0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 1/1 Given: 0/0 |
بهنظرم، بهتره که نذارین ـــ دستکم، اینجور که من با گوگلگردی مورد 24 میبینم (روشش سادهست: کل محتوای 24 رو انتخاب کنین و «گوگلاً» دنبالش بگردین!) ، عین اون عبارت فراوون تکرار شده. بهاین ترتیب، قاعدتاً نوشتهٔ کتابی، چیزیه که یه جماعتی تایپ کردهن و عمدهای هم کپی. اینجوری، اصلوفرع بدجوری گم میشه ـــ حالا بگذریم از «تبلیغات».نوشته اصلی توسط Gilda [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
بهعلاوه، خوبه که این بحث رو اینجا نذارین. اگه حوصله [و علاقه] دارین، یه تاپیک درمورد چوب (مثلاً، ذیل عنوان کلیتر «سازسازی») راه بندازین. فکر میکنم که پایه هم داشته باشیم: mixer، g-fius، دنرامتین و من، بهنظر میآد که هرکدوم یه تجربههایی داریم، و من بالشخصه بدم نمیآد که بلاهایی رو که سرم اومده از دیگران دور کنم؛ ولی برای اینکه خودم پی بگیرمشون حوصلهٔ کافی ندارم، و همینجا کارای نصفهای دارم که چون بهنظرم مخاطبای بیشتری دارن و «مؤثرتر»ن، برای خودم مهمترن. «پایه» اگه باشه و کسی دنبال کنه، من هم هستم!
منبعشون ظاهراً اینترنتیه برادر، و پیشنهاد میکنم همون گوگلگشت توصیفی من رو انجام بدی!نوشته اصلی توسط AliB [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
فکر میکنم که نسخهٔ کاغذیش رو هم بدارم ـــ از ایام جوانی!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
اره من با شما موافقفم جناب بردیا
ویرایش توسط Gilda : Wednesday 2 March 2011 در ساعت 01:09 PM
اگر تنهاترین تنهایان باشم باز هم خدا هست.
خدایا کمکم کن:قبل از اینکه درموردراه رفتن کسی قضاوت کنم,
قدری باکفشهای اوراه بروم.
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
خوب سازسازی هم عنوان کلی تری داره و بحث در موردش زیاد!!
اگر تنهاترین تنهایان باشم باز هم خدا هست.
خدایا کمکم کن:قبل از اینکه درموردراه رفتن کسی قضاوت کنم,
قدری باکفشهای اوراه بروم.
Thumbs Up/Down |
Received: 4/0 Given: 0/0 |
فرقی نداره ما همه جوره هستیم . . .
من برای یه ابتکار جدید که دوستان صمیمی تر می دونن چی هست دارم میرم پیش یه استاد سه تار ساز . . .
در این رابطه هر اطلاعاتی کسب کنم بقی واسطه اینجا براتون می نویسم . . .
با مدعی نگویید اسرار عشق و مستی
تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی
دوش آن صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم
با کافران چه کارت گر بت نمی پرستی
Thumbs Up/Down |
Received: 1/1 Given: 0/0 |
ظاهراً، دیر فرستادم! ولی «بالطبع»، علی درست میگه!نوشته اصلی توسط AliB [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 1/1 Given: 0/0 |
این هم از «پایهٔ» خوب! تشکرات پیشاپیش؛ فقط کاش دهن ما رو آب نمینداختی!نوشته اصلی توسط mixer [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
آره؛ راست میگی. پس، شاید باید طبقهبندی کرد. همینجوری دمدستی، اینا چیزایین که به فکر من میرسن:نوشته اصلی توسط Gilda [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
1 مباحث عمومی
1. 1 شناخت چوب
1.1.1 انواع
1.1.2 جنس مناسب
1. 2 نجاری
1.2.1 ابزارها
1.2.2 فنون
2 مباحث خاص سازها
2.1 شناخت ساز
2.1.1 شکل ظاهری
2.1.1.1 اجزای تشکیلدهنده
2.1.1.2 ابعاد اجزا
2.1.1.3 نحوهٔ اتصال
2.2 جنس اجزا
2.2.1 اجزای چوبی
2.2.1.1 انواع چوب قابل استفاده برای این ساز
2.2.1.2 توصیف خاص چوب (سن، بافت، راه، زمان برش، خشکی ...)
2.2.2 اجزای غیرچوبی
2.2.2.1 مواد فلزی
2.2.2.2 مواد غیرفلزی (استخوان، شاخ، پوست...)
2.3 ساخت قطعات
2.3.1 الگوهای اولیهٔ برش
2.3.2 عمل آوردن قطعات خام (سایش، خالی کردن، خم کردن ...)
2.3.3 اتصال اجزای «خرد» (ساخت کاسه ...)
2.4 اتصال اجزای «کلان» (دسته به کاسه، کلاف به صفحه ...)
3 پایان کار
3.1 تزئینات
3.2 «پرداخت» (سمبادهکاری نهایی، رنگ، لاک ...)
3.3 «راهاندازی» (نصب اجزای «صداده»)
3.4 «رگلاژ»
طبیعیه که اینا، چون «همینجوری» نوشته شدهن، چندان هم قرص و قایم نیستن؛ اما شاید شروع خوبی باشن. هرکدوم از این بندها هم باید با توجه به سازی که بحثش رو میکنیم نوشته بشن. بالطبع، مثلاً فنون نجاری ساخت تمبک (که تقریباً چیزی جز «خراطی» نیست) با فنون نجاری ساخت «کمانچه» مشترکاتی داره و فرقهایی، و بقیه هم همینطور. یا مثلاً ساختمان سهتار هیچ قطعهٔ فلزیای نداره، درحالیکه سنتور داره (اگه گفتین کجاش!) و همین داستانا دیگه.
این از من، «چکش»ش با دوستان! فقط، پیشنهاد میکنم که اینجا ادامه ندیم و یه بساط دیگه راه بندازیم ـــ هم برای منحرف نشدن این بحث، و هم برای گموگور نشدن تاپیک و ارجاعهای بعدی.
ویرایش توسط bardyaa : Wednesday 2 March 2011 در ساعت 12:55 PM دلیل: توصیف مصداقها
Thumbs Up/Down |
Received: 4/0 Given: 0/0 |
بردیا جان بهتره همین کار رو کنیم . . .
هر مبحثی رو ذکر می کنیم بعد همه در موردش اطلاعات جم کنند بعد یک نفر تو یک تاپیک با فونت پر رنگ نتیجه رو می نویسه و بعد مبحث بعدی همینطور این روال پیش بره چطوره ؟!!!
آخرشم شاید شد یک کتاب !!! نویسنده ها و محققین رو هم در سر برگی در 3 صفحه می نویسیم ! خوبه![]()
با مدعی نگویید اسرار عشق و مستی
تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی
دوش آن صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم
با کافران چه کارت گر بت نمی پرستی
Thumbs Up/Down |
Received: 1/1 Given: 0/0 |
احتمالاً، بیشتر از یه کتاب بشه! سهصفحه رو هم میذاریم اسکرول شه!نوشته اصلی توسط mixer [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
پیش از اون اما، فکر میکنم که خوبه یه کارای دیگهای بکنیم:
- من یه طرح نوشتهم. از کجا معلومه که «خوب»ه؟ اگه نیست، اشکالش چیه؟ راه رفع نقصش چیه؟
- فرض کنیم که «خوب»ه. آیا مراجع مناسبی داریم؟ اصلاً لازم داریم؟ (مثلاً، یهسری کتاب [فرنگی!] دربارهٔ ساخت ویلن یا گیتار [آکوستیک!] هست. لازم نیست ببینیمشون؟ اگه «هست»، لازم نیست که توضیعشون کنیم؟ لازم نیست که کتابهای فارسی موجود رو فهرست کنیم؟)
- «حد» چیه؟ میخوایم واقعاً ساز بسازیم یا صرفاً معلومات اضافه کنیم که سازا رو [مثلاً، وقت خرید یا رفع عیب یا حتی رگلاژ] بهتر بشناسیم؟
- از کجا شروع میکنیم: بحثهای عمومی، یا «توصیف سازها»؟ (یه نمونه رو ویشتاسب برای کمانچه نوشته بود، یه نمونه رو هم زینب برای سنتور. اونا کافین؟ اگه نه، چی کم دارن؟ برای بقیهٔ سازا چه کنیم؟)
و، از همه مهمتر: با آدمای «پرحرف» چه کنیم؟!
Thumbs Up/Down |
Received: 4/0 Given: 0/0 |
بردیا اگر قراره همه پرسی باشه که همه باید نظر بدن !
بقیه سوالات رو نمی دونم باید روش فکر بشه !
آدم های پر حرف هم کاریشون نمیشه کرد . حالا چی کنیم اخرش ؟؟؟!!! تصمیم قطعی . . .
با مدعی نگویید اسرار عشق و مستی
تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی
دوش آن صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم
با کافران چه کارت گر بت نمی پرستی
Thumbs Up/Down |
Received: 100/4 Given: 7/0 |
نوشته اصلی توسط bardyaa [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
بردیا جان ، این بحث در صورت حضور و شرکت افراد آگاه وباسواد و با تجربه که کنند این کار باشن(اصطلاح جایگزین اینکاره :)) :دی) می تونه مفید باشه و حاوی مطالبی بشه که ارزش آرشیو شدن و یا جمع آوری و سامان دادنش در قالب بک مقاله رو داشته باشه در غیر اینصورت همش مواجهه با همون آدم های پر حرفی هست (مثل خودم :))) که فرمودی.نوشته اصلی توسط bardyaa [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
بالاخره در همه ی این قسمت ها و دسته بندی هایی که ذکر کردی و به نظرم خوب میاد ، میشه مطالبی از این ور و اونور کپی پیست کرد! (خیلی که البته طرف تازه زحمتکش باشه) اما اینکه مطالبی که بیان میشه از روی دانش و اطلاع باشه و بعد موازد تئوریکی که در کتب و مقالات در باب ساز ساز سازی گفته شده ، طرف در تجربه ی عملی آزموده باشه و در واقع مطلبش محصول علم و تجربه باشه ، مساله است.
این هم در افرادی موجوده که خودشون در این زمینه کار کردن و زحمت کشیدن و سابقه ای در این کار دارن که فکر می کنم خیلی کم تعداد و معدود اگر روی اینترنت و این سایت باشن!
البته گفتم امکان جمع آوری مطلب و ارایه ی اونها در بسیاری از موضوعاتی که مطرح کرذی شما هست. مثلا در مورد چوب شناسی و تحلیل خواص فیزیکی چوب ها! اما اینکه مثلا چه جنسی می تونه جایگزین چوب توت بشه ، باید در تجربیات عملی یک فردی که خودش کنند این کار هست و البته در مشورت با نوازنده هایی که تو باغن ممکنه معلوم بشه و نه اینکه نظریات از روی حدس و گمان و یا همینجوری و بر مبنای مشاهدات محدود!
در مورد هر سازی هم داستان جداگانه ی خودش رو داره. مطلبی که در چند سطر قبل اشاره کردم رو می خوام دوباره به این صورت بیان کنم که در مرحله ی نهایی ، قضاوت در مورد کیفیت عملکرد و محصول دست یک ساز ساز به عهده ی یک نوازنده (ی تو باغ) خواهد بود و در نهایت ایجاد تغییرات و هدایت مسیر تکاملی و بهبود بخشی سازها باید با همکاری مشترک نوازنده و سازنده صورت بگیره تا به نتیجه ی مطلوب نزدیک بشه! البته در این بین سازندگانی هم هستند و بودند که خود نوازنده اند و به همین خاطر در امز ساز سازی بسیار موفق تر هستند، از جمله مرحوم استاد محمود هاشمی و یا مرحوم استاد کمالیان! و یا در سازندگان مطرح امروزی رامین جزایری !
پس اول باید تکلیف معلوم بشه که هر کس چه کاره است و از چه منظری نظر میده! مثلا بنده به عنوان نوازنده ی سه تار که به عنوان کاربر ساز سه تار یا این ساز چندین ساله که سر و کار هر روزه دارم و جزییات سازو برام خیلی مهم بوده و هست و از همین منظر تجربیات و ادراکاتی هم از مکانیزم این ساز دارم ، از این منظر می تونم نظراتی رو درباره ی فیزیک ساز سه تار و تاثیر مولفه های مختلف در صدادهی این ساز (باز البته در محدوده ی تجربیات شخصیم و اون مطالبی که در حوزه ی کار من قرار داره به عنوان یک نوتزنده) نظر بدم! ولی مثلا در مورد چوب شناسی تجربه ی عملی ندارم(البته فقط درباره ی خرک سه تار کارهایی انجام دادم و تجربیاتی در مورد چوب و تاثیرش بر این قطعه ی به ظاهر ساده در ساز و اثر شگرفش بر صدادهی سه تار دارم :دی) اینکه کدام قسمت چوب مناسبه و چطور میشه این چوب رو یافت و در مورد نحوه ی برش زدن چوب به بهترین وجه اطلاعاتی ندارم!
فکر می کنم نظراتم در مطالبی که گفتم پیداست. حالا در مورد ساز سه تار بطور خاص اگر تاپیک جداگانه ای در همین بخش سه تار اگر باز بشه من هم دوست دارم از منظری که گفتم تجربیاتم رو بگم البته چون اهل مطالعه نیستم محدود میشه به تجربیات عملی :دی !
ویرایش توسط AliB : Saturday 5 March 2011 در ساعت 10:03 PM
هر آنچه از رفتار ناثواب در کردار و گفتار انسان ها می بینیم ؛ بازتاب خردی ها و نارسایی های اندرون آنهاست.
-------------------------------------------
درمان قطعی و موضعی تعریق بیش از حد کف دست برای دوستان نوازنده!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
سلام به دوستان
من با نظر شما علی آقا موافقم این کار باید از طرف افراد آگاه شکل بگیره ولی به این هم معتقدم که آدمی نمیتونه همه چیزرو تجربه کنه ولی میتونه از تجربیات دیگران در این زمینه استفاده کنه خوب هر کدام از دوستان بالاخره میتونن از تجربیات خودشون ویا دیگران استفاده کنن واینم میدونم بالاخره هر چیزی ایرادات خاص خودشو داره که با استفاده از انتقاد سازتده از سوی افرادآگاه میتونه مقاله ای خوب چه از لحاظ تئوری وچه ازلحاظ عملی صورت بگیره, و اما, ما دوستانی داریم که در زمینه ساز سازی فعالیت دارن, و مطمئن باشید که منبع مطالب از سوی دوستان عزیز انجام میگیره و هیچ وقت هم دوست ندارم از کارم تعریف بشه چرا که پتانسیل هر کاری 100%نیست و ایرادای خاص خودشو داره و بازم تاکید میکنم که انتقاد از سوی افراد با تجربه چه از لحاظ نوازندگی و چه از لحاظ سازندگی در این زمینه موثر خواهد بود اما خواهشمندم لحن انتقادتون زننده نباشه!! چون کسی که داره با علاقه ومیل ورغبت با نیت خیر اینکارو انجام میده و اگه علی آقا انتقاد این چنین باشه باعث دلسردی به شخصه خود بنده میشه .
به امیدآرزوی موفقیت برای دوستان
ویرایش توسط Gilda : Saturday 5 March 2011 در ساعت 10:05 AM
اگر تنهاترین تنهایان باشم باز هم خدا هست.
خدایا کمکم کن:قبل از اینکه درموردراه رفتن کسی قضاوت کنم,
قدری باکفشهای اوراه بروم.
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
در ضمن 1 تشکر ویژه هم جناب بردیا خان
هم بابت راهنماییشون وهم تشویقشون بابت ادامه ی اینکار
انشاله که بتونم نقشی داشته باشم
فقط 1 چیزی/ من نتیجه تحقیقم برای شما توی پ. م. خ میفرستم وبعد
اگه مورد تایید بود خودتون زحمتشو بکشید.
ویرایش توسط Gilda : Saturday 5 March 2011 در ساعت 11:18 AM
اگر تنهاترین تنهایان باشم باز هم خدا هست.
خدایا کمکم کن:قبل از اینکه درموردراه رفتن کسی قضاوت کنم,
قدری باکفشهای اوراه بروم.
Thumbs Up/Down |
Received: 100/4 Given: 7/0 |
مشکل اتفاقا از افرادی ناشی میشه که با نیت خیر سعی می کنن کارهایی انجان بدن!
اینجا بحث نیت مطرح نیست. روی صحبت من هم کلی بود و هست و نباید به کسی بربخوره. من اینجا با کسی تعارف ندارم از جمله با خودم! مطالبی که در این مورد و البته همه ی موارد دیگه توسط دوستان و به نام خودشون ارایه میشه ، باید ناشی از تجربه و دانش باشه و محصول کار خود فرد ، مخصوصا وقتی بحث مقاله و این عناوین دهن پر کن میاد . اینجا دانشگاه آزاد (و البته سراسری چون تو ایران زیاد فرقی نداره) نیست که با چسبوندن چند تا مطلب از چند تا منبع (حالا اونم کاش محصول زحمت خود دانشجو باشه) مقاله و تحقیق بدیم و نمره بگیریم! اینجا بحث کاملا عملی وکاربردیست. درسته هر انسانی همه چیز رو نمی تونه تجربه کنه و قرار هم نیست اینطور باشه ، اما میتونه در یک رشته تجربیات زیادی کسب کنه!
مثلا در این حوزه میشه از تخصص های دیگر و مرتبط بهره گرفت. مثل متخصصین شیمی عالی که پلیمری می سازن برای آقای حدادی که دف و تنبکی بسازه با خواص متفاوت. و یا تغییرات مثبت در کارکرد سازها ایجاد کنه! یا متخصص چوب شناسی و خواص مواد که بتونه تحقیق کنه علت اینکه چوب توت عملکرد بهتری در سازهای ایرانی داره چیه و چطور میشه بهترش کرد و چه روش های استانداردی میشه یافت برای انتخاب چوب بهتر(علاوه بر تجربه ای که یک سازنده ی ساز خودش در طول سالیان در امر چوب شناسی پیدا می کنه و این می تونه کلید موفقیتش باشه) .
می دونم که بردیا جان این موازین کار علمی رو خیلی بهتر از بنده می دونن و خیلی بهتر میتونن راهنمایی کنن!
پس لطفا به کسی بر نخوره فقط سعی کنیم ابعاد و چارچوب کار رو درک کنیم.
مرسی
هر آنچه از رفتار ناثواب در کردار و گفتار انسان ها می بینیم ؛ بازتاب خردی ها و نارسایی های اندرون آنهاست.
-------------------------------------------
درمان قطعی و موضعی تعریق بیش از حد کف دست برای دوستان نوازنده!
Thumbs Up/Down |
Received: 4/0 Given: 0/0 |
علی آقا بنده که عرض کردم . . .
قرار هست برم پیش یه استاد ساز ساز (سه تار) و از محضر ایشان تجربیاتی کسب کنم . هر چیزی که یاد گرفتم و به قول شما تجربه هم کردم میام در اختیار رفقا هم قرار میدم . . .
با مدعی نگویید اسرار عشق و مستی
تا بی خبر بمیرد در درد خود پرستی
دوش آن صنم چه خوش گفت در مجلس مغانم
با کافران چه کارت گر بت نمی پرستی
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)