نوشته اصلی توسط
Irane-sabz
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
درود
دوست گرامی، اینا گفته های خودته که فکر کنم همه همین استنباطی را که من کردم خواهند کرد:
نميخوام استاد بشينه گام تنال و هارموني و فواصل رو تو رديف يادم بده...
بعد كه درك كرد ميتونه يه مارش ترك بزنه؟
در مورد عجله تو یادگیری هم اینا رو گفتی:
5 ساله تار ميزنم... اونايي كه سابقشون از من بيشتره لطفا يه استاد خوب واسه اينكه رديفمو قوي كنم معرفي كنن البته ميخوام از اين تعصبي ها كه ميخوان رديفو تو 6سال يا 10 سال ياد بدن نباشه
هيچ جاي دنيا همچين چرتي وجود نداره كه يارو بشينه 10 ...15 سال يك كتابو بزنه كه مثلا دركش كنه
در ضمن با ادبیاتی صحبت میکنی که در شان یک نفر که موسیقی ایرانی کار میکنه و به نوعی نماینده فرهنگ این سرزمینه نیست:
... همچين چرتي وجود نداره كه يارو بشينه...
... چون دختره خيلي بهش تيكه مينداخت حس كردم...
... بگو ببينم اصلا كي هست كه اينقدر سنگشو به سينه ميزني؟
به خصوص این جمله آخری که بوی ایجاد جنجال میده و به همین دلیل در این مورد جوابتو نمیدم. هرچند که به عقیده من اگه استادی را پیدا کردی که دارای ویژگیهایی که برشمردم بود:
1. دارای شخصیت انسانی و متعهدی باشه
2. توان انتقال مطالب را داشته باشه (یک نفر ممکنه مطلب زیادی بدونه ولی معلم بدی باشه)
3. شخصیت هنری قابل قبولی داشته باشه از این نظر که برای هنرش و پیشینه اون (به ویژه در مورد موسیقی ایرانی) احترام قائل باشه و تن به هر کاری نده و هر جایی ساز نزنه (یعنی جاهایی که شان موسیقی و نوازنده را نمیدونن) یا هر نغمه ای را اجرا نکنه
4. دانش فنی و هنری خوبی در ارتباط با رشته و سازش داشته باشه
5. تجربه کافی در اینکار داشته باشه
6. اهل تفکر و مطالعه باشه
7. از ادبیات کهن و معاصر مطلع باشه (یا حداقل آشنا باشه)
8. معنویات مستتر در موسیقی ایرانی را به خوبی درک کنه
9. به نت و مفاهیم امروزی رایج در موسیقی ایرانی مسلط باشه
10. به حداقل یکی از ردیف های دستگاهی موسیقی ایرانی مسلط باشه
11. با ردیف آوازی آشنا باشه
12. کاملا به سازشناسی ساز مورد استفاده خودش مسلط باشه و به اصطلاح خوب و بدش و اشکالاتش و راه رفع اون اشکالات را بشناسه.
13. کمی به مباحث آناتومی انسان در ارتباط با ساز مورد استفاده آشنا باشه و تو این زمینه کار کرده باشه
برای قدردانی از چنین شخصیتی کارهای مهمتری از سنگ به سینه زدن باید انجام بدی...
در این مورد که از دست بنده عصبانی هستی:
... از دسته ايرانه سبز عصباني بودم كه گفت ام پي تري پلير تو جيبت بذار...
به عنوان یه راه حل گفتم:
... میتونه یه کپی از اجرای ردیف توسط یک استاد معتبر مثل داریوش طلایی همیشه همرات باشه
و منطقیه که وقتی برات مهمه که تفاوتها را برای مخاطبینت به خوبی و دلسوزانه توضیح بدی و در عین حال حوصله فراگیری دقیق ردیف را نداری شاید این یه راه حل آسان و منطقی باشه.
فکر میکنم شما کلا خشمگین هستی از اینکه چرا نمیشه موسیقی ایرانی را زود یاد گرفت؟!!! و اینکه به نوعی دنبال حل بن بستهای موسیقی ایرانی هستی:
... که مثلا دركش كنه بعد كه درك كرد ميتونه يه مارش ترك بزنه؟
و اطمینان داشته باش که وقتی خشمگینی، وقتی دقیقا نمیدونی چی میخواهی و هنگامی که دقیقا بررسی نکردی که مشکل چیه؛ قطعا برای پیشرفت خودت و یافتن هدفت و حل مشکلات احتمالی موسیقی راه به جایی نخواهی برد.
به هر حال فکر میکنم هدف تمامی اعضای این سایت، تبادل اطلاعات و انتقال تجربه و همچنین ایجاد جو تفاهم، همدلی و همفکری برای زندگی بهتر باشه.
پیروز باشی
مگه دروغ ميگم؟ اينطور كه شماها ميگيد كسي كه رديفو 20 سال بزنه و دركش كنه ديگه ميشه خداي موسيقي و خيلي قدرت و توانش بالاست... اگه اينقدر فهميده ميشه پس بايد بتونه هر قطعه اي رو بزنه... در صورتي كه نميتونه و بايد بشينه دوباره سالها تمرين كنه تا بتونه سبكهاي ديگه هم بزنه
دوما استنباط خودتو با بقيه قاطي نكن
سوما مگه بازم دروغ ميگم؟ كجاي دنيا همچين چيزي وجود داره كه آقا بشين اين كتابو 30 سال بزن تا دركش كني .. بعدش تازه بهت ميگيم نوازنده... و نميتوني بگي موسيقي اونا ضعيف تر از ماست
چهارم... چرا شماها دوست داريد پشت يه پرده قايم شيد و هه چيزو پنهان كنيد... بد بودن لحن من دليل بر اشتباه بودن حرفام نيس و اگرم جملمو دوباره بخوني... نوشتم از اونجا كه بهش تيكه مينداخت (حس كردم) نگفتم اينطوري بود... فقط نظر خودمو گفتم
اسم استاد هم نمياري چون ميدوني 90% اساتيد اصفهان رو ميشناسم و ميترسي بگم اوني كه اين همه تعريفشو ميكردي اينه؟ و استادتو كوچيك كنم
و از اينا گذشته فكر كنم كلك ام پي تري پلير به خودت جواب داده كه به من پيشنهاد ميكني
حس بويايي خوبي هم دازي
و همچنين
علاقه مندي ها (Bookmarks)