0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 21/44 Given: 5/10 |
سلام دوستان عزیز !
میخوام چند تا سوال بپرسم که خواهشمندم دقیق جواب بدین :
1. آهنگسازان بزرگ کلاسیک آهنگاشون رو _ که مربوط به یکی دو قرن پیش یا بیشتر میشه _ چه طوری ضبط میکردن که هنوز هم بعد از سالها کیفیت بالایی دارن ؟ آیا بازسازی شدن ؟
2. این آهنگساز ها با همه ی سازها آشنا بودن و نوازنده هم بودن ؟ مثلاً اجراهای ویلن یا سازهای دیگه ... بعنوان مثال در قطعاتی که سازهای از خانواده ی ویلن استفاده میشده اینا چطوری براش نت ها و اینها رو می نوشتن ؟
3. اصلاً خودشون به تنهایی قطعات رو تنظیم می کردن ؟(واقعاً کار سختی به نظر میاد ! چون بعضی قطعات خیلی هم طولانیه) آیا امکاناتی که الان هست اونوقت هم بوده ؟ از کسی کمک نمی گرفتن ؟ ارکستر رو خودشون رهبری میردن ؟ خودشون همه ی نت ها رو واسه سازهای مختلف می نوشتن ؟
4. این همه نوازنده از کجا میاوردن ؟ از کجا حمایت می شدن ؟ البته من خونده بودم بتهون چندان حمایت نشد .
5. الزاماً همشون از خونواده های سلطنتی بودن ؟ یعنی مردم عادی توی موسیقی حرفی واسه گفتن نداشتن ؟
و خیلی از سوالات دیگه ای که ذهنمو مشغول کرده !!!
Thumbs Up/Down |
Received: 2/0 Given: 0/0 |
جوابها با فونت درشت و قرمز رنگ در لابلای مطالب شما نوشته شدنوشته اصلی توسط hopital [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 21/44 Given: 5/10 |
ممنون از Rez عزیز بخاطر راهنمایی ای که کردین . ولی هنوز هم سوال درام :
در مورد سوال اول هنوز قانع نشدم مثلاً این قطعه هایی که ما الآن می شنویم رو چه کسانی اجرا کردن ؟ بعنون مثال سمفونی های بتهوون . آیا بتهوون ابتدا میومد قطعه رو به شکل کامل و با تنظیمات مناسب می نوشت و بعد اون رو (مثلاً در سالهای بعد) اجرا می کردن ؟یا اصلاً بتهوون به قطعات خودش گوش نمیداد ؟ اگه اینجوری باشه که واقعاً اعجاب انگیزه !
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
ببینید، مثلا شخصی مثل بتهوون قطعه ای میساخته اون آهنگ حتما توسط خودش یا کس دیگه ای اجرا میشه! یعنی میامده در کنسرتش یا... مینواخته اونو. اما الان از اون اجراها صدای ضبط شده ای در دست نیست که. فقط نتش مونده که من شما و خیلی های دیگه میان اونو میزنن. تمام قطعات کلاسیک معروف به همین شکل هستش و اثری از اجرای اصلی خود آهنگ ساز در دست نیست و نوازنده های معاصر اونارو نواختن.نوشته اصلی توسط hopital [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
You tell me what is certain***But I'll tell you what is true
You tell me that is honesty***When all around is death and cruelly
Thumbs Up/Down |
Received: 21/44 Given: 5/10 |
منو باش !!!نوشته اصلی توسط rumour [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
فکر میکردم که مثلاً این سمفونی ای که گوش میدم 200 سال پیش نواخته شده !!!
پس با این حساب امکانش هست که تنظیم ها با هم متفاوت باشه ؟ بعد اون حسی رو که سازنده ی قطعه می خواسته منتقل کنه ، ممکنه منتقل نشه؟
حالا مثلاً میگیم سمفونی فلان بتهوون یا مثلاً آثار موتزارت یا ... رو بعنوان مثال توی اینترنت برای دانلود یا فروش میذارن، اونچه که من گوش میدم با اونچه که شما گوش میدی یکسان هست (یعنی همهی این آثار در همه جای دنیا یکی اند؟) ؟ منظورم اینه که نوازنده هاش هم یکسان هستن ؟ بعدش اینکه اسم این نوازنده ها رو هم میشه پیدا کرد ؟ یعنی از بهترین نوازنده های معاصر استفاده میکنن ؟ بعدش مثلاً هیچ قطعه ی پیانویی نیست که خود آهنگساز مثل بتهوون نواخته باشه و در دسترس باشه ؟ نه ؟
راستی یه کتاب خوب میشه معرفی کنین که درباره ی موسقی کلاسیک ، زندیگنامه ی اونها و آثارشون بحث کرده باشه ؟ چون خیلی دوست دارم راجع به موسقی کلاسیک بدونم.
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
وقتی در سطح حرفه ای و برای ضبط تمرین و اجرا میشه تنظیم ها عین همونیه که آهنگساز ساخته، پس از نظر نت یکین. ولی حس آهنگساز چیزیه که هر کسی نمیتونه برسونه و هر کسی هم نمیتونه متوجه این نقص بشه. پس بهتره قبل از گوش دادن و دانلود هر چیزی یه نظر راجع به افراد نوازنده رهبر ارکستر اگر داره و ... بگیریم.نوشته اصلی توسط hopital [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
بله از نظر نت یکیه. ولی ممکنه من و شما یه اجرا گوش کنیم یا اجرا های متفاوت. ما خیییییلی نوازنده داریم! و یه سازمان نیست که بخوایم بگیم اینارو سازمان دهی کنه که کی چی بزنه! هر کسی از طرف شرکت های ضبط و تولید قراردادی بتونه ببنده میتونی اجرا کنه و به بازار عرضه کنه. یعنی از یک قطعه ممکنه چندین اجرا باشه! چیزی که بین اینا مشترکه اصل نت اونها هست. و تفاوت ها عموما پیرامون تمپو و سرعت قطعه هست که به علت استفاده از کلمات در بالای نت ها و استفاده نکردن از عدد به طور عمومی حدود تمپو یک قطعه مشخصه نه دقیق پس کمی ممکنه 2 اجرا کندتر یا سریعتر باشن.
تفاوت دیگه هم در بیان نوازنده و احساس قطعه و برداشتش هست.
اسم نوازنده هارو میشه پیدا کرد. مثلا لانگ لانگ نوازنده ی پیانو مطرح چینی هست که در اجرای قطعات فرانس لیست مهارت داره بیشتر.
سوفی موتر هم نوازنده ی معروف ویلن هست که اجرای 4 فصل ویوالدی با رهبری کارایان بسیار معروفه. البته خیلی کار های دیگه هم داشته.
و... هزاران نوازنده ی دیگه!
ببینید، کلا متوجه نمیشم این سوال آخرو... که از بهترین نوازنده استفاده می کنن. کی استفاده میکنه؟
بهترین نوازنده که معنی نداره. نوازنده های عالی داریم ما! و کار خیلی ها خوبه ولی بهترین که معنی نداره واقعا...
من هم به عنوان بدترین میتونم سونات موزارت بزنم و اگر کسی حمایت کرد ضبط کنم و به بازار بدم...
حتما کتابی در رابطه با تاریخ موسیقی هست. من اطلاعی ندارم...
از آهنگسازایه معروف مثل بتهوون و موزارت و... که نیست! شاید آهنگ ساز های معاصر چیزی باشه! ولی بعیده...
You tell me what is certain***But I'll tell you what is true
You tell me that is honesty***When all around is death and cruelly
Thumbs Up/Down |
Received: 2/0 Given: 0/0 |
با توجه به توضیحات خوبی که دوستمون دادند من دیگه چیزی اضافه نمیکنم ولی در مورد کتابی که خواسته بودید پیشنهاد کنیم
کتاب درک و دریافت موسیقی
اثر راجر کیمی ین
و ترجمه حسین یاسینی می تونه دید خوبی در این مرحله به شما بده
در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)