0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
سلامنوشته اصلی توسط Mahshar_sensational [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
من ابتدا عذرخواهی می کنم بابت تاخیر طولانی مدتی که داشتم. مسائلی پیش اومده بود که باعث شد مدتی از دنیای موسیقی و نت آهنگ و ... دور بمونم.
من امیدوار بودم که دیگر دوستان سوالات شما را پاسخ داده باشند و از اینکه دیدم هنوز سوالات شما بی پاسخ مونده هم متعجب شدم و هم ناراحت. به هر حال امیدوارم که همه سعی کنیم یکدلی و همچنین احساس مسئولیت بیشتری داشته باشیم.
یکی از سوالات شما در مورد گوشه های مدگردان بود. گوشه های مدگردان یامدلاسیونی به گوشه هایی گفته میشه که توسط اون گوشه ها می تونیم از دستگاه یا آوازی به دستگاه یا آواز دیگر برویم. در حقیقت گشوه هایی هستند که یک پل ارتباطی برای تغییر دستگاه یا آواز بوجود میارند. به طور مثال در ماهوش گوشه دلکش یک گوشه مدگردان است که به نوازنده یا خواننده این امکان را میده که از دستگاه ماهور به دستگاه شور بره. یا گوشۀ شکسته در بیات ترک و ماهور که توسط آن میتوان به آواز افشاری رفت. و ...
سوال دیگر شما در مورد معنی واریاسیون بود. واریاسیون در لغت به معنای دگرگونی، تغییر و رنگارنگی است و در موسیقی به تکنیکی می گونید که قطعه را با آرایش های جدید به صورت های گوناگونی در میآورند که با فرم اولیه آن متفاوت باشد. این تغییرات و دگرگونیها را میتوان در اجزای مختلف یک قطعه انجام داد به طور مثال:
تغییر در ریتم
تغییر در هارمونی
تغییر در فواصل
تغییر در ملودی
و اما در مورد دو سوال دیگر شما
3-مفهوم فاصله هم شامل تنالیته هستش و هم شامل گستره نت هایی که مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین یک بداهه نواز می تواند از فرود تا دو اکتاو پایین تر امده و به محدوده اصلی بر گردد. میشه توضیح بدین که منظورش چیه. ؟؟
4- درامد که دارای یک انگاره پایه است. این انگاره هیچ وقت از محدوده ی دانگ تجاوز نمی کند... میشه توضیح بدین که منظورش چیه. ؟؟
باتوجه به اینکه جواب صحیح و کامل به این سوالات مستلزم اینه که کل متن خونده بشه تا منظور نویسنده درک بشه، ممنون میشم اگه بفرمایید این نوشته ها مربوط به چه کتابی هستش...
شاد باشید دوست من.
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
سلام دوست عزیزمنوشته اصلی توسط R. M [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
قبل از هر چیز عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در جواب. امیدوارم که عذرخواهی بنده رو پذیرا باشید.
در مورد چهارمضراب اصفهان از کتاب سی قطعه چهارمضراب اثر زنده یاد استاد پایور سوال کرده بودید. همانطور که می دونید این چهارمضراب یکی از زیباترین چهارمضرابهای استاد پایور هست که در ریتم 6/8 (شش/هشت) و اصفهان دو (مشتق از همایون سل) تنظیم شده است.
چهارمضراب در درآمد اصفهان شروع میشه و پس از اجرای جملات زیبایی در درآمد در ثانیه 50 اشاره ای به گوشه بیات شیراز داره. گوشه بیات شیراز یکی از گوشه های آواز اصفهان هستش که در کتاب دوره ابتدایی سنتور زنده یاد استاد پایور این گوشه بعد از درآمد اول آمده است.
در زمان 1:18 جملات زیبایی در گوشه بیات راجع اجرا می شود که این جملات در زمان 1:34 نیز تکرار می گردند.
زمان 1:51 اشاره ای به گوشه بوسلیک می شود. علامت مشخصه این گوشه استفاده از می کرن به جای می بمل است. سپس قطعه به زیبایی هرچه تمامتر در زمان 2:20 وارد گوشه عشاق می شود و تا زمان 3:14 جملات زیبایی در این گوشه اجرا میشود. در زمان 3:18 قطعه با اشارات کوتاه و گذرایی به جامه دران به درآمد اصفهان فرود میاد.
در زمان 4:6 اشاره کوتاهی به بیات شیراز میشه و در زمان 4:30 تا 4:43 و همچنین در زمان 5:45 جملاتی نزدیک به گوشه شوشتری در همایون اجرا می گردند.
در زمان 5:7 تا 5:45 هم اشاراتی به بوسلیک و عشاق میشه و بالاخره قطعه در درآمد اصفهان خاتمه پیدا می کنه.
روح استاد پایور قرین رحمت باد که آوای سازش تا ابد جاودان خواهد ماند.
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
به به چقدر خوب توضیح دادید لذت بردم
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
راز و نياز گرامي
خوش امديد... ممنونم از پاسخ کاملي که داديد خيلي لطف کرديد , بدون شما انجمن سوت وکور هست خدا شما رو براي انجمن خفظ کنه
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
سلام دوستان و استادان عزيز. ي درخواست داشتم. اگه ميشه لطف كنيد و درباره درامد اول آواز ابوعطا و گوشه سيخي آن توضيح دهيد. و نكته هاي مهم آن را ذكر كنيد. با تشكر
- - - Updated - - -
سلام دوستان و استادان عزيز. ي درخواست داشتم. اگه ميشه لطف كنيد و درباره درامد اول آواز ابوعطا و گوشه سيخي آن توضيح دهيد. و نكته هاي مهم آن را ذكر كنيد. با تشكر
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
سلام دوست عزیزبه روایتی واژه ابوعطا از ابو ایتام گرفته شده و به معنای پدر یتیمان است. طوایفی از ایل قشقایی نیز به ایل ایتام شهرت دارند. ابو عطا را همچنین سارنگ ثبت کرده اند که به معنای مرغ خوش آواز است. نت شاهد درآمد ابوعطا درجه چهارم گام شور است (در شور سل نت دو) و گسترده ملودی آن تا درجه هشتم گام شور می باشد. نت ایست آن نیز درجه دوم گام شور (در شور سل نت لا کرن) می باشد. گوشه سیخی به ملودی و آهنگی که منسوب به یک گروه مذهبی در هندوستان به نام سیخ ها می با شد. در موسیقی ما نوعی از درآمد ابوعطا می باشد که ساختار آن بگونه ای است که اشعار چهار پاره درآن غالب قرار می گیردو حال و هوای ملودی را بهتر بیان می کند. نت شاهد منطبق با شاهد ابو عطاست یعنی درجه چهارم گام شور و گسترده ملودی تا درجه هفتم گام شور است یعنی تا حد درآمد اصلی ابوعطا. با اقتباس از وبلاگ [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]نوشته اصلی توسط Mahshar_sensational [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
سلام آیا این فاصله ها دقیق و صحیح هستند؟؟؟؟یعنی میتونم با اطمینان همینا رو به خاطر بسپارم؟؟؟نوشته اصلی توسط Razoniaz [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
میشه در یک پست بگید در هر کدوم از دستگاه ها یا آواز ها ،نت شاهد و ایست و متغیر درجه چندم گام هستند؟ (من خیلی جاها به صورت پراکنده دیدم اما نتونستم یک جمع بندی داشته باشم)
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
سلام. بله دوست عزیز. البته پیشنهاد می کنم برای اطمینان کتابهایی هم در این زمینه مثل کتاب نظری به موسیقی اثر زنده یاد استاد خالقی و ... را مطالعه بفرمایید.نوشته اصلی توسط amir77amir77 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
در مورد جمع آوری نت شاهد و ایست و متغیر دستگاهها و آوازهای مختلف هم سعی می کنم یک جدول کامل تهیه کنم و در اختیار شما قرار بدهم.
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
با تشکر از شما آقای دانشمند اما این سوال برام پیش اومده که با توجه به جدول کوک که در تاپیک آموزش کامل کوک شما گفتید،برای ماهور و راست و پنجگاه فا(که تونیک فا هست) به نظرم فاصله شماره 5 و6 باید سه ربع پرده و 7 باید یک پرده نوشته بشن. چون فاصله دو تا ر کرن و همچنین فاصله ر کرن تا می بمل سه ربع پرده و فاصله می بمل تا فا یک پرده هست. آیا درست گفتم؟؟نوشته اصلی توسط Razoniaz [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
برای نوا دو هم اگر تونیک دو باشه فاصله شماره 5 و 6 مثل شور نیست.
ویرایش توسط amir77amir77 : Sunday 14 April 2013 در ساعت 10:43 PM
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
سلام دوست عزیزنوشته اصلی توسط amir77amir77 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
گفته شما صحیحه ولی باید دقت کرد که در فواصل دستگاههای موسیقی ایرانی، فواصل نتهای اصلی ذکر می شوند و نه نتهای متغیر. به طور مثال در همین کوک ماهور فا که ذکر کردید، نت ر کرن و می بمل جزو نتهای متغیر هستند که در اجرای برخی از گوشه ها مثل دلکش و ... بکار می روند ولی در حالت اصلی یعنی اجرای درآمد ماهور هم نت ر و هم نت می بکار هستند.
این نکته در کلیه دستگاهها صدق می کنه به طور مثال در دستگاه شور نت های ر ، می و لا جزو نتهای متغیر هستند که به ترتیب برای اجرای گوشه های مختلف از بکار به کرن، از بمل به کرن و از کرن به بمل تغییر می کنند. ولی در تعیین فواصل گام شور برای ما حالت اصلی آنها یعنی حالتی که در درآمد شور دارند مهم است.
امیدوارم توضیحات کافی باشند. به هر حال اگر جای ابهامی بود بنده و دیگر دوستان در خدمت شما هستیم.
در مورد گام نوا هم من فواصل این گام را در اون پست عنوان نکردم فقط کوک سنتور را برای اجرای دستگاه نوا دو نوشتم. فواصل نوا به شرح زیر هستش:بین درجه اول ودوم یک پرده
یبن درجه دوم وسوم نیم پرده
بین سوم وچهارم یک پرده
بین درجه چهارم و پنجم یک پرده
بین درجه پنجم و ششم سه ربع پرده
بین درجه ششم و هفتم سه ربع پرده
بین هفتم و هشتم یک پرده
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
باز هم تشکر میکنم از توضیحاتوننوشته اصلی توسط Razoniaz [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
فکر میکنم اگر این جدول نتهای شاهد و ایست و متغیر در هر دستگاه رو که گفتید تهیه میکنید مطالعه کنم توی این مورد خیییلللییی کمکم میکنه.
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
سلام. اقای دانشمندی میشه درباره گوشه زابل در سگاه مفصل توضیح بدید؟ بعد این که گوشه زابل صبا با میرزا عبدلله فرق داره ؟؟ از چه نظر؟
و اینکه از کجا میشه فهمید فلان اواز در فلان گوشه هستش؟؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
سلام دوست عزیز.نوشته اصلی توسط Mahshar_sensational [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
گفته می شه که ملودی زابل به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان تعلق داره. این گوشه را در دستگاه چهارگاه هم اجرا می کنند. محل نت شاهد در دستگاه سه گاه روی درجه پنجم گام سه گاه است و گستره ملودی تا درجه هفتم. به طور مثال در سه گاه راست کوک که در حقیقت سه گاه فا هست و به سه گاه لا کرن معروفه (به خاطر اینکه نت شاهد درآمد این سه گاه نت لا کرن هست) ، نت شاهد زابل نت دو هست. گستره ملودی در این گوشه تا درجه هفتم (در اینجا نت می خواهد بود).
در مورد تفاوت گوشه زابل در ردیف استاد صبا و میرزا عبدالله هم باید این مسئله را در نظر گرفت که تفاوت در اینجا به چه معناست. اگر منظور از تفاوت، تفاوت در جملات و نتها باشد خب بله اگر تمامی ردیفهای موجود را مطالعه بفرمایید هیچ دو گوشه ای در ردیفهای مختلف، مشابه هم نیستند. ولی اگر حس و حال گوشه و چارچوب اصلی گوشه مثل نت شاهد و ایست و ... را در نظر بگیریم متوجه می شویم که علیرغم تمامی اختلافهای ظاهری که گوشه ها در ردیفهای مختلف دارند، همگی از یک چارچوب خاص پیروی می کنند و حال و هوای آنها کاملا با هم یکسان هست. به طوری که اگر حس و حال زابل را به ذهن بسپارید، هر وقت برای شما گوشه زابل نواخته می شود از هر ردیفی که باشد متوجه می شوید که در گوشه زابل است.
در مورد تشخیص دستگاهها و گوشه های آوازی هم در این تاپیک دوستان عزیز راهنمایی های ارزنده ای ارائه نموده اند که مطالعه آنها شما را کمک خواهد نمود. به نظر بنده بهترین راه برای شناخت دستگاهها و آوازها و گوشه ها، گوش دادن به موسیقی است. البته من تاکید می کنم گوش دادن و نه شنیدن. چون تفاوت میان این دو زیاد است. گوش دادن یک عمل ارادی است که همراه با دقت و تمرکز انجام می گیرد ولی شنیدن یک امر غیر ارادی ست که اغلب خالی از تمرکز و دقت است.
سعی کنید موسیقی را گوش دهید نه اینکه فقط بشنوید. مهمتر اینکه در انتخاب موسیقی برای گوش دادن، به صورت هدفدار عمل کنید. یعنی اینکه از یک دستگاه یا آواز شروع کنید و برای مدتی سعی کنید فقط به آلبومهایی گوش کنید که در این دستگاه یا آواز هستند. علاوه بر این اگر نوازندگی هم می کنید با ساز همان دستگاه یا آواز را اجرا کنید. در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در خصوص همان دستگاه یا آواز بگردید و ... خلاصه کلیه فکر و ذکرتان همان دستگاه یا آواز شود تا به خوبی ملکه ذهن شما گردد.
پس از آن دستگاه یا آواز دیگری را شروع کنید و به همین منوال پیش بروید.
نکته مهمتر اینکه تشخیص دستگاه و آوازها و شناخت آنها نیاز به زمان دارد پس نیاز است که صبور باشید و به راهی که در پیش گرفته اید ایمان داشته باشید.
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
سلام. دوستان درباه مدولاسیون در ومسیقی سنتی میشه تو ضیح بدید؟ اگه مدلاسیون را بخواهیم در گوشه مخالف سگاه انجام بدیم باید بریم به گوشه مغلوب؟ تونیک عوض میشه؟ تونیک مخالف و مغلوب چه نت هایی هستند ؟
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
سلام ، دوستان اگه مقدوره ، منو در زدن این دو نت راهنمایی کنن .
برای نمونه ، دو و سی ، چنگ ، بهم وصل هستند (هر دو چنگ) و روی این 2 نت خط اتصال داره ، اولی روش علامت آکسون هست > و دومی روش خط لگاتو - ، میدونم اجرا میشه اینجوری : دو (قوی) - سی - سی - سی - سی
حالا سئوال من اجرای این دو نته :
برای نمونه ، دو و سی چنگ ، بهم وصل هستند (هر دو چنگ) و روی این دو نت خط اتصال هست ، اولی روش خط لگاتو - و آکسون > هست و دومی هیچی نداره .
اگه دوستان نحوه اجرای اینو بگن ممنون میشم.
ویرایش توسط Arash_6142 : Monday 20 May 2013 در ساعت 09:33 AM
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
سلام دوست عزیزنوشته اصلی توسط Mahshar_sensational [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
در تئوری موسیقی مدولاسیون در اثر تغییر گام بوجود میاد که در این صورت قطعه دچار تغییر لحن و حالت میشه. اما مدولاسیون در موسیقی شرقی نه فقط در اثر تغییر گام بلکه در اثر تغییر حالت بوجود میاد. چنانچه که در گامی که شما عراق افشار رو اجرا میکنید میتونید درآمد بیات ترک رو اجرا کنید و یا باز در فواصل رهاب میتونید بیات ترک رو اجرا کنید و یا در گام اصفهان شوشتری رو اجرا کنید.
همانطور که ذکر شد در موسیقی ایرانی نه تنها به تغییر لحن مدولاسیون میگیم بلکه به تغییر گام هم مانند موسیقیهای دیگر مدولاسیون داریم. مثل شوشتری و منصوری که ناگهان تغییر گام میده. یا گوشه عشاق در دشتی و یا اصفهان که علامت فواصل عوض میشه یا عراق افشار در گام افشاری. اما چون مثلا عشاق لحنی مشخص هست که باید در ادامه دشتی و یا اصفهان باشد و یا همینطور عراق در ادامه افشاری می آید به آنها مدولاسیون نمیگویند چون این همان مقام یا سیر ردیفی هست و نمیشه از لحاظ تعریفی با تئوری موسیقی قیاس کرد.
پس در سه گاه تغییر لحن یا گوشه از درآمد به مخالف یا مغلوب را به دلیل فوق نمیشه مدولاسیون گفت.
یک نمونه مدولاسیون بسیار زیبا را می تونید در [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] گوش کنید که در آن زنده یاد استاد توکل از دستگاه همایون به ماهور تغییر مدولاسیون می دهند و دوباره به همایون باز می گردند. این قطعه واقعا شنیدنی است.
و اما در مورد قسمت بعدی سوالتون باید عرض کنم که بکار بردن اصطلاح تونیک برای گوشه یا آواز اشتباه است. چرا که تونیک مخصوص دستگاه یا گام است. برای آواز یا گوشه از واژه نت شاهد استفاده کنید. مثلا بگویید شاهد مخالف یا شاهد مغلوب...
شاهد مخالف درجه هشتم تونیک سه گاه و شاهد مغلوب درجه سوم تونیک سه گاه می باشد. به طور مثال در سه گاه فا ، شاهد مخالف نت فا و شاهد مغلوب نت لا می باشد.
شاد باشید دوست من
- - - Updated - - -
سلام دوست من.نوشته اصلی توسط Arash_6142 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ممنون می شوم سوالتون را در تاپیک [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] عنوان فرمایید و در صورت امکان یک عکس هم از نت بگذارید تا بهتر بشه راهنمایی کرد.
شاد باشید دوست من.
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)