه به سینه استفاده کرده ام و اصولا به عقیده ی من نمی توانیم تنبور را به نت درآوریم . در موسیقی ما عدم استفاده از نت مشکلاتی دارد و استفاده از آن هم مشکلاتی و ما باید با تلفیقی صحیح و اندیشمندانه از هر دو روش ، به پیشرفت موسیقیمان کمک کنیم .
در این زمانه ، من که جرأت ندارم بگویم گروه نوازی برای موسیقی ما لازم نیست و یا بد است و به نظر من این حرف از پایه غلط است.
در مورد روش ها و سبک های موجود در موسیقی امروزمان هم ، من شخصا عقیده ای به رد کردن یکی و قول صد در صد دیگری ندارم . می تونم بگم که من از این یکی خوشم میاد و از دیگری خوشم نمیاد و یا حتا بدم میاد ، اما حق رد کردن هیچ کدام را ندارم و حتا وجود سبک های مختلف هنری در موسیقیمان را لازم و مفید میدونم .
دوستان ، وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ، به اندازه ی کافی بین مکاتب و سبک های هنری و حتا بین هنرمندان ما خط کشی میکنه ، دیگه لزومی به خط کشی های کاذب و غیر مفید نداریم . مرسی !
خوش و پیروز باشین . فعلا ، یا حق !
کسی که به هیچ چیز شک نمی کنه ، هیچ چیزی نمی دونه !
-
3 کاربر برای این پست از Don_Ramtin تشکر کرده اند:
-
Saturday 10 April 2010
#9
دوست خوب
وضعیت
- افلاین
-
5 کاربر برای این پست از am3000 تشکر کرده اند:
-
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
نوشته اصلی توسط
رامتین
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ببین ، خودت تنت می خاره ها ! حالا کسی هم کاریت نداشته باشه ، خودت هی آدمو تحریک می کنی !
(البته اینا همه شوخیه ها !)
:)) رامتین جان بنده هر 2800 سال یک بار طبع طنزم گل میکنه از قضا هم تو این تاپیک این اتفاق افتاده :دی . کلا با صفایی برادر و همصحبتی با شما مشعوف کنندست.
نوشته اصلی توسط
ZOZ. VB. ZOZ
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
اصلا انتظار این برخورد رو نداشتم. تا جایی که من می دونم تو دانشگاه هنر برای دانشجویان خیلی مهمه. چون روند حرکت موسیقی ایرانی رو مشخص می کنه. این که ارکستر خوبه یا گروه نوازی. اینکه نت خوبه یا به درد موسیق ایرانی نمی خوره یا خیلی مسائل دیگه.
واقعا نمی دونم چی بگم.
اینجا که دانشگاه هنر نیست!
نوشته اصلی توسط
ZOZ. VB. ZOZ
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
سلام دوست عزیز am3000 ممنون که حداقل شما توهین نکردید.
باید عرض کنم که سوتفاهم شده. بنده اصلا و ابدا نگاه صفر و یکی ندارم و فقط خواستم ببینم نظر دوستان چقدر نزدیک به نظر خود بنده هست. و این که نظرم رو ننوشتم دلیلیش این بود که نخواستم دوستان دوباره بنده نوازی کنند و چپ و راست به جان بنده بی جان بیفتن.
واقعا نظر بنده شبیه به نظر شما است و عین شما فکر می کنم.
به نظر بنده باید موسیقی ایرانی درون خودش سبک بندی بشه. هرچند همین الان هم این سبک ها تا حدودی وجود داره ولی نظور من به صورت رسمی هست. هر سبک اسم دقیق و مشخصاتش اعلام بشه (بهترین نهادی که میتونه پیش قدم بشه خانه موسیقیه)
ولی من هنوز هم از غربیزه کردن موسیقی ایرانی می ترسم. اگه کسی بیاد بگه باز هم عشق داند ، سر عشق و آن و آن خواهیم داشت نگرانی من برطرف میشه.
(راستی یه کم تشکر ها بیجا نیست؟ تشکرهای بیجا از اهمیت تشکر کردن کم می کنه)
دوست عزیز و خوبم سلام!
ظاهرا شما از شوخی بنده (که البته قبلش برای رخ ندادن چنین برداشتی توضیح دادم که مطلبم شوخیه) ناراحت شدی . در عین حال اگر اینطور هست من پوزش می خوام قصدم همونطور که گفتم شوخی بود تا دوستان لبخندی بزنند!
در مورد موضوع هم ، کلا صورت سوال مبهم هست و اگر این مقدمه ای که در پست های بعد در مورد منظور نظرتون نوشتید رو از ابتدا مرقوم کرده بودید ، مدخل اصولی و قابل بحثی رو برای این گفتار که آغاز کنندش هستید باز می کردید که دوستانی که دوست دارن نظر بدن دقیقا بدونن موضوع چیه!
در هر صورت من نظر خاصی در این باره ندارم و دوستان به موارد منطقی ای اشاره کردن که فکر می کنم کفایت می کنه!
پاینده باشید.
ویرایش توسط AliB : Sunday 11 April 2010 در ساعت 01:20 PM
دلیل: غلط تایپی
-
-
0
:)) رامتین جان بنده هر 2800 سال یک بار طبع طنزم گل میکنه از قضا هم تو این تاپیک این اتفاق افتاده :دی . کلا با صفایی برادر و همصحبتی با شما مشعوف کنندست.
آقا ، ما که دربست چاکریم !
_____________________________________
ای کاش هرکدام از ما و یا هرکدام از بزرگان موسیقی بجای مطرح کردن چنین موضوعاتی که فایده ی چندانی برای موسیقی ما ندارد و گره ای از گره های بی شمار هنر - بطور اعم - و موسیقی - بطور اخص - در این مملکت گل و بلبل را باز نمی کند و تازه می تواند جنجال برانگیز و مجادله ساز باشد ، با تمام توانمان سعی می کردیم تا گره ای از کار فرو بسته ی موسیقیمان باز کنیم و طرحی نو در بیاندازیم . ای کاش همه ی بزرگان موسیقی این مملکت همچون جناب حسین علیزاده و بودند که سرشان به کارشان باشد و با نگاهی به مسایل اجتماعی ، سیاسی و هنری این روزگار ، در هر کارشان قدمی رو به جلو بردارند و راهی تازه برای دیگر جوانان بگشایند . ای کاش همه ی ما همچون جناب استاد شجریان بودیم که بجای بحث و جدل درباره ی فلان استاد در زمان قجر ، آیینه ی برای بازتاب درد های سیاسی و اجتماعی مملکت بلا زده ی امروزمان بودیم . البته گاه مسایل و موضوعاتی از تاریخ موسیقی ما هست که باید مورد کاوش و بازنگری قرار بگیرد ؛ تا باعث فهم بهتر بسیاری از مشکلات و مسایل امروزمان باشد . ولی نه چنین مسایلی و نه بدین گونه ی انتخاب تام ، بین دو بزرگ موسیقی ما . این سپید و سیاه دیدن های همیشگی و تاریخی ما ، در بسیاری از موارد ، فاجعه آفرین و مخرب بوده است. خوش باشید . فعلا ، یا حق !
کسی که به هیچ چیز شک نمی کنه ، هیچ چیزی نمی دونه !
-
2 کاربر برای این پست از Don_Ramtin تشکر کرده اند:
-
Saturday 17 April 2010
#12
کاربر انجمن
وضعیت
- افلاین
-
کاربران زیر از ZOZ.VB.ZOZ به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Saturday 17 April 2010
#13
-
کاربران زیر از امیر متین دوامی به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Saturday 17 April 2010
#14
دوست خوب
وضعیت
- افلاین
0
نوشته اصلی توسط
ZOZ. VB. ZOZ
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
اگه برنامه تاریخ موسیقی رو تو رادیو فرهنگ (پنجشنبه ها ساعت 9:30) که استاد لطفی تهیه کردن گوش کنید، ایشون فرمودن: با تمام احترامی که برای استاد بزرگ وزیری قائلم ولی راه ایشون باعث شد که 50 سال موسیقی ایران از مسیر اصلیش دور بشه. حرکتی رو که درویش خان ها شروع کردند به سرانجام نرسید.
ولی تو برنامه بعدی از استاد خالقی خیلی تعریف کردند (برنامه بعدی درباره استاد صبا و شاگرداشونه) و تقریبا همه کارهاشون رو تایید کردند.
تاریخ باید توسط افراد بی غرض و بی طرف روایت بشه وگرنه دوزار نمیارزه.
حرکت درویش خان ها به سرانجام نرسید چون لطفی ها اصرار داشتند تا ابد مثل درویش خان ها ساز بزنن که به خودی خود اشکال نداره ولی مشکل از اینجا شروع شد که لطفی ها نه خود نوآوری کردند و نه توانستند نوآوری دیگران رو ببینند و مشغول چوب گذاشتن لای چرخ دیگران شدند. بابا چرا ایشون نمیخوان قبول کنن که درویش خان ها هم مطابق زمان خودشون موسیقی رو ارائه دادند و موسیقی اساتید قبلیشون رو تغییر دادند تا شدن درویش خان!... ایشون نمیخوان قبول کنن که همون ردیف میرزا عبدا... ،آقا حسینقلی و درویش خان هم حاصل نوآوری بوده و اگه میخواستند مثل آقای لطفی عمل کنن ، اصولآ یک ردیف بیشتر وجود نداشت. اصلآ فرزند آقاحسینقلی (استاد شهنازی) هم ردیف پدرش رو بر پایه نوآوری تغییر داد و ردیف خودش رو پایه گذاری کرد. یعنی همه اشتباه میکنن جز آقای لطفی؟
ببین دوست عزیز همین مساله که از آقای لطفی بخوان بیاد و در مورد تاریخ موسیقی و در مورد استاد وزیری نظر بده خودش بو داره. اصلآ من نمیدونم چرا ایشون باید در مورد اساتیدی مثل وزیری صبا و شاگردانشون نظر بده؟(در حالیکه کارنامه و جایگاهش 0.1 اونها هم نیست) مگر قصد روایت تاریخ موسیقی ایران نیست ؟ایشون باید در مورد اقای برومند نظر بده و آقای دوامی و ... که حداقل باهاشون همنشین و هم نظر بوده.
اگه بحث ،بحث تاریخه؛ایشون باید بیاد تاریخ رو بی کم و کاست و بدون جهت دهی به افکار مخاطب تمام و کمال و با رعایت امانت ارائه بده و اجازه بده هرکسی بر مبنای عقل خودش تحلیل بکنه.
موضع آقای لطفی کاملآ مشخصه. ایشون حتی همدوره های خودشون رو هم بارها زیر سوال برده اند چه رسد به استاد وزیری. اظهار نظر های ایشون همیشه دچار عارضه خود محوری بوده و هست یعنی هرچیزی مطابق میل و فکر ایشون باشه خوبه ولا غیر. به نظر من همین رفتار و طرز فکر آقای لطفی و همفکران ایشون بوده که موسیقی ما رو بیش از پنجاه سال(بلکه بیش از هفتاد سال) عقب انداخته. به خصوص بعد از انقلاب که قدرت کامل دست ایشون و همفکرانشون افتاد؛ تا تونستن با این نوع اظهار نظر ها و اقدامات، افرادی که چندین دهه برای موسیقی ما زحمت کشیدند رو کنار زدند و هنوز هم دست بردار نیستند و موسیقی ما رو دچار خمودگی و تکرار مکررات کردند. باز عرض میکنم که ایشون نمیخوان قبول کنن که همین وجود ردیف های متفاوت بهترین دلیل بر این مساله ست که قدما هم به دنبال نوآوری بوده اند و بهترین دلیل بر این مساله است که آقای لطفی به درویش خان تاسی نکرده اند.
مگه وزیری چه کرده که موسیقی ما رو 50 سال از مسیرش منحرف کرده؟استاد وزیری خیلی بیشتر از آقای لطفی نگران موسیقی ایرانی بود... ایشون اولین کسی بود که ردیف میرزا و آقا حسینقلی رو نت کرد. ایشون بود که خودش رو فدا کرد که پرستیژ از دست رفته رو به این موسیقی برگردونه. ایشون متد های متعدد برای سازهای مختلف ایجاد کرد که بعدها توسط شاگردانشون تکمیل شد... هنرستان موسیقی و نگاه آکادمیک و بررسی تئوریک حاصل تلاشهای ایشونه. شاگردانی رو تربیت کردند مثل استادان خالقی صبا و... که هرکدام نه تنها خود منشا اثر شدند و بلکه بزرگان بلا منازعی رو برای موسیقی ایرانی تربیت کردند... استاد وزیری اومدن ردیفهای قدیم رو ثبت کردند و بعد گفتن این حاصل کار قدما(فکر میکنید ردیف موسی خان از کجا اومده! ؟) اما ما هم باید وظیفه خودمون رو انجام بدیم تا این موسیقی پیشرفت کنه... راه استاد وزیری به رادیو و گلها ختم شد که به همه نوع موسیقی ایرانی ارزش قایل شد و موجب تعالی موسیقی ایرانی شد. نتیجه راه آقای لطفی چه شده؟همین گونه رفتارها غرض ورزی ها و کارشکنی های امثال لطفی ها(در گذشته) باعث شد وزیری ها خالقی ها صبا ها دق مرگ بشن و موسیقی ما دچار تکرار بشه. مگه همین اقایون نبودن که اصرار داشتند اجرای موسیقی ایرانی باید تابع نعل به نعل همونی باشه که میرزا و درویش خان و ... سالها قبل میزدن؟مگه مخالف بداهه نوازی نبودن؟مگه شاهکارهای بداهه نوازی گلها رو شیرین نوازی نخواندند تا زیر سوال ببرن و لوثش کنن؟خوب چی شد؟پس چرا حال از بداهه نوازی و بداهه خوانی دم میزنن؟به این دلیل نیست که بعد از چند دهه،بالاخره توانایی اجرای چند جمله بداهه رو بدست آوردن! ؟به این دلیل نیست که خود فهمیده اند که با ایجاد تکرار مکررات؛ موسیقی ایرانی بسیاری از مخاطبانش رو از دست داده و مسولیت این درجا زدن به عهده ایشون و همفکرانشونه؟به این دلیل نیست که میبینن جامعه دیگه نمیتونه منتظر ایشون بمونه؟بابا جناب لطفی! شما معتقد به سنت گرایی هستی بسیار خوب! طبق میلتون عمل کنین! ولی چرا نمیذارین دیگران نفس بکشن؟چرا آزادی دیگران رو ازشون سلب میکنید؟چرا از کوچکترین فرصت استفاده میکنید که هرکسی راه دیگری برگزید، از کوچک و بزرگ و خرد و کلان تخطئه اش کنید؟چرا میایید از مرده ها و بازنشسته هایی که بخاطر عملکرد شما و امثال شما سرخورده شدن و دیگه حوصله بحث با شما رو ندارن انتقاد میکنید؟چون انتقاد از گنجه ای ها و علیزاده هاو کلهر ها و ساکت ها و ... تبعات دارد و شکر خدا آنقدر انرژی دارند که پاسختان حتمآ داده میشود؟
من به یک عنوان مخاطب عرض میکنم که موسیقی ما همه جریانها رو نیاز داره... تمام ردیفها ثبت و ضبط شده. (البته برخی از ردیفها هم توسط بعضی ها مصادره و حبس شده تا محلی برای کسب و کار شخصی و اختصاصی باشه...) دیگه وقتشه نوآوری ای رو که از سی سال پیش کنار گذاشته ایم از سر بگیریم. آقای لطفی اگه حسن نیت داره به جای این حرفها به عنوان یک سنت گرا بیاد تمام ردیفها رو بصورت تصویری(حتی بصورت مالتی مدیا) با کیفیت بالا اجرا کنه (و بفروشه!) تا بمونه(آموزش سینه به سینه قرن 21)... حداقل جناب علیزاده هم بصورت مکتوب و هم بصورت صوتی اینکار رو انجام داده که ستودنی هم هست...
نوشته اصلی توسط
ZOZ. VB. ZOZ
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
خب به هر حال نمیشه ایشون رو نادیده گرفت که
ولی میشه اجازه داد بزرگان موسیقی توسط ایشون و امثال ایشون از دم تیغ گذرونده بشن! هنرمند باید از منیت خالی باشه چه رسد به اینکه تنگ نظری و غرض ورزی پیشه کنه.
ویرایش توسط am3000 : Saturday 17 April 2010 در ساعت 06:52 PM
دلیل: اصلاح برخی ایرادات دستوری
-
4 کاربر برای این پست از am3000 تشکر کرده اند:
علاقه مندي ها (Bookmarks)