0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 2/1 Given: 0/0 |
درود دوستان
میخواستم ببینم چطور میشه ردیف ها موسیقی رو حفظ کردم
و اجرا کرد ؟
ز پوچ جهان هيچ اگر دوست دارم............تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم
ز عطار، آن سوز و سوداي پر درد............كه انگيزد از جان شرر دوست دارم
تو را اي گرانمايه، ديرينه ايران زمین
تو را اي گرامي گهر دوست دارم
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
واسه حفظ ردیف باید تفاوت بین گوشه ها رو بتونی تشخیص بدی تا بتونی حفظش کنی
برای اینکار باید ردیف رو تحلیل کنی... و سالها وقت بذاری
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
Thumbs Up/Down |
Received: 2/1 Given: 0/0 |
میشه بیشتر توضیح بدین
ز پوچ جهان هيچ اگر دوست دارم............تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم
ز عطار، آن سوز و سوداي پر درد............كه انگيزد از جان شرر دوست دارم
تو را اي گرانمايه، ديرينه ايران زمین
تو را اي گرامي گهر دوست دارم
Thumbs Up/Down |
Received: 8/1 Given: 0/0 |
ردیف رو نمیشه حفظ کرد! ردیف رو باید درک کرد تا مسلط بود، مدت ها زمان میبره تا همه گوشه ها رو درک کرد، اجراشو نرو فراموش نکرد و .. ، شاید حداقل 5-6 سال زمان ببره تا با ردیف و اجراش آشنایی داشت و حالا درکش خیلی زمان میبره..
زعشق است آنچه آهنگ و ترانست دو،ر،می،فا،سل،لا،سی،دو بهانست
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
ببین.. چطور بگم... باید بری پیش یه استادی که به ردیف مسلطه و اونو از طریق سینه به سینه یاد گرفته نه صرفا از رو کتاب
اون راهنماییت میکنه... راه خاصی نداره .. باید سالها وقت بذاری
حتی اساتیدمون هم اکثرشون کامله کامل ردیفارو با گوشه هاش حفظ نیستن
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
Thumbs Up/Down |
Received: 0/1 Given: 0/0 |
بهترین راه و البته اولین راه اینه که وقتی داری قطعه ای رو اجرا میکنی یا گوش میدی بتونی تشخیص بدی در چه دستگاه و مایه ای نواخته شده و فقط با زیاد گوش کردن و فکر کردن میتونی درکشون کنی.
Thumbs Up/Down |
Received: 3/3 Given: 0/0 |
حفظ کردن ردیف یک مساله هست و حفظ موندنش مساله ای دیگر!
ویرایش توسط am3000 : Friday 1 April 2011 در ساعت 07:19 PM
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
به نظر من راهی که باعث می شه واقعا تو ذهنت بمونه اینه که دنبال احساسی که هر گوشه بهت می ده بگردی !
خوب آدم وقتی یک آهنگ رو می شنوه یه حسی بهش دست می ده ولی اگه یه چیزایی رو کشف کنی مثل این که دقیقا اون حس ربط به کدوم بخش از زندگیت داره یا آهنگ کدوم احساستو برانگیخته می کنه باعث می شه کلیت گوشه همیشه یادت بمونه و کمکت می کنه بداهه نوازی هم بکنی و خوب پیدا کردن این حس ها رو می شه با گوش دادن به قطعه های مختلف در اون گوشه پیدا کرد و البته با چند بار گوشدادن من با نگاه کردن به چهره کسی که داره می زنه هم یکم با آهنگ ارتباط برقرار می کنم! نمی دونم به شمام کمک کنه یا نه!
ویرایش توسط rood : Friday 1 April 2011 در ساعت 07:37 PM
Thumbs Up/Down |
Received: 1/1 Given: 0/0 |
برادر، اگه کسی ازت بپرسه «چطور میشه شعرای حافظ رو حفظ کرد و خوند؟» چه جوابی بهش میدی؟نوشته اصلی توسط iranzamin [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
قاعدتاً، وقتی میخوای چیزی رو حفظ کنی، باید ذهنت رو باهاش درگیر کنی، مدام تکرارش کنی، محتواش رو بشناسی، ساختار داخلیش رو بشناسی و حواشی و قراینش رو هم ببینی که بالاخره «جا بیفته»، و بتونی از همون قراین بسازیش ـــ همون داستانی که وقت شعر حفظ کردن داریم: تکرارش میکنیم، محتواش رو میفهمیم، مدل زبانی جملهبندی و نقلش رو یاد میگیریم، و چیزایی مثل وزن و قافیه هم اون «قراین»اند که میتونیم باهاشون درست و غلط چیزی رو که نقل میشه پیدا کنیم.
اما خوب، واقع اینه که الان دیگه یهکم اون ضرورتی که وجود داشته برای «حفظ داشتن» ردیف وجود نداره. ردیف، بنا بود که «آموزش» بده ـــ هم تکنیک رو و هم محتوا رو. الان، میشه فکر کرد که دورههای درسی بهتری درکارند و به این ترتیب، ردیف بهعنوان «میراث» اهمیت داره: ردیف، بهنوعی قدیمیترین چیزیه که از «عمل» موسیقیمون میشناسیم. ملا شدن در ردیف، چیزیه شبیه ملا شدن در فارسی میانه، و بنا بر این، اگه میخوای ردیف رو حفظ کنی، پیش از هرچیز باید بدونی که برای چی میخوای این کار رو بکنی. بهنظرم، جواب همین «چرا» هم کمکت میکنه که معلوم بشه که چه باید بکنی.
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
حرف درست رو bardyaaمی زنه
افرین من هم یه چیزی اضافه کنم بهید بتونی چند تا ساز بزنی تا درک موسیقیاییت بره بالا
یا حق
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
به نظر من حفظ کردن ردیف اولش خیلی ترس داره من که خودم وحشت میکردم این همه حجم کتاب رو میدیدم ولی با شروع کردنش ترستون میریزه چون یه جورایی تکرار مکرراته این تجربه شخصی منه
وهمینطور پیشنهاد میکنم در کنار زدن قطعات حتما اون قطعه رو گوش کنید یعنی تعداد دفعات گوش کردنتون خیلی بیشتر از زدنتون باشه این کار به شما خیلی کمک میکنه
Thumbs Up/Down |
Received: 154/1 Given: 101/1 |
به نظرم موضوع اینه که منظور ما از حفظ کردن ردیف چیه؟
به تعداد سلیقه ی قشر های مختلف موسیقی ما برداشت مختلف وجود داره از حفظ کردن ردیف.
نظر شخصی خود من اینه که در ساخت یک قطعه و یا حتی بداهه نوازی نباید زور زد که طبق ردیف و یک گوشه ی خاص جلو بریم. پروسه ی آنگسازی اینگونه افراد اینه که اول یک دستگاه و یک گوشه رو انتخاب میکنند و مرحله ی بعد (که البته مرحله ی مهمیه) زور زدنه!
به نظرم ردیف یک چشمه ی الهامه. و به کسی میشه گفت ردیف رو حفظه که ردیف توی گوشت و خونش جریان داشته باشه و ردیف در موسیقی ای که می آفرینه سیال باشه،همین. بدون حفظ بودن مکتب خونه ایه همه ی گوشه ها هم میشه ردیف رو حفظ بود و حفاظتش کرد.
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
من هم با بردياي عزيز هم عقيده هستم. شما بايد حتماً دستگاههارو بشناسي. ولي اين دليل نميشه كه براي حفظ شدن رديف بايد اونارو هم حفظ كني. شما هر قطعه اي رو زياد تمرين كني صرف نظر ازينكه كلاسيك باشه، سنتي، پاپ يا رديف هيچ تفاوتي نميكنه شما فقط بايد اونو زياد تمرين كني...
ديريست كه از خانه خرابان جهانم بر سقف فرو ريخته ام چلچله اي نيست...
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
اینم حرف درستیه یعنی اینقدر تمرین کنی که به قول معروف ملکه ی ذهنت شه
یا حق
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
عالی بود
Thumbs Up/Down |
Received: 2/1 Given: 0/0 |
درود دوستان خیلی استفاده کردم
ز پوچ جهان هيچ اگر دوست دارم............تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم
ز عطار، آن سوز و سوداي پر درد............كه انگيزد از جان شرر دوست دارم
تو را اي گرانمايه، ديرينه ايران زمین
تو را اي گرامي گهر دوست دارم
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)