0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 3/0 |
سلام بر مجتبي عزيز . كارهاي عماد رام را تا حدي گوش دادم به نظرم آمد كه فواصل ايراني را با كم و زياد كردن شدت دميدن و تغيير حالت لب ايجاد كرده است و تغييري در ساز فلوت ايجاد نكرده اند . البته شايد چيزي كه من گوش داده ام ان فلوت ايراني مدنظر شما نباشد . سوال دومم اين است كه وقتي ني عربي را با شيوه دنداني مي نوازيد صدا دهي اش چطور است ؟ (منظورم صداي بم و اوج و پس غيث است) و از اين لحاظ فرقي با ني هفت بند مرسوم ما دارد يا خير ؟ مطلب سوم اينكه ني عربي چه مزيتهايي نسبت به ني هفت بند ما دارد ؟ در پستهاي قبلي به كليد دار بودن و داشتن سوراخ اضافه بين سوراخ اول و دوم اشاره كردي اگر عكسي داري آپ كن و توضيح بيشتري بده راجع به كوكهاي مختلف هم راهنمائيمان بفرماييد . خيلي ممنونم . اميدوارم زحمتي نباشد.نوشته اصلی توسط M_T [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 338/2 Given: 150/0 |
سلام استادنوشته اصلی توسط jafarzangeneh [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
خواهش می کنم زحمتی نیست.
در مورد عماد رام
فلوت عماد رام رو از نزدیک دیدم، برای فواصل شرقی کلیدداره یعنی برای سری و کرن برخی نت ها.
مثلا فلوت کلیددار معمولی دو تا کلید داره برای نت سی و سی بمل، اما فلوت عماد رام یه کلید دیگه هم واسۀ سی کرن داره.
گرچه دقیق یادم نیست ولی خب بنظرم واسۀ تمامی ربع پرده ها فلوتش کلید نداشت و احتمال داره برخی ربع پرده ها رو با تکنیک های دمیدن و لب زده باشه.
اما سوال دوم
وقتی نی عربی رو بشیوۀ دندانی می زنیم دقیقا مثل نی ایرانی صدا میده. لا اقل بم و اوجش که مثل نی ایرانی بود.
و ام اسوال سوم
نی عربی معمولی کلید نداره. تنها یک سوراخ از نی ایرانی بیشتر داره و اون هم بین سوراخ اول و دوم هست یعنی انگشت وسطای دست راست روی یک سوراخ قرار میگیره.
در ضمن مثلا در نی عربی معادل نی سل کوک وقتی همۀ سوراخ ها باز هستند بجای نت لا نت سی یا سی بمل اجرا میشه.
این یعنی اینکه سوراخ پشتی نی عربی یه کم بالاتر قرار داره.
همچنین در نی عربی سوراخ فا دیز مثل نی ایرانی فا سری نیست، دقیقا فا دیز هست.
سوراخ انتهایی رو هم که می بندیم صدا یه قدری از نت دو بم تر هست.
کوک های نی عربی هم تقریبا مثل نی ایرانی هست فقط شیوۀ نامگذاری نی ها فرق داره.
مثلا در نی ایرانی اسم گذاری بر اساس نتی است که در حالت بستن سوراخ پشت ایجاد میشه.
اما در نی عربی اسم گذاری بر اساس بستن تمام سوراخ ها غیر از سوراخ اول از پایین هست.
با این حساب نی سل کوک ایرانی میشه نی ر عربی.
مزیتش همین که این سوراخ اضافه اجرای نت Eb و Bb رو خیلی راحت کرده (در مورد نی سل کوک). در مورد نی فا میشه اجرای راجت نت های Db یا همون #C و Ab.
بعد با سوراخ پشتی راحت میشه نت لا و سی و سی بمل و سی کرن زد البته یه کم تمرین میخواد مخصوصا برای سی کرن.
بعدش اینکه عرب ها برای نت ها اسامی خاص خودشون رو دارند.
مثلا به نت ر پایین میگن دوکاه(دوگاه) و "نت ر بالا رو میگن محیر و ... .
اما عکس های نی عربی:
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید][ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ارادتمند
مجتبی
من از فردای خود ترسی ندارم
که بر سینه نشانی از تو دارم
ولیکن گر تو خواهی من بسوزم
میان شعله هم پا می گذارم
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 3/0 |
ممنون و تشکر از شما مجتبی گرامی . اینطور که فرمودید از نی ما کاملتره . و معلوم نیست چرا به این موضوع اینقدر با تعصب نگاه می کنند ؟راجع به مقامات عربی هم خیلی دوست دارم یاد بگیرم چرا که در اصل ریشه موسیقی ما و انها یکی است و البته ما در زمان جاهلیت دوره قاجار موسیقی بنیان نهاده شده بر اساس مقامات را که بسیار تئوریک و مدون بوده را به احتمال فراوان به علت نداشتن دانشمندان علم موسیقی از دست دادیم و در یک دوره فطرت این موسیقی دستگاهی می شود که خیلی وقتها در توضیح تئوری آن درمی مانیم . عربها و ترکها هنوز هم دارند موسیقی مقامی را می نوازند . موسیقیی که بیش از هفتاد درصد اسامی آن فارسی اصیل است. یعنی اینکه موسیقی ما را می نوازند. ولی خود ما از وجودش بی خبریم . در یک سایت به نام [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] عربی را توضیح وتبیین کرده بود که البته به زبان انگلیسی بود و من هم خیلی نمی توانسنم استفاده ای کنم ولی در همان حد معمول دریافتم که اکثر مقامهای انها را ما در دستگاههای خود داریم ولی واقعا باید یک مطالعه تطبیقی صورت بگیرد که آیا این مقامها و اجناس همان است که ما می نوازیم ؟ در اختلاف شایع بین اساتید در نامگذاری گوشه ها ، یادگیری مقامها حتما سودمند است. نمی دانم کسی مقایسه تطبیقی بین مقامهای آنها و گوشه های ما کرده یا خیر ؟ مثلا گوشه عشاق را معمولا ما در شور می نوازیم ولی در مقامات عربی شنیده ام که ماهور ماست.نوشته اصلی توسط M_T [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 338/2 Given: 150/0 |
سلام مجددنوشته اصلی توسط jafarzangeneh [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
خب این بحثش خییییلی مفصل هست.
من روی مقامات عربی و دستگاه های ایرانی مدتی کار کردم.
توی همین سایت همین تاپیکی با عنوان آشنایی با مقامات موسیقی اعراب زدم، اینم آدرسش: [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
یه سری کتاب های عربی رو هم خوندم، عرب ها خودشون توی کتاباشون همیشه گفتن که این اسامی ایرانی هست و در این زمینه تعصبی نداشته اند.
اگه دوست داشتین می تونیم بحث مقامات رو توی همین تاپیکی که آدرسش رو دادم دنبال کنیم با هم.
ارادتمند
مجتبی
![]()
من از فردای خود ترسی ندارم
که بر سینه نشانی از تو دارم
ولیکن گر تو خواهی من بسوزم
میان شعله هم پا می گذارم
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
سلام. جناب زنگنه اگر امکان دارد راهنمائی بفرمائید راجع به ریتم 5/8 که بشه صحیح اجراش کرد. متشکرم
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 3/0 |
سلام من در ريتم خيلي قوي نيستم و مسلما بچه هاي تنبك نواز ماهر ترند و آنها بهتر توضيح مي دهند . اما به طور كلي وقتي مخرج كسر عدد 8 هست يعني نت گرد به هشت قسمت تقسيم شده كه معادل هشت چنگ است. اما اين ظرب مورد نظر شما لنگ است كه از تركيب يك ضرب دو تايي و يك ضرب سه تايي تشكيل مي شود و شما در هر ميزان بايد پنج بار بشماري و آهنگساز در ابتداي آهنگش معلوم مي كند كه ضرب دو تايي اول مي افتد ويا سه تايي . مثلا اگر ضرب دوتايي اول و ضرب سه تايي دوم باشد شما براي هر ميزان دو بار پا بزن در بار اول با پايين وبالا آمدن پايت بشمار 1،2 و در بار دوم بشمار 1،2،3 ولي اگر ضرب سه تايي اول باشد برعكس مي شود اول 1،2،3 و بعد 1،2نوشته اصلی توسط hossein27 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 3/0 |
سلام بر مجتبي و ممنون از توضيحات شما . اين مواردي كه شما توضيح داده ايد خيلي مفصل است و بايد روي حوصله بخوانم و من نخصصي ندارم كه اظهار نظر كنم . ولي خيلي جالب هستند چرا با اين اطلاعاتي كه داريد يگ مقايسه تطبيقي بين اين مقامها و گوشه هاي ايراني انجام نمي دهيد .نوشته اصلی توسط M_T [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 338/2 Given: 150/0 |
خواهش می کنم آقای زنگنه، قابلی نداشت.نوشته اصلی توسط jafarzangeneh [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
والا اون مقایسه تطبیقی باور کنید خودش یک کتابی میشه.
حقیقتش دامنۀ کار خیلی وسیع هست و منم دست تنها هستم و فرصت هم نمی کنم.
شاید یه روزی بتونم یه کتابی، مقاله ای چیزی در این زمینه چاپ کنم گرچه من هنوز اول راه هستم...
با تشکر
مجتبی
![]()
من از فردای خود ترسی ندارم
که بر سینه نشانی از تو دارم
ولیکن گر تو خواهی من بسوزم
میان شعله هم پا می گذارم
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 3/0 |
سلام بر مجتبی عزیز . کاملا درست فرمودید . نوشتن وقت و هزینه می خواهد . من الان در نوشتن توضیحات راجع به گوشه ها در وبلاگم درمانده شده ام . خیلی دوست دارم که نظرت را راجع به مطالب ان بدانم : [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]نوشته اصلی توسط M_T [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 338/2 Given: 150/0 |
سلام استادنوشته اصلی توسط jafarzangeneh [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
چه وبلاگ قشنگ و تمیزی، تبریک میگم.
خیلی زحمت کشیدید براش، دستتون درد نکنه.
در واقع دنیای موسیقی ما ایرانی ها و اتراک و اعراب اینقدر وسیع هست که نیاز به کار گروهی و مدون و منظم داره.
البته من انتظارم از یک سری اساتید این بود که در این زمینه توی این سالیان بیشتر کار می کردند اما اثر مطلوبی در این زمینه ندیدم اگرم بوده کم و سطحی بوده.
ارادتمند
مجتبی
![]()
من از فردای خود ترسی ندارم
که بر سینه نشانی از تو دارم
ولیکن گر تو خواهی من بسوزم
میان شعله هم پا می گذارم
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
سلام. ضمن تبریک سال نو؛خواستم راهنمائی کنید که برای اینکه انگشت شست هنگام اجرای نت laروان ومثل بقیه انگشت ها کار کنه چیه؟سوال دیگم اینه که شما از متد نوازندگی کدامیک ازاساتید استفاده میکنید؟
Thumbs Up/Down |
Received: 338/2 Given: 150/0 |
سلام دوست مننوشته اصلی توسط hossein27 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
سال نوی شما هم مبارک باشه.
کار با شصت که سخت نیست، شما برای جایگیری انگشت شصت روی سوراخ مشکل داری؟ دقیق بگو مشکل چیه؟
اگه منظورت سرعت و نرمی در نواختن هست که خب فقط با تمرین و به مرور زمان حاصل میشه.
فقط یادت باشه نی رو با انگشتات خیلی سفت یا شل نگیر.
اگه خیلی سفت بگیری یا بد بگیری ممکنه انگشتات درد بگیره، اگرم شل بگیری ممکنه سوراخ ها خوب بسته نشه و نت ها خوب اجرا نشه. باید خیلی راحت نی رو دستت بگیری، در مورد انگشت شصت هم همینطوره.
حالا استاد زنگنه هم بهتر از من می تونند راهنمایی کنند.
در مورد سؤال دوم هم ایشون پاسخ بدن بهتر هست.
موفق باشید
![]()
من از فردای خود ترسی ندارم
که بر سینه نشانی از تو دارم
ولیکن گر تو خواهی من بسوزم
میان شعله هم پا می گذارم
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 3/0 |
سلام بر همه دوستان و مجتبی عزیز . سال نوی همگی مبارک . راجع به سوال hossein 27 آقا مجتبی توضیحات را کامل دادند . اما متد نی نوازی همه اساتید تقریبا یکی است و فرقی ندارد تنها فرق اساتید در شیوه صدادهی سازشان است. که مربوط به نحوه دمیدن و نفس گیری است. انگشت گذاریها هم که فرقی ندارند . یکی از سرنی فلزی استفاده می کند یکی از تلق پلاستیکی . یکی دست راست را بالا می گذارد یکی پایین . یکی نت سل را در صدای اوج می گیرد یکی در صدای غیث . به طور کل این مسائل آنقدر جزئی هستند که اصلا متد محسوب نمی شوند . زمانی می توان اسم متد گذاشت که این مسائل باعث فرق اساسی در نوع نواختن و تکنیک شود . نی نواز باید سعی کند همه این فرقهای جزئی را بداند و تمرین کند.نوشته اصلی توسط M_T [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
راجع به اینکه دست بسته نی را نت « دو» فرض کنیم یا نت «ر » هم به نظر من یک نوازنده نی باید به هر دو روش عادت کند . و این تفاوت اصلا فرقی در نوع و تکنیک نوازندگی ایجاد نمی کند فقط باعث آشنایی بیشتر هنرجو با گامهای مختلف و تطبیق با سایر سازها در هم نوازی می شود
ویرایش توسط jafarzangeneh : Wednesday 27 March 2013 در ساعت 09:58 AM
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
به نظر من دوستان مهمترین اصل خود نوازنده هست به جرات 90 درصد صدای دلنشین نی داشتن به اینه من شخصا فقط از نی های استاد سیاوش پور استفاده کردم و راضی ام هستم
Thumbs Up/Down |
Received: 12/0 Given: 1/0 |
عزیزان می خوب بگیرید نه لزوما مشهور
نی مثل همه سازها بلکه بیشتر بقیه سازها نیاز به خوش صدا بودن داره
یعنی نی ای که بد باشه و کر و صدا خوب نده و گیر باشه کاریش نمیشه کرد نه تعمیر نه مهارت میتونه پوشش بده
مخصوصا دوستانی که تازه شروع میکنند بهتره حداقل نی ای داشته باشند که راحت صدا بده
راحترین روش هم خرید نی بهمراه یه نی نواز (کسی که صداهارو بلده در بیاره) هستش
هیچ اگر سایه پذیرد
ما همان سایه هیچیم....
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 3/0 |
سلام دوستان.
تو شهر زنجان سازنده ی خوب نی آقای حمید مرادیه
شماره ی همراهش 09122424052 هستش
قیمت نی هاش حدود 80 هزاره
من خودمم با نی ایشون دارم تمرین میکنم.
در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)