-
Saturday 12 November 2011
#1
دوست خوب
وضعیت
- افلاین
-
2 کاربر برای این پست از sol_s تشکر کرده اند:
-
Saturday 12 November 2011
# ADS
-
Saturday 12 November 2011
#2
کاربر فعال انجمن
وضعیت
- افلاین
0
نوشته اصلی توسط
sol_s
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
همونطوری که از اسم تاپیک مشخصه دنبال کتاب میگردم برای یاد دادن پیانو به بچه ها که البته اونایی که خوندن و نوشتن بلدن فکر کنم باید یه شیوه دیگه براشون در نظر گرفته بشه.
ممنون میشم اگه برای این دو گروه از بچه ها بهم کتاب معرفی کنین رنج سنیشم بگین لطفا.
دوست خوب و مهربانم درود بر شما.
راستش احساس می کنم در زمینه ی آموزش پیانو رنج سنی به طور خیلی دقیق ملاک نیست. (هنر جویی داشته ام که در سن 6 سال بسیار بسیار مستعد بوده و عکس این مورد نیز در سنین بالا دیده شده)
متاسفانه کتاب های خیلی کارامدی برای کار با کودکان به طور خاص وجود ندراد و از همه بدتر تناقض این متد ها و کتاب ها با هم است.
مثلا اگر بخواهید از متد قدیمی جان تامسون شروع کنید، این متد از همان صفحه ی اول نت نویسی را هم با کلید سل و هم با کلید فا (بر روی 11 خط حامل) شروع می کند. اگر نظرتان کتاب بیر باشد این در این کتاب از ابتدا تا درس 54 اثری از کلید فا نیست و انگشت گذاری از ابتدا بسیار بسیار متفاوت است. اگر بروید سراغ متد های جدیدتر (نظیر مایکل آرون) اکثرا مانند جان تامسون از ابتدا نت نویسی 11 خطی را توصیه می کنند (کلید سل و کلید فا). کتاب های قطعات هم باز منطبق با استانداردهای این متدها نیستند.
این مشکلات وجود دارند اما با کودکان چه باید کرد؟ به نظر من سن مناسب شروع (هر چند عرض کردم که سن ملاک خیلی دقیق و درستی نیست اما به طور نرمال و بر اساس تجربه های تدریسم) 9 سالگی است و باز بهترین و روان ترین نتیجه در سنین 10 - 11 - 12 سالگلی دیده می شود.
در هر صورت شما با توجه به شخصیت هر کودک می توانید متدی خاص را انتخاب کنید. (برای بچه های کوچکتر مایکل آرون یا حتی جان تامسون حداکثر تا جلد 2 معمولا خوب هستند و به همراه آن به صورت گزینشی قطعات کتاب آوای پیانو، و برای بچه های بزرگتر مثلا 10 ساله مستقیما بیر بدون شک عالی است به همراه قطعات کتاب 40 قطعی برگزیده برای پیانو) در هر دو حالت شما خودتان هم باید قطعه هایی را متناسب با نیاز فعلی هنر جو برایش بنویسید.
اما دقت کنید که در مورد کودکانن مخصوصا کتاب زیاد مهم نیست شیوه ی تدریس از آن مهم تر است! مثلا دختر 10 ساله هنرجوی من است که بیر کار می کند. من متوجه شدم اگر فقط برای هر درس از کتاب یک نام داستانی بگذارم این بچه به خوبی آن را می نوازد. مثلا روی درس 11 (که حرکات موافق با نت های غیر همسان را یاد می دهد) نام فانتزی میمون را گذاشتیم (به دلیل تقلید حرکتدست چپ از روی راست و بلعس) . (درس را توضیح می دهم و از خود بچه می خواهم تا نظرش را در مورد اسم درس بگوید). یا مثلا در صفحه ی بعد این بچه نام درس های 12 ، 13 ، 14 را قصه ی زرنگ و تنبل گذاشته!!! زیرا یکی از دست ها سریع حرکات رفت و برگشتی را می نوازد در حالیکه دست دیگر مانند یک آدم تنبل فقط دو - سل را می نوازد...
این فقط روش کار با یک کودک خاص با شخصیتی خاص است. شما باید خودتان دست به قلم شوید و آهنگ های ساده را برای کودک در دفترش بنویسید (با تنظیمی که صحیح باشد و مطابق سطح دانش فعلی هنر آموزتان باشد).
من برای بچه های کوچکتر دفتر درست کرده ام پر از آهنگ های شاد و کودکانه و حتی بعضی از آهنگ ها را خودم ساخته ام. این روش کمک می کند تا مرحله ی گذر سنی هنر جو به طور صحیحی طی شود تا مغز تکامل یافته و آماده ی متد های جدی تر شود.
با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیزم. اگر سوالی بود در خدمتم.
محمد امیدوار تهرانی 22/8/1390
-
5 کاربر برای این پست از alone_composer تشکر کرده اند:
-
Sunday 13 November 2011
#3
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
-
2 کاربر برای این پست از Fereshteh_Baran تشکر کرده اند:
-
Sunday 13 November 2011
#4
دوست خوب
وضعیت
- افلاین
-
کاربران زیر از sol_s به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Sunday 1 February 2015
#5
-
علاقه مندي ها (Bookmarks)