0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 0/0 |
سلام خدمت شما و ممنون بابت نظرتوننوشته اصلی توسط rolimoli [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
منظورم از حس و حال حالت کلی دستگاه و جزیی تر گوشه های دستگاه هستش
برای مثال دستگاه سه گاه چه شما نوازنده باشین چه نباشین و چه سنتی گوش بدین و ندین با شنیدنش احساس غم میکنین و جزیی تر در این دستگاه گوشه مخالف واقعا مخالفت خودشو میرسونه ولی انگار دستگاه شور هر بار یه حس داره درآمد و رنگ شهر آشوب مقایسه کنیم زمین تا آسمون فرق دارن نمیدونم اگه کسی چیزی راجب دستگاه شور و گوشه هاش میدونه بگه
ممنون
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 0/0 |
ممنون بابت نظراتتون در رابطه با ریتم ها مطمعنا وقتی ضرب های قوی و ضعیف رو بدونیم مقداری از مشکل حفظ ریتم حل میشه
اگه کسی 4/4 رو بلد بود بنویسه استفاده کنیم ولی به نظر من اینجوری باشه:قوی ضعیف نیمه قوی خیلی ضعیف اگه مشکلی داشت اصلاحش کنین
فکر کنم بشه 4/4 رو با6/8 مقایسه کرد(از نظر ضرب قوی و ضعیف) ممنون میشم نظرتون رو بگین
از شایان سنتوری عزیز هم خیلی ممنونم که راهنمایی میکنن
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
سلام دوست عزیزنوشته اصلی توسط dari_santuri [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ابتدا در مورد ریتم های 4/4 و 6/8 که نوشتید عرض کنم که 4/4 یک ریتم ساده 4 ضربی است و حالت ضربهای آن به صورت قوی - ضعیف - نیمه قوی - ضعیف می باشد. ولی ریتم 6/8 یک ریتم ترکیبی دو ضربی است که ضرب اول قوی و ضرب دوم ضعیف اجرا می گردد.
شاید تنوع و رنگارنگی دستگاه شور را بتوان به بزرگی و گستردگی این دستگاه نسبت داد. دستگاه شور بزرگترین دستگاه موسیقی ایرانی است که گوشه های بسیار زیادی دارد. به همین خاطر است که در شور هم شادی می بینی و هم غم، هم عربده های مستانه می بینی و هم ناله های محزون. این خاصیت دستگاه شور است.نوشته اصلی توسط dari_santuri [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ولی دستگاه سه گاه به گستردگی دستگاه شور نیست. تنوع شور را ندارد لذا فاصله بین اوج و حضیضش به گستردگی شور نیست. از مخالف و مغلوب که بگذریم ناله های سه گاه اغلب مشابهند ولی دستگاه سه گاه مخالف و مغلوب را دارد. با آوای مخالف ش سر به عصیان بر میدارد، ولی افسوم که هر عصیانی در برابر موجودی عظیمتر شکست را در پی دارد. و مغلوب نوایی است که پیوسته پیام آور این شکست است و در آخر تاوان این عصیان را با ناله و مویه بیان می دارد. این است داستان سه گاه و داستان خلقت انسان و شاید داستان همه ما !
ببخشید از اصل داستان دور شدم. به یاری خدا در آینده ای نزدیک در مورد دستگاه شور و گوشه های آن، مطلب مفصلی تهیه می کنم و در اختیار شما دوست عزیز خواهم گذاشت.
شاد باشید.
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
اولا عید نوروز باستانی رو به همه شما تبریک میگم. امیدوارم موفق باشید و شما رو تو عرصه هنری ببینیم.
dari جان چون اولا قصد ندارم جوابهای زیبای دوستان رو نقص کنم. ولی با این شمایل که شما میگی بهتره بری دنبال کتابی بگردی که ردیف ایرانی رو توصیف کرده باشه. چون اینجا دست و بال بستس برای توضیحات مفصل. من خودم اطلاعات حسی که آقای دانشمند میگه در رابطه دستگاه ها رو ندارم اما سعس در درک جملات موسیقی دارم تا چیزی که اجرا میکنم مخاطبان هم درک و فهم کنند. که به اصطلاح هنری ها شیرین نوازی میگن.
ریتم هم تمرین میخواد اینکه میگی قوی ضعیف به نظر من باید ببینی ملودی چیه بعد طبق نتها و ملودیها ضربها رو محکم تر یا لطیف تر اجرا کنی.
فعلا...
گمان مبر که به پایان رسیده کار جهان / هزار باده ناخورده در رگ تاک است
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 0/0 |
سلام خدمت شمانوشته اصلی توسط Razoniaz [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ممنون بابت پاسختون
منتظر مطالبتون راجب گوشه هاي شور ميمونم
بازم ممنون
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 0/0 |
سلامنوشته اصلی توسط rolimoli [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
راجب پيشنهادتون در مورد خوندن كتاب بايد بگم من كتاب هاي زيادي راجب موسيقي ايراني خوندم اما همشون فقط يه چيز كلي راجب دستگاه ها ميگن مثلا اينكه چهارگاه حالت حماسي داره و تحرك رو ميرسونه اما هيچكدوم جزيي راجب گوشه هاش چيزي نگفته بودن در مورد شور هم كه هيچي پيدا نكردم اين بود به ذهنم رسيد از كسايي كه رديف كار كردن بپرسم
به نظر من اين موضويي نيست كه راحت رهاش كنيم احساس مهم ترين چيز تو موسيقي ايراني و مخصوصا رديف نوازي هست اگه شما از زدن ماهور احساس شادي نكنين كسي هم كه گوش به سازتون ميده ماهور رو اون طور كه بايد درك نميكنه البته اين فقط يه مثال بود اينا هم نظر من شايد خيلي ها قبول نداشته باشن و بخوان فقط نت رو اجرا كنن و به درس بعدي كتابشون بپردازن
ببخشيد پرحرفي كردم
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
دقیقا حق با شماست. البته میگم این حس رو خودت وقتی گوشه ای رو اجرا میکنی باید انتقال بدی. همه اش نباید اتکا کنیم به چیزی که گفته میشه در رابطه با گوشه ها و حسشون. من میگم شمایی که ردیف نواز هستی تا خودت نفهمی از یه گوشه چی برداشت میکنی نمیتونی مفهوم رو برسونی . اولا نمیشه بصورت حتمی گفت یه گوشه این نوع برداشت رو در گوش شنونده خواهد داشت ممکنه گوشه غمناکی رو روی شش و هشت اجرا کنی بعد شنونده احساس آرامش یا حتی کمی شعف کنه. پس علم تئوری خودت رو بالا ببر و ببین چطوری یه مایه دستگاهی رو به چه صورت زیبا بیان کنی.
گمان مبر که به پایان رسیده کار جهان / هزار باده ناخورده در رگ تاک است
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
عزیزگم گلگم چاوگم ریتمو که نباید حفظ کرد باید یاد گرفت
(جدی نگیرید با این دوستمون داریوش شوخی دارم)
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 0/0 |
داریوش با من بودید؟عجیبه هانوشته اصلی توسط Freshman [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
حالا از کجا میدونی کردم که کردی تایپ میکنی
والاااااااااااااااااااااا ااااااااااااا![]()
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
داری عزیز.
احساس من این هست که جایی ریتمی رو مشکل داری. آره یا نه؟
ببین ریتم مهمه. ولی نوع ملودی مهم تر.
مرسی اگه تهرانی سری به پست آموزش سنتور رایگان بزن.
گمان مبر که به پایان رسیده کار جهان / هزار باده ناخورده در رگ تاک است
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 0/0 |
سلام دوست عزیزنوشته اصلی توسط rolimoli [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
در مورد کلاس که من تهران نیستم
و راجب ریتم هم مشکلم روی حفظ ریتم هست تا خود ریتم ها
ممنون میشم اگه داریوش صدا کنین
ممنون
ای مزدا!
آنگاه که تورا با چشمان خود دریافتم در نهاد خویش به تو اندشیدم:که تویی نخستین و پسین هستی و پدر منش نیک!
که تویی دادار درست راستی!
که تویی داور کردار های جهان!
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)