0
درسته!
چطور تعصب روی سنت ها این اجازه رو میده که پیانو در موسیقی سنتی استفاده شه، ولی این اجازه رو نمیده که تحولاتی در نحوه تکامل سازها رخ بده؟!
همین ویولنی که ما از غربی ها دزدیدیم، تحقیقات نشون میدند که نمونه های اولیه اون چندصد سال پیش در ایران وجود داشته!
این یعنی اینکه غربی ها با فرهنگ پایینی که چندصد سال پیش نسبت به ما داشتند، این ساز رو تکمیل کردند، ولی الان یک نوازنده کمانچه در ایران نمیتونه دستش رو حین نواختن ببینه!
ما همین چهارتا افتخاری هم که در سازهای زهیمون داریم، مدیون استاد قنبری هست...
نه چرا واقعا؟
چرا همش تقلید کنیم؟
آخه چرا؟!
چرا بعضی ها صبح تا شب در منزلشون ساز می زنند ولی نمی خواهند سازشوند رو با دید بهتر ببینند؟!
چرا هیچ شخصی در ایران به فکر تکامل فرهنگ هنر نیست؟!
چرا آخه؟
چرا باید همه نوازندگان ایران مطیع و برده استادشون باشند و به هیچ جنبش انحرافی (به قول خودشون) کشیده نشند؟!
چرا در ایران هنرمند آوانگارد وجود نداره؟
چرا روسیه در موسیقی سنتی خودش از ویولن به عنوان یک ساز کلاسیک استفاده می کنه و این ساز رو وارد موسیقی سنتی خودش نکرده؟
چرا ژاپنی ها و کره ای ها چنین کاری نکردند؟
چرا رومانیا و مجارستان با چنین سابقه موسیقی سنتی خودشون از ویولن به عنوان یک ساز کلاسیک استفاده می کنند و سازهای زهی سنتی خودشون رو حفظ کردند اما ما اینگونه پیش نرفتیم و خواستیم تقلید کنیم... ؟!
چرا ما با ویولن رقص های ایرانی در قالب باطن کلاسیک نمی سازیم و به جای اون خواب های سگا میسازیم؟!
یعنی به جای رقص های رومانیایی بارتوک ما نمیتونستیم رقص های ایرانی خلق کنیم و اونو در قابل کلاسیک به کل جهان معرفی کنیم؟!
چرا فقط ایرانیان و عرب ها چنین کاری رو انجام میدند؟!
چرا؟!
علاقه مندي ها (Bookmarks)