0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 384/4 Given: 1,625/1 |
دوستان شرمنده من الان در حال استراحت بین تمرینای شبانه ام هستم و نمیتونم زیاد بمونم. اما ایشالله اگه دوباره فرصت شد میام همه ی پستهای تاپیک رو میخونم، و اگه چیزی بدونم و بتونم کمک کنم، مرتب و با نقل قول شما یه سری چیزای مختصری رو میگم. پس عجله ای بودن این پست رو ببخشین.
بعضی پستها رو تندتند خوندم و یه سری چیزایی که به چشمم خورد رو مختصرا میگم:
دلیل نام گذاری آکورد 7، این هست که فاصله ی نت چهارم با نت اول آکورد فاصله ی هفتم هست. آکوردهای نهم و یازدهم و ... هم همینطور.
سونات دوره باروک با دوره کلاسیک فرق میکنه. حالا نمیدونم شما در مورد فرمهای کدوم دوره حرف میزنید. ولی در دوره ی باروک سونات شبیه فرم سوئیت هست با این تفاوت که به جای عنوانهای رقص برای موومان ها از عنوانهای دیگه ای استفاده میکردن و کلا رقص در سونات نسبت به سوئیت کمتر به کار میرفته. در سونات دوره ی کلاسیک، اول، دو تم معرفی میشه که از لحاظ تنالیته و لحن و موتیف های اصلی باهم فرق دارن. بعد قسمت بسط و گسترش روی موتیف های دو تم اول، که از تنالیته های مختلفی رد میشه تا به تنالیته ی اول برسه و در آخر دو تمی که در ابتدا اجرا شده بودند دوباره اجرا میشن.
حالا سه فرم اصلی دوره کلاسیک: سونات و سمفونی و کنسرتو هست. که سونات سه موومان داشته، موومان اول تند و از لحاظ فرم بیشتر فرم سونات بوده. موومان دوم آهسته و ممکنه سه بخشی یا گاهی هم فرم روندو. موومان آخر هم تند که از لحاظ فرم و ساختار به شکل روندو میتونست باشه.
سمفونی هم برای ارکستر بزرگ ساخته میشه که شکل کلاسیک سمفونی رو هایدن تثبیت کرد. چهار موومان داره. موومان اول تند(فرم سونات). موومان دوم آهسته که سه بخشی مرکب بوده(تم و واریاسیون و روندو). موومان سوم فرم رقص که معمولا منوئه تریو بود (رقص سه ضربی با تمپوی معتدل). موومان چهارم خیلی تند یا تند بوده که ممکنه فرم های مختلفی باشه که بیشتر روندو بوده.
در مورد مدولاسیون هم، برای مدولاسیون از تنالیته ی دو ماژور به دو دییز ماژور، فکرکنم بهتر باشه از گام هایی که در ارتباط درجه I (که 6تا هستن) با اون تنالیته ها هستن کمک بگیریم. که گام های در ارتباط با درجه I، با گام دوماژور: لامینور-سل ماژور- فاماژور- فامینور- می مینور- رمینور.
و گام های در ارتباط با درجه I، با گام دو دییز ماژور: لادییز مینور- سل دییز ماژور- فادییز ماژور- فادییزمینور- می دییز مینور- ر دییز مینور.
حالا، فامینور در دوماژور، و می دییز مینور در دو دییز ماژور در عمل صداشون یکسانه. میتونیم ازش استفاده کنیم:
دوماژور- فامینور(می دییز مینور)- دو دییز ماژور.
اپرا هم یکی از فرم های آوازی دوره ی باروک هست.
اپرا در واقع نمایشی هست که همراه با موسیقیه و دیالوگ ها در اون بصورت آوازی بیان میشن.
اپرا چند بخش اصلی داره: اورتور، رسیتاتیو، آریا، دوئت و همسرایی ها.
که اگه خواستید بگید تا توضیحاتی هم در مورد هر قسمت بدم.
اوه چقدر نوشتم!! مثلا میخواستم کوتاه صحبت کنم! امیدوارم تونسته باشم روون و مفهوم حرف زده باشم.
اساتید عزیز لطفا اگه ناخواسته خطا و اشتباه و اطلاعات غلطی در متونم بوده تصحیح بفرمایید. ممنون.
Thumbs Up/Down |
Received: 10/2 Given: 0/0 |
سلام دوستان سوال من اینه. یه حامل مضاعف رو برای پیانو در نظر بگیرین . در این حامل حامل بیس و دست چپ دارای نت سل هستش که دیزه ولی حامل کلید سل همون میزان هم نت سل داره ولی بدون علامت. حالا ایا چون حامل باس دست چپ سل دیز هستش ولی حامل کلید سل دست راست سل خالیه و بدون علامته ایا کلید سل دست راست رو هم باید سل دیز بزنیم یا سل خالی؟؟؟؟برعکسش چطوره؟؟یعنی جای حامل ها بر عکس بشه.
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
درود
آکوردهای نهم و یازدهم و ... هم همینطور.
آیا این آکوردها رو به غیر از پیانو با ساز دیگه ای هم میشه زد؟
فرم سوئیت هست
فرم سوئیت چیه؟ من نمیدونم
در سونات دوره ی کلاسیک، اول، دو تم معرفی میشه که از لحاظ تنالیته و لحن و موتیف های اصلی باهم فرق دارن. بعد قسمت بسط و گسترش روی موتیف های دو تم اول، که از تنالیته های مختلفی رد میشه تا به تنالیته ی اول برسه و در آخر دو تمی که در ابتدا اجرا شده بودند دوباره اجرا میشن.
پس تضاد چی؟ من یجا خونده بودم باید در موومان ها یکیشون در تضاد با تم اول یا موومان اول باشه... اون اول که گقتی 2 تاشون با هم فرق دارن... منظورت همون تضاد بود دیگه؟ (اصطلاح خرجی تضادو یادم رفت)
این چیه؟ :-Pفرم روندو
حالا سه فرم اصلی دوره کلاسیک:
فرمهای دوره ی باروک و رمانتیک و مدرن چیا هستن؟
ه شکل کلاسیک سمفونی رو هایدن تثبیت کرد
خب هایدن که در دوره ی باروک زندگی میکرد... پس یعنی در دوره ی باروک هم سمفونی داشتیم؟
تم و واریاسیون و روندو)
آقا معادل فارسی واریاسون چی میشه؟
اپرا چند بخش اصلی داره: اورتور، رسیتاتیو، آریا، دوئت و همسرایی ها.
که اگه خواستید بگید تا توضیحاتی هم در مورد هر قسمت بدم.
توضیح بفرمایید :-P
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
Thumbs Up/Down |
Received: 10/2 Given: 0/0 |
سلام دوستان سوال من اینه. یه حامل مضاعف رو برای پیانو در نظر بگیرین . در این حامل حامل بیس و دست چپ دارای نت سل هستش که دیزه ولی حامل کلید سل همون میزان هم نت سل داره ولی بدون علامت. حالا ایا چون حامل باس دست چپ سل دیز هستش ولی حامل کلید سل دست راست سل خالیه و بدون علامته ایا کلید سل دست راست رو هم باید سل دیز بزنیم یا سل خالی؟؟؟؟برعکسش چطوره؟؟یعنی جای حامل ها بر عکس بشه
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
اگه تو هر کدوم از حامل ها یه علامت عرضی(دیز یا بمل) باشه فقط برای همون حامل کاربرد دارهنوشته اصلی توسط saram [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ویرایش توسط hbhb : Wednesday 29 June 2011 در ساعت 12:13 PM
Thumbs Up/Down |
Received: 384/4 Given: 1,625/1 |
نميدونم. ولي آکوردها درجاتي دارن که ميشه حذف کرد. پس صرفا آکوردهاي نهم و يازدهم و ... حتما 5صدايي و شش صدايي نيستن. و با توجه به نت هاي ملودي ميشه درجه اي رو حذف کرد.نوشته اصلی توسط ramin_herfeiy [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
سوئيت، مجموعه اي از چند موومان رقصه که معمولا فرم هاي ساده ي دو بخشي يا سه بخشي دارن.نوشته اصلی توسط ramin_herfeiy [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
مثل A B يا A B A. سوئيت فرميه که نشان دهنده ي رواج موسيقي غيرمذهبي و عاميانه ست.
اينم بگم که اين فرم مثل کنسرتو گروسو بيشتر بافت هوموفونيک داره.
بله، تضاد منظور تفاوت از هر لحاظ هست. ممکنه تفاوت تناليته يا موتيف يا هرچي باشه.نوشته اصلی توسط ramin_herfeiy [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
فرم روندو يکي از فرم هاي شاخص دوره ي کلاسيکه.نوشته اصلی توسط ramin_herfeiy [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
تو اين فرم، يه بخش بصورت متناوب تکرار ميشه. يعني هربار بعد از شنيدن بخش اول، يه بخش جديد شنيده ميشه و دوباره به بخش اول برميگرده. يعني يه چيزي مثل اين:
A B A C A D A. البته روندوهاي 5تايي و 7تايي خيلي رايج تر هستن.
فرم هاي موسيقي سازي دوره باروک:نوشته اصلی توسط ramin_herfeiy [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
کنسرتو گروسو - انواع سونات - سوئيت - پارتيتا - توکاتا - پرلود - پاساکاليا - شاکن.
در دوره ي رومانتيک آزادي بيشتري در ساختار و فرم بوده.
تو اين دوره گرايش به توصيف مناظر و داستان ها و شخصيت ها و ... بوده.
مثلا قطعاتي که بطور مشخص به داستاني اشاره ميکنن که اين داستان در اجراي اين آثار بصورت يک برنامه در اختيار شنوندگان قرار ميگرفته. بهش ميگن موسيقي برنامه اي.
مشخص ترين فرم موسيقي برنامه اي هم که اول در آثار فرانتس ليست بوجود اومد پوئم سمفوني نام داره. البته قبل از پوئم سمفوني آثار ديگه اي هم هستن که چنين ويژگي اي دارن مثل فانتاستيک اثر برليوز.
پوئم سمفوني اثريه در يک موومان براي ارکستر که يه داستان يا واقعه ي تاريخي رو يا يک شخصيت رو توصيف ميکنه.
فرم هاي آزاد دوره رومانتيک که ساختار مشخص ندارن مثل اپسودي و اپريچيو و ...
در موسيقي مدرن يا قرن بيستم گرايش به ضعيف کردن مرکزيت تنال وجود داره. که باعث شد نوعي موسيقي بوجود بياد که بهش ميگن موسيقي آتنال.
در دوران معاصر موسيقي الکترونيک که خلق صداهاي جديد هست. و موسيقي کُنکِرت يا موسيقي عيني هم بهش ميگن که استفاده از صداهاي مختلف به جاي سازهاست. و موسيقي آلياتوريک يا شانسي، که استفاده هاي غيرمعمول از سازه. درواقع آلياتوريک شکلي از موسيقي تجربي هست.
دوره ي باروک از سال 1600 تا 1750 هست. دوره ي کلاسيک از سال 1750 تا 1820 هست.نوشته اصلی توسط ramin_herfeiy [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
هايدن فکرميکنم حدود سالهاي 1730 تا 1810 زندگي ميکرده. تاريخ دقيقشو الان يادم نيست. يکي دو سال اينور اونور.
وارياسيون يعني تغيير. در واقع ابزاري که براي تغيير يک ايده ازش استفاده ميکنن. که تو دوره ي کلاسيک بصورت يه فرم درومده.نوشته اصلی توسط ramin_herfeiy [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
اورتور که مقدمه ست و سازي.نوشته اصلی توسط ramin_herfeiy [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
رسيتاتيو بخشي هاييه که ملوديک نيست و بيشتر ريتميکه. يعني کاربردش بيشتر واسه پيشبرد داستانه. گفتگوييه که روند داستان رو پيش ميبره. در کل ارزش ملوديک زيادي نداره.
آريا نقشي در پيشبرد داستان نداره و اينکه ملوديک و جذاب ترين قسمت اپرا هست. از لحاظ ملوديک، آهنگساز سعي ميکنه زيباترين و جذابترين ملودي ها رو در اين قسمت بنويسه. واسه همين اين قسمت جدا از اپرا هم اجرا ميشه.
آريا يکي از فرم هاي آوازي دوره ي باروکه. و همچين فرمي داره: A B A که بهش آرياي داکاپو يعني برگشت به اول ميگن.
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
درود...
مرسی یوسف جان...
اونوقت در این حالت اسم آکورد عوض نمیشه؟ مثلا آکوردی که نتهای وسطش حذف بشه رو چطوری نام گذاری میکنن؟ از روی تونیک؟ بعد از کجا وقتی اسم اون آکورد رو شنیدیم بفهمیم چه نتهایی هستند و چه نتهایی حذف شدند؟نميدونم. ولي آکوردها درجاتي دارن که ميشه حذف کرد. پس صرفا آکوردهاي نهم و يازدهم و ... حتما 5صدايي و شش صدايي نيستن. و با توجه به نت هاي ملودي ميشه درجه اي رو حذف کرد.
هرکدوم یک خط توضیح بدید لطفا .. اون چهار تا آخریو که اصلا تاحالا نشنیده بودمکنسرتو گروسو - انواع سونات - سوئيت - پارتيتا - توکاتا - پرلود - پاساکاليا - شاکن.
اگه لغت لاتین اینها رو هم بگی که بفهمیم چطوری تلفظ میشه ممنون میشم...اورتور... رسيتاتيو... آريا...
__________________________
آیا آواز اپرا بعد از باروک هم ادامه پیدا کرد؟ آیا به همون شکل ادامه پیدا کرد؟ یا کمی تغییر کرد؟
کلا چند نوع آواز در موسیقی کلاسیک داریم... و فرم اونها کلا چطوریه؟
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
سلام و تبریک به خاطر ایجاد این تاپیک
یه جایی خوندم czardas نوعی از hungarian dance هست. درسته؟
اصل این czardas با اجرای از عمر بشیر متعلق به کیه؟ احیانا همون مونتی نیست؟
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
نوشته اصلی توسط korosh65 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
هان؟خب czardas که مال مونته وردی هست... hungarian dance.. مال برامس هست... چه ربطی داره؟
این آهنگه آشناست ولی با اون چارداش که من شنیدم فرق داره
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
این اصطلاحات اسم یه آهنگ خاص نیستن... فرم ها و قالبهای موسیقی هستننوشته اصلی توسط ramin_herfeiy [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
هر کدوم ازینا انواع مختلفی داره. مثلا همون آهنگ برامس فرمش hungarian dansce هست نه اسمش
مثل این میمونه که بگی مگه سمفونی مال موزارت نیست!!
به هر حال منم پرسیدم و اطلاع زیادی ندارم در این زمینه
Csárdás (Hungarian: [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], English: [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] or [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]) is a traditional [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], the name derived from csárda (old Hungarian term for [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]). It originated in Hungary and was popularized by [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] ([ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]) bands in Hungary and neighboring lands of [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] and [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], as well as among the [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید], including those in [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید].[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ویرایش توسط korosh65 : Thursday 30 June 2011 در ساعت 01:23 PM
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
نوشته اصلی توسط korosh65 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
جدی؟
یعنی czardas و hungary dance فرم و قالب هستند؟
آخه چون این ها آهنگهایی معروفی هستند من اسمشون رو شنیده بودم...
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)