0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 4/0 Given: 7/0 |
درود!
ویرایش توسط rezaranjbaraan : Tuesday 28 September 2010 در ساعت 10:05 AM
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
سلام... دوست عزیزم... وایسا... کمی آروم تر
شکل دوم و چهارمت به کل غلطه... یه کمی دقت کن
بنیه ی فاصله درسته... اما عدد فاصله غلطه عزیزم
در ضمن... تمام فواصل کاسته و افزوده دارند
فقط فاصله ی یکم درست و هشتم درست و پنجم درست و چهارم درست... کوچک و بزرگ ندارند
یعنی در اصل این فواصل که نام بردم 3 بنیه ای هستن... یعنی یا درست هستند یا افزوده یا کاسته
ولی فواصل دوم و سوم و ششم و هفتم 4 بنیه ای هستن... یعنی یا کوچک یا بزرگ یا افزوده یا کاسته
(البته اگه موسیقی ایرانی رو در نظر نگیریم)
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
درود
رضا جان... آخه نمیشه که واسه آموزش تجربیات خودمونو بگیم... باید اصولی گفته بشه
یعنی یکی اول تئوری رو بدونه... بعدش خودش میفهمه که در عمل چیا بیشتر استفاده میشه
شکل ها هم... پست شماره ی دو... شکل دوم که عنوانش : فواصل کوچک... اشتباهه...
فواصلش درستش از چپ به راست این میشه :
یکم افزوده (نه دوم کوچک)
دوم افزوده (نه سوم کوچک)
پنجم افزوده (نه ششم کوچک)
ششم افزوده (نه هفتم کوچک)
و در شکل شماره ی 4 در همون پست که عنوانش هست : فواصل کاسته... اونم غلطه
الگوی فواصلش از چپ به راست میشه :
دوم بزرگ (نه سوم کاسته)
چهارم افزوده (نه پنجم کاسته)
ششم بزرگ (نه هفتم کاسته)
هفتم بزرگ (نه اکتاو کاسته)
... ...
در مورد پست جدیدت هم اینو اضافه کنم که نه تنها دوم ها و هفتم کوچک و بزرگ و چهارم افزوده و پنجم کاسته... بلکه تمامی فواصل افزوده و کاسته دیسونانس هستند
____________________________________
رضا جان من قصد ایراد گیری ندارم... فقط خواستم اگه یکی خواست مطالب رو بخونه و یاد بگیره چیزیو اشتباه متوجه نشه
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
سلام. من تازه عضو شدم. با فضای سایت اصلا اشنا نیستم. تمایل دارم با یکی از دوستان آشنا باشم که راهنمایی بگیرم
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
درود بر دوستان ،
میشه یه مختصر توضیحی راجع به هارمونی و کنتر پوان بدین؟ممنون
Thumbs Up/Down |
Received: 25/8 Given: 47/13 |
هارمونی در واقع استفاده همزمان از یک یا چند تون صداست که میتونه صدایی مطبوع (یا نا مطبوع) داشته باشه . عملا برای اینکه صدا مطبوع داشته داشته باشه باید از قوانینی استفاده کرد که به قوانین هارمونی معروفن که با استفاده از اونا میشه آکورد چند صدایی و جهش ها رو ساخت. هارمونی عملا اشاره به روابط نت ها در خطوط حامل از جهت عمودی داره یعنی در یک نقطه ی زمان و فارغ از دامنه ی اجرا . البته این میتونه شامل چند خط ملودی باشه اما اگر بین این خطوط هارمونی برقرار باشه باز هم از دید عمودی به لاین ها میشه هارمونی رو تشخیص داد . ساده ترین توجیح ساخت هارمونی قرار دادن فواصل مختلف روی هم هست. البته این بحث مربوط به آکورد سازی هست که مفصل هست... راجع به انواع آکورد ها چند صدایی بودن و ... آکورد سه تایی بیشترین استفاده رو داره . یعنی سه عدد فاصله اون رو بوجود میارن .
انواع آکورد که داریم مینور ، ماژور ، آگمنت (دارای افزایش) ، دیمنیشد (دارای کاهش) ، کورد موقوف معلق 4 و 5 که توضیحاتش رو از کتاب و متد بخونید راحته و تکراری .
مهم کنتر پوان : کنتر پوان هم دارای بعد عمودی هارمونی هست ولی به علاوه در اون تون هایی بررسی میشه که از لحاظ هارمونی ارتباط دارن و همچنین دارای ریتم و اجرای مختلف و فواصل مختلفن . عملا کنتر پوان میشه گفت استفاده ی پیشرفته تر از هارمونی هست. که علاوه بر دید عمودی بر اون دید و استفاده ی افقی هم میده تا اجرای طول دار و پیچیده تر و زیباتر داشته باشه . یعنی عملا بعد اجرا و زمان رو بر هارمونی اضافه میکنه . نگاه افقی بر ساخت و اجراست. در کنتر پوان و آثار دارای این ویژگی عملا هر کدوم از لاین ها میتونه صدایی کاملا متفاوت از لاین دیگه داشته باشه اما در اجرا ایندو (این چند) بر هم مکمل قرار میگیرن چون در اونها هم قوانین هارمونی رعایت میشه و هم دارای ریتم مکمل هستن تا وقتی با هم اجرا شن دارای ناهنجاری نباشن ، هرکدوم لاین ها هم دارای ساخت مستقل هست. و کنترپوان گونه ای یا بسته که پر استفاده ترین هست - و عملا آزادی در کنترپوان از ترکیب گونه های این قاعده نشات میگیره - پنج گونه مختلف داره که هر کدوم استفاده ی خاص خود و فنون ساخت خاص خودش رو داره و آموزش فنون از سرفصل مختصر گویی خارج میشه و اینجا جاش نیست و انشاالله فرصتی خواهم داشت که بیشتر راجع به انواع و ساختش توضیح بدم اما نه اینجا . اما در کنترپوان آهنگساز میتونه آزادی در ساخت داشته باشه که باید از لحاظ اصول و خلق رابطه غنی باشه . این فقط یه اشاره بود تا از بند تعاریف مبهم راحت شین و به درک کامل از تعاریف پایه ای برسین، عزیزان امید بخشش شما رو از بابت نقصم و کاستم دارم.
ویرایش توسط Favilla : Sunday 17 June 2012 در ساعت 09:52 AM
Thumbs Up/Down |
Received: 25/8 Given: 47/13 |
نمونه ی ملموس اجرای کنترپوانی معاصر در ویولنسل ، اثر steve reich
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 5/0 Given: 0/0 |
درود
دوستان من کتاب تئوری بنیادین (پرویز منصوری) رو خوندمو حالا دنبال کتاب های پیشرفته تری درباره هارمونی هستم اگه لطف کنین و راهنماییم کنین ممنون میشم.
آن قصر که بر چرخ همی زد پهاو/ بر درگه آن شهان نهادندی رو
دیدیم که بر کنگره اش فاخته ای/بنشسته همی گفت که: "کو,کو,کو,کو؟؟؟؟"
Thumbs Up/Down |
Received: 25/8 Given: 47/13 |
نمیدونم چرا همه جا اون کتاب داغون پرویز منصوری رو میخونن بندازین دور اونو . کتاب سال 71 بودن مهم نیست ، مهم اینه که نتیجه نداره .
کتابی که من به شما پیشنهاد میکنم برای آغاز هارمونی :
تئوری هارمونی از آرنولد شوئنبرگ
یکی از تاثیر گذارترین کتاب های عصر معاصر در بحث تئوری اصولی هارمونی.
ویرایش توسط Favilla : Tuesday 19 June 2012 در ساعت 11:45 AM
Thumbs Up/Down |
Received: 72/9 Given: 3/3 |
کتاب هارمونی از والتر پیتسون
کنترپوان نوشته ی کنان ترجمه ی هرمز فرهت
هارمونی از دوبفسکی
همشون خوبن
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
Thumbs Up/Down |
Received: 9/0 Given: 14/0 |
من اینو پیشنهاد میدم
هارمونی کاربردی خود اموز هارمونی به زبان ساده
ترجمه رامین ورزنده
نشر بسته شده چشمه!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
من به شخصه کتاب دوبفسکی و تمرینات هارمونی هردو ترجمه ی مسعود ابراهیمی رو مطالعه کردم. ولی کتاب هارمونی کاربردی کامبیز روشن روان - ناشر : آموزشگاه سرایش که فعلا دو جلدش منتشر شده ولی سه جلدیه رو پیشنهاد می دم. یه استاد خوب هم اگه در کنار این کتاب داشته باشی. که نور علی نوره .
هارمونی جامع کاربردی - جلد یک و دو
کامبیز روشن روان
مروری بر كتاب
كتاب هارمونی جامع كاربردی نتیجه 37 سال تدریس هارمونی در هنرستان ها، دانشكده های موسیقی و به هنرجویانی است كه به طور خصوصی موسیقی را دنبال كرده اند و تا به امروز آموزش هارمونی به زبان ساده ی این روش حاصلی جز نتایج مثبت و موفقیت آمیز به دنبال نداشته است.
در این روش هارمونی به عنوان علم هماهنگی اصوات با نگاه عمودی تعریف می شود یعنی آكوردها و وصل آنها به یكدیگر بدون در نظر گرفتن حركت افقی اصوات و استقلال هر بخش صوتی، مد نظر قرارمی گیرند.
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)