0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
Hossein Alizadeh, Keyhan Kalhor & M. Khaladj - Masters of Persian Music Concert
حسین علیزاده، کیهان کلهر و مجید خلج - تصویری کنسرت اساتید موسیقی ایرانی ز هر چه هست گزیرست و ناگزیر از دوست
به قول هر که جهان مهر برمگیر از دوست
به بندگی و صغیری گرت قبول کند
سپاس دار که فضلی بود کبیر از دوست
به جای دوست گرت هر چه در جهان بخشند
رضا مده که متاعی بود حقیر از دوست
جهان و هر چه در او هست با نعیم بهشت
نه نعمتیست که بازآورد فقیر از دوست
و گر چنان که مصور شود گزیر از عشق
کجا روم که نمیباشدم گزیر از دوست
موسیقی تصویری ۳ نوازی شاه کمان، شورانگیز و تمبک
درجه کیفی تصویری حرفهای
انتشارات ایتالیا
امتیاز ۴ از ۵ ستاره
مدت زمان ۳۰ دقیقه
شعر فوق از سعدی* شامل ۳ قسمت ۱۰ دقیقه ائ میباشد. قسمت اول دو نوازی شورانگیز حسین علیزاده و تمبک مجید خلج میباشد. قسمت دوم و سوم هر دو سه نوازی شاه کمان کیهان کلهر، شورانگیز علیزاده و تمبک مجید خلج میباشد
Part I
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Part II
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Part III
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
منبعش هم همونطور که معلومه سایت شب زنده ها هست
امیدوارم خوشتون بیاد
مخصوصا اونهایی که دنبال شنیدن صدا و دیدن شیوه ی نوازندگی شاه کمان و شور انگیز بودن
خوش باشین
یا حق ...
سعدیا دور نیکنامی رفت
نوبت عاشقیست یک چندی
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
راستی ! نظر هم فراموش نشه
مخصوصا بحث و تبادل نظر در مورد ساز شاه کمان که قبلا در دو تاپیک دیگه به نام
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
و [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
درباره اش بحث شده بود و نیاز به نمونه ی صوتی و تصویری برای ادامه ی بحث داشت
امیدوارم دوستانی که حتی اندک تخصصی دارند شروع به بحث کن تا کمی فضا سایت رو دوباره به سمت بحث های فنی ببریم
ویرایش توسط Avazekhan : Sunday 16 January 2011 در ساعت 09:04 AM
سعدیا دور نیکنامی رفت
نوبت عاشقیست یک چندی
Thumbs Up/Down |
Received: 100/4 Given: 7/0 |
حجم فایل ها نسبتا بالاست و شاید کمتر دوستان بتونن و رغبت کنن که دانلود کرده و ببینن و بشنون.
اولین قسمت که تکنوازی و همنوازی شورانگیز و تنبک هست رو دیدم. والا چی بگم! ناهاهنگی و سوتی هم در ساز استاد علیزاده و هم در تنبک نوازی جناب خلج فراوان دیده میشه ! در قسمتی بنکل تنبک با شورانگیز اختلاف فاز زمانی پیدا میکنه ! که ناهماهنگی پیدا و مشهودیست.
هر آنچه از رفتار ناثواب در کردار و گفتار انسان ها می بینیم ؛ بازتاب خردی ها و نارسایی های اندرون آنهاست.
-------------------------------------------
درمان قطعی و موضعی تعریق بیش از حد کف دست برای دوستان نوازنده!
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
به هر حال ممنون که نظرتو گفتی علی آقا
من قسمت اول رو به طور کامل نگاه نکردم اما قسمت دوم و سوم که همراهی استاد کلهر هم اضافه میشه از این سوتی ها داره هم از لحاظ عقب افتادن و هم ژوست نبودن برخی نت ها (البته خیلی کم) در ساز شاه کمان
که به نظر من ممکنه به خاطر این باشه که استاد یکی از اولین اجراهاش با این ساز ِ ابداعی ِ جدید بوده و همینطور سنگین تر بودن ِ ساز نسبت به کمانچه باعث این شده که اونطوری که از استاد انتظار داریم نیست (البته خیلی هم نباید داغش کنیم همینطوری هم خیلی ها نمیتونن به گردشون برسن)
سعدیا دور نیکنامی رفت
نوبت عاشقیست یک چندی
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
برای دوستانی که به علتِ سرعتِ کم نمیتونن همه رو دانلود کنن باید علاوه بر توضیحاتی که در پست اول گذاشتم اینها رو هم اضافه کنم کهنوشته اصلی توسط Avazekhan [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
قطعه ی دوم سه نوازی شاه کمان کیهان کلهر، شورانگیز علیزاده و مجید خلج (زنگ ِ سر انگشت)
هست که در این قطعه صدای شور انگیز بهتر به گوش میرسه و باصطلاح روی قطعه سواره
قسمت سوم هم سه نوازی شاه کمان کیهان کلهر، شورانگیز علیزاده و تمبک مجید خلج ست که دراین قطعه صدای ساز شاه کمان بیشتر به گوش میرسه
سعدیا دور نیکنامی رفت
نوبت عاشقیست یک چندی
Thumbs Up/Down |
Received: 100/4 Given: 7/0 |
قسمت دوم رو هم دیدم بطور گذرا، چیزی که جالبه برام و باید بهش اشاره کنم این هست که ، بیشتر از اینکه موسیقی کار کنه ، آناتومی و حرکات موزون و ناموزونه که داره کار میکنه! شاید بعضی تماشاچی ها که احتمالا غیر ایرانی هستن با خودشون فکر کنن این نوعی از اپرت یا باله ی ایرانیه :)) ! واقعا این همه حرکات محیرالعقول لازمه موقع ساز زدن؟نوشته اصلی توسط Avazekhan [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
در مورد شاه کمان هم باید بگم صدای خاص و ویژه ای نداره ! انگار کمانچه ایه که سر حموم داره زده میشه! صداش گنگ شده و از اثر افتاده!
... موسیقی ای که مطبوع طبع تماشاغی غربی پرورده بشه به کجا ها که نمیره...
بگذریم .
سپاسگزارم
ویرایش توسط AliB : Sunday 16 January 2011 در ساعت 04:12 PM
هر آنچه از رفتار ناثواب در کردار و گفتار انسان ها می بینیم ؛ بازتاب خردی ها و نارسایی های اندرون آنهاست.
-------------------------------------------
درمان قطعی و موضعی تعریق بیش از حد کف دست برای دوستان نوازنده!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
سلام
راستش من اصلا در حدي نستم كه بخوام ايرادي بگيرم!
به استاد كلهر دست مريزاد ميگم و اميدوارم كه در جهت بهبود اين ساز كه تا حدودي دلبستگي هم با آن دارند هر چه بيشتر تلاش كنند!
راستش موضوع از نظر نظرمن اينجوريه كه در اين انجمادي كه در واديه موسيقيه ما حاكمه و مدتهاست كه حاكمه از دوران چي بگم قبل از قاجار شايدم بيشتر 1000 سال پيش! بوجود آوردن و خلق كردن فقط تشكر داره! ايراد گرفتن سادست! اين خلق كردنه كه جسارت ميخواد!
در مورد شاه كمان سخن بسيار هست و البته سوال بسيار هنوز كسي كه خودش رو خالق اين ساز ميدونه يه معرفي درست و حسابي از اين ساز نكرده . تو اينترنت هر چي ميگردم براي تفاوتهاي كمانچه و شاه كمان چيزي پيدا نميكنم. طبق معمول يكي از ضعفهاي ما عدم ارائه درست يه محصوله!
يكي به من بگه اين ساز چه تفاوتهايي با كمانچه داره البته همينجوري ميشه يه چيزايي رو ديد ولي دقيقتر بايد بيان بشه!
آيا وسعت صداشون تفاوت كرده؟ يا ...
از نظر رنگ صدا شخصا كمانچه رو ترجيح ميدم يه كم به نظر مياد صدا اين ساز به ويولن نزديكتر شده!
هنوز مشخص نشده ساز ايرونيه يا استراليايي ؟
راستي كسي فهميد عاقبت مالكيت اين ساز به كجا رسيد
اصلا چرا خود استاد كلهر نمياد با شفافيت راجع به ساز توضيح بده!
خوب پدر يه سازي اومده مردم نميدونن چيه نبايد توضيح داد! به نظر شما اين يه وظيفه نيست؟!
با اين وجود به دلايلي كه گفتم نميخوام ايراد بگيرم البته در حدي هم نيستم از نظر تخصصي فقط ميتونم بگم يه شنونده كنجكاوم.
اما عدم اطلاع رساني باعث هزار و يه برداشت مختلف ميشه! كه خود منو گيج كرده.
راستي در مورد صداي ساز! مشكل از صدا برداري بود يا نميدونم روي صداهاي پائين به سختي ميشد صداي ساز و رو شنيد! روي صدا هاي بالا هم طنين كافي نداشت!
راستش بايد صدا رو از نزديك شنيد!
نميشه اينجوري قضاوت كرد!
تا نظر دوستان چي باشه؟
ویرایش توسط digilap : Tuesday 18 January 2011 در ساعت 08:29 AM
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
در مورد ساز ها و به عنوان شنونده شاه کمان به نظر دارای صدای دهی ضعیفی بود.
ممنون
Thumbs Up/Down |
Received: 100/4 Given: 7/0 |
دوست خوبم ، تعریضی به سخنان شما دارم، در این فضا اتفاقا ایراد گرفتن کار سختیست! انجماد موسیقی ایرانی در دهه های 20 تا 50 در حال آب شدن بود اما نگذاشتند! و الان دور باطلی در موسیقی ما آغاز شده که اتفاقا توسط دست های پنهان بیگانه با میدان دادن های آنچنانی در حال تقویته! بطوری که دوباره باید بایستیم با خودمون فکر کنیم! عجب! پس سنت ایرانی بودن یعنی این! عجب! پس موسیقی ایرانی یعنی این! در حالی که اونچه امروز رایج شده کمترین نسبتی با پیشینه ی فرهنگی و موسیقایی ما داره! از لحاظ فنی عرض می کنم! از نظر مطلب ، جمله بندی ، حالت ، حال ، تعاریف زیبا شناسی هنر ، حتی در مطالب سطحی تر ، در استایل ، افه ، فیگور ، و و و و چیزهایی ارزش و رایج شده که کمتز نسبتی با موسیقی و فرهنگ ما داره و ای کاش نو آوری بود! اما گرته برداری های دست چند از فرهنگ هی دیگر است و این است که ما رو باید به وحشت بندازه!نوشته اصلی توسط digilap [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
البته در این فضای حاکم بر جامعه ی موسیقی زدن این حرف ها هم جرات می خواد و هم کله ی سر سخت که منتظر کل کل کردن باشه که من اهل این قسمتش نیستم ، فقط به عنوان هنرجو و موزیسین که عمرم رو در این راه صرف می کنم ، اول سعی می کنم خودم راهم رو پیدا کنم و دوم هر جا از دستم بر بیاد اشاراتی بکنم ...
این مطلب جهت روشن شدم موضعم بود و دومین در این تاپیک نخواهد داشت.
سپاسگزارم.
هر آنچه از رفتار ناثواب در کردار و گفتار انسان ها می بینیم ؛ بازتاب خردی ها و نارسایی های اندرون آنهاست.
-------------------------------------------
درمان قطعی و موضعی تعریق بیش از حد کف دست برای دوستان نوازنده!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
محمد یه دونه ای. مرسی
وقتي كه من عاشق شدم
شيطان به نامم سجده كرد
آدم زميني تر شد و
عالم به آدم سجده كرد
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
سلام؛
avazekhan عزيز، خيلي ممنون كه بهم اطلاع دادي.
بالاخره صداي شاه كمان رو شنيدم.![]()
دلم مي خواست دنيا خانه مهر و محبت بود...
دلم مي خواست...
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
درود... من اولش فکر کردم منظور فیلم تصویری از دو نوازی خود قطعه ی شور انگیزه
من هر 3 رو دانلود کردم و زیاد باهاش حال نکردم... جالب نبود... به نظرم همون تار و کمونچه بزنن بهتره
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
به نظر من ساز شاه کمان میتونه در تکنوازی موفق باشه ولی در همراهی با سازهای ملودیک دیگه یه مقدار از لحاظ نوانس چه در محدوده ی زیر و چه در محدوده ی بم قدرت کافی رو نداره البته فکر میکنم اگه ساز از لحاظ صوتی پرحجم تر میشد دیگه این حالت مغموم و بغض آلود کنونی رو نداشت به هرحال به نظرم اگه به قول آقا همون کمانچه و شورانگیز رو میشنیدیم بهتر بود
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
سپاس از همه ی دوستان به خاطر محبّتهاشون...
دوستانی که درباره ی صدای شاه کمان نظر خودشونو دادند ،من هم اولش که این ویدئو رو دیدم جا خوردم چون من چند ماه پیش کنسرت استاد کیهان کلهر رفته بودم و پارت اولِ کنسرت که 2 نوازی شاه کمان و بم سنتور بود رو شنیده بودم
اونقدر این بخش عالی بود که حتی پارت دوم که آقای نوربخش هم آواز میخوند و من بیشتر دنبال آواز که تخصص خودم هست رفته بودم، اصلا دیگه آواز رو یادم رفته بود!
از لحاظ فضا سازی هم که دیوانه کننده بود ...
فقط همین رو بگم که این کلیپ دربرابر اون هیچ بود همینطور که خودم هم جا خوردم ...
البته استاد کلهر هم خیلی خیلی مسلط تر بودن روی ساز نسبت به این کلیپ...
سعدیا دور نیکنامی رفت
نوبت عاشقیست یک چندی
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
اما اینکه نظر خودِ من چیه من تا حد زیادی حرف های دوستمون digilap رو قبول دارم
شاید از دید ِ بعضی من هم ازون دسته کسانی باشم که در برابر ِ یک موسیقی ِ محرک واکنش ِ مثبت نشون میدم ...
اما درباره ی حرکات مخصوصا حرکات استاد کلهر چیزی که من از استاد دیدم اینه که ایشون روی سن نمیره که با ژست ِ صاف و شیک یکی دو ساعت موسیقی اجرا کنه و تموم!
به نظر من کیهانِ کلهر روی سن با سازش زندگی میکنه و تفاوت بارزش همینه
همینطور استاد علیزاده ؛ اینها خودشونو محدود به استایل و فیگور نمیکنن که یه بخش از ذهن و روحشونو محدود کنه
یعنی بیشتر به کار اصلیشون یعنی خودِ موسیقی می پردازند تا حواشی ِ اون
و در این مورد که افه و فیگورشون وامدار موسیقی ِ بیگانه هست...
علی آقا سوال من اینه که افه و حرکاتی که به فرهنگ ی ما بخوره کدومن؟
صاف نشستن و پا رو روی پا انداختن و ساز زدن و آواز خوندن؟ گرچه من خودم به شخصه روی سن صاف میشینم و خیلی به ندرت حتی دست هامو تکون بدم!
اما این نوع حرکات هم با فرهنگ ما بیگانه نیست!
آیا انواع سماع های دراویش رو دیدین؟
دیدین که در زمانی ک حالت رعشه و خلصه بهشون دست میده چه حرکاتی میکنن؟
این که مو پریشون میکنن و حرکات دورانی ِ پریودیک انجام میدن؟ (البته من با اون حرکات از پیش تعیین شده و مصنوعی که برای جلب ِ توجهه کاری ندارم - منظورم اونهاییه که واقعیه)
به نظرِ شخص ِ من اگر این حرکات ایرانی تر نباشه غیر ایرانی هم نیست!
سعدیا دور نیکنامی رفت
نوبت عاشقیست یک چندی
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
علی آقا اون اختلاف در فاز زمانی که شما فرمودید به این دلیله که آقای خلج علاوه بر ساز زدن به صورت پلی ریتم بر روی شورانگیز خودشان نیز در نسبت دست چپ و راست دارن پلی ریتم می زنن. بعضی جاها ریتم رو میشکنه که فاز آهنگ رو عوض کنه. این ریتم شکنی ها بیشتر در سبک آقای افقه دیده میشه که اگه خوب اجرا نشه به نظر ناهماهنگی میاد چون هماهنگی کامل دو نیم کره مغز رو میخواد و می طلبه که موسیقی رو درک کرد.
اما محمد با حرفت درباره تسلط موافقم چون اینجور که به نظر میاد انگار این کار قبل از کنسرت شیراز ضبط شده چون استاد کلهر انگار می ترسه ساز رو از یه تلورنس معینی خارج کنه و خبری از اون فالش زدن های عمدی و اون شیهه های ناگهانی مخصوص استاد کلهر نیست
وقتي كه من عاشق شدم
شيطان به نامم سجده كرد
آدم زميني تر شد و
عالم به آدم سجده كرد
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)