0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 96/1 Given: 175/0 |
هدف درس نهم:
1-مهمترین:درست مضراب زدن یعنی:
1.1-حرکت از مچ صورت گیرد
2.1-برخورد مضراب به صورت کاملا تمیز با سیم نت مربوطه
3.1-محل فرود مضراب روی سیم ها با خرک تقریبا 4 سانتی متر
2-آشنایی با جای نت ها روی ساز سنتور
3-شمردن و ساز زدن
4-آشنایی با ریتم سه-چهار
5-آشنایی با مضرابراست-راست-چپ
6-افزایش تسلط به دو دست--->این قطعه تاکید بر کنترل دو دست دارد و همچنین نت هایی که با دست چپ اجرا میشوند از لحاظ صوتی کاملا واضح باید به گوش برسند و صدای نت های اجرا شده با دست چپ اصطلاحا نباید در سایه صداهای نت های دیگر که با دست راست اجرا میشوند گم شود.
هر گرفتار که در بند تو می نالد زار***می برد حسرت صیدی که گرفتار تر است
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 1/0 |
آقای اکبری یه پیشنهاد دیگه دارم : این که هدف های رفتاری برای دوره ابتدایی استاد پایور رو هم همزمان شروع بفرمایید که اونم خیلی میتونه مفید باشه . ممنون
Thumbs Up/Down |
Received: 96/1 Given: 175/0 |
دوست خوبم اگه موافق باشید اهداف کتاب ردیف دوره ابتدایی استاد فرامرز پایور رو در تاپیکی که لینکش رو در زیر گذاشتم جلو میبریم... لازم به ذکره زحمت این تاپیک ارزشمند رو دوست عزیزم جناب razoniaz کشیدند:[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید][ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]نوشته اصلی توسط xxxxxx [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
هر گرفتار که در بند تو می نالد زار***می برد حسرت صیدی که گرفتار تر است
Thumbs Up/Down |
Received: 96/1 Given: 175/0 |
هدف درس دهم:
1-مهمترین:درست مضراب زدن یعنی:
1.1-حرکت از مچ صورت گیرد
2.1-برخورد مضراب به صورت کاملا تمیز با سیم نت مربوطه
3.1-محل فرود مضراب روی سیم ها با خرک تقریبا 4 سانتی متر
2-آشنایی با جای نت ها روی ساز سنتور
3-شمردن و ساز زدن
4-آشنایی با ریتم سه-چهار
5-آشنایی با مضراب„راست-راست-چپ”
6-افزایش تسلط به دو دست--->این قطعه تاکید بر کنترل دو دست دارد و همچنین نت هایی که با دست چپ اجرا میشوند از لحاظ صوتی کاملا واضح باید به گوش برسند و صدای نت های اجرا شده با دست چپ اصطلاحا نباید در سایه صداهای نت های دیگر که با دست راست اجرا میشوند گم شود.
7-اگر به سرعت قطعه توجه کنیم متوجه میشویم که انتظار میرود تا این درس تسلط به ریتم سه-چهار به قدری شده باشد که بتوان این قطعه را با سرعت درج شده اجرا نمود. این درس به نحوی جمع بندی دروس قبلی است خصوصا که در بعضی میزان ضرب سوم سکوت است و رعایت آن با این سرعت تسلط نوازنده به ریتم و مضراب راست-راست-چپ را میطلبد.
هر گرفتار که در بند تو می نالد زار***می برد حسرت صیدی که گرفتار تر است
Thumbs Up/Down |
Received: 96/1 Given: 175/0 |
هدف درس یازدهم:
1-مهمترین:درست مضراب زدن یعنی:
1.1-حرکت از مچ صورت گیرد
2.1-برخورد مضراب به صورت کاملا تمیز با سیم نت مربوطه
3.1-محل فرود مضراب روی سیم ها با خرک تقریبا 4 سانتی متر
2-آشنایی با مضراب دوبل یا مضراب جفت:در این درس دقت بیشتری لازم است زیرا هر دو مضراب با هم در آن واحد به روی سنتور فرود می آیند-در اینجا باید دقت نمود که مضراب ها درست روی سیم های مخصوص به خود فرود آیند البته دست راست از نظر موقعیت همیشه کمی عقب تر از دست چپ خواهد بود زیرا سیم های سفید کمی جلو تر از سیم های زرد قرار داند<----این توضیحات عینا توضیحات استاد در کتاب در مورد درس دهم میباشد. یادمان باشد که هر دو دست در آن واحد مضراب بزنند-تمیز و دقیق به سیم مربوطه بزنند و سعی شود دست چپ سیم سفید را به خوبی به صدا درآورد.
*:در مورد دوبل ها میتوان گفت که به خاطر صداهای ترکیبی که تولید میکنند در تصانیف و آوازها و ردیف و البته قطعات ضربی مانند چهارمضراب ها و رنگ ها و غیره کاربرد زیادی دارند و اجرای صحیح آن ها از نکات مهم نوازندگی ساز سنتور است... لذا دقت زیادی میطلبد!
هر گرفتار که در بند تو می نالد زار***می برد حسرت صیدی که گرفتار تر است
Thumbs Up/Down |
Received: 96/1 Given: 175/0 |
هدف درس دوازدهم:
1-تمام اهداف درس یازدهم
+
2-آشنایی باریتم دو-چهار:این درس به صورت دو ضربی است و به نام دوچهارم خوانده میشود و در هر میزان آن فقط باید دو شماره حساب کرد.
3-سرعت این درس اندکی نسبت به درس قبلی افزایش پیدا کرده که بیانگر افزایش تسلط نوازنده در مضراب های جفت میباشد.
هر گرفتار که در بند تو می نالد زار***می برد حسرت صیدی که گرفتار تر است
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
داريد سنتور از اول درس ميديد اگه اره. كجا درس هستيد؟
Thumbs Up/Down |
Received: 96/1 Given: 175/0 |
سلام دوست خوبم... ببینید درسای این کتاب(دستور سنتور استاد فرامرز پایور) توسط دو کاربر محترم یعنی Mezrab و Razoniaz اجرا شده است. هم اکنون بنده دارم تک تک درس ها رو از نظر اهداف تئوری و عملی مخصوص به نوازندگی تحلیل میکنم و خدمت علاقمندان این کتاب ارائه میکنم و هر جا که سوال داشتید در این مورد از من بپرسید... تا اون جایی که اطلاعاتم یاریم کنند پاسخ گوی سوالات شما هستم... الان هم تا درس دوازدهم این کتاب اهداف تحلیل شده اند...نوشته اصلی توسط shahram_santor [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
هر گرفتار که در بند تو می نالد زار***می برد حسرت صیدی که گرفتار تر است
Thumbs Up/Down |
Received: 96/1 Given: 175/0 |
هدف درس سیزدهم:
1-همان اهداف درس هشتم
2-افزایش سرعت قطعه(که مبنی بر افزایش تسلط نوازنده اعمال شده است)
*:به صورت خیلی غیر مستقیم به اجرای دستگاه های دیگر در دستگاه شور اشاره شده و در آینده هم درسی که در اصل برای دستگاه ماهور است با همین کوک دستگاه شور اجرا خواهد شد(رِنگ حربی-درس سی و سوم!)
هر گرفتار که در بند تو می نالد زار***می برد حسرت صیدی که گرفتار تر است
Thumbs Up/Down |
Received: 5/0 Given: 1/0 |
سلام جناب اکبری ودیگر اساتید ؛ نمی دونم همین جا جاش هست یا جای دیگری لطفا درباره این جمله که (اجرای دستگاههای دیگر دردستگاه شور) و اصولا این که از روی نت چگونه میتوان به دستگاه قطعه یا جمله پی برد؟ توضیح بفرمایید.
نمی دونم این درسته که ازروی سر کلید مشخص است که قطعه در چه دستگاهی هست ؟ اگر درست باشه پس شناخت دستگاه دیگر چه طور میسر میشه؟
اگه صلاح می دونین وامکان داره دراین مورد با همکاری کسانی همچون آقای دانشمند ما کم سوادهارو یاری کنید . توضیح بدید ؛ کتاب معرفی کنید وهرطورصلاح می دانید به بالا بردن دانش موسیقیایی ماکم سوادان کمک کنید . متشکرم
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
سلام دوست عزیزنوشته اصلی توسط mary1510 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
سوال شما چند بخش داشت که من هر کدوم را خدمت شما توضیح خواهم داد:
یکی از راههای شناخت دستگاههای مختلف توجه به سلاح کلید یا همون سرکلید هستش. به عنوان مثال اگر شما در سلاح کلید یک قطعه نشانه ها را به صورت سی بمل لا کرن می بمل ببینید می شه نتیجه گرفت که این قطعه در دستگاه شور سل و یا یکی از متعلقات دستگاه شور نوشته شده (با دقت به نت و یافتن نت شاهد و نتهای متغیر میشه تشخیص داد که قطعه مربوط به دستگاه شور هست و یا کدام آواز)
یا مثلا اگر سلاح کلید به صورت سی بکار، لا کرن، می بمل باشد می توان فهمید که این قطعه در دستگاه همایون سل می باشد یا اینکه اصفهان دو که زیر مجموعه همایون سل هست.
و به همین ترتیب الی آخر. برای شناخت سلاح کلید هر کدام از دستگاهها به کتاب دوره های ابتدایی سنتور استاد پایور و یا ردیف استاد صبا مراجعه کنید و سلاح کلید هر دستگاه را ببینید و آن را حفظ نمایید. البته دقت نمایید که در این کتابها سلاح کلید مربوط به کوکهای معمول دستگاهها نوشته شده مثلا شور سل یا ماهور فا و ... حال اگر قطعه مثلا در دستگاه شور لا تنظیم شده بود سلاح کلید متفاوت از قبل خواهد بود. به هر حال در حال حاضر فقط تلاش خودتون را متوجه یادگیری شکل سلاح کلید در کوکهای معمول بکنید.
اما قسمت دوم سوال اینکه آیا امکان اجرای بقیه دستگاهها در دستگاه شور وجود داره یا خیر؟ ببینید امکان اجرای قطعاتی که در دستگاههای دیگر تنظیم شده اند در دستگاه شور وجود داره ولی به طور محدود، چرا که کوک موجود اجازه مانور بیش از حد توی اون دستگاه را به ما نمیده. مثلا دقت کنید همین درس شماره 13 و رنگ حربی در دستگاه ماهور می بمل تنظیم شده اند که شما می تونید در همین کوک شور اونها را بنوازید یا مثلا درسهایی در کتاب شیوه سنتور نوازی وجود داره که در آواز اصفهان هستند ولی در همین کوک شور اجرا می شوند. البته همانطور که گفتم زیاد جای مانور برای اجرای این قطعات وجود نداره.
امیدوارم توضیحات بنده تونسته باشه کمکتون کنه. به هر حال اگر نیاز به توضیح بیشتر بود بنده و دیگر دوستان حتما کمک خواهیم کرد.
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
Thumbs Up/Down |
Received: 5/0 Given: 1/0 |
متشکرم جناب دانشمند . مگه میشه شما چیزی رو توضیح بدید وبازجای سوال باقی بمونه ؟! یه تاپیک شناخت دستگاه ها وگوشه ها ایجاد کرده بودید ؛چقدر مفیدبود ، کاش وقت کنید ادامه بدید .
مثلا روی گوشه های دوره ابتدایی استاد پایور یا ردیف استاد صبا توضیح بدید مثلا محدوده هر گوشه ازکجا تا کحاست وشاهد چیه ایست کدومه راه های تشخیص اینا چیست و...
البته اگه دوستان لطف کنن اونجا نپرسن که کدوم نت کجا اجرا میشه وقس علیهذا و...
بذارن جناب دانشمند بایه نظمی تا پیک روپیش ببرن که برای ما کم سوادا قابل استفاده باشه .
مشتاقانه منتظریم موفق باشید
ویرایش توسط mary1510 : Tuesday 23 July 2013 در ساعت 12:14 PM
Thumbs Up/Down |
Received: 36/2 Given: 57/3 |
خیلی ممنون بسیاری ار سوالام پاسخ داده شد فقط یه سوال دارم : این که میگید شور لا همایون سل منظور از سل یا لا چیست؟ ؟
Thumbs Up/Down |
Received: 112/2 Given: 0/0 |
نظر لطف شماست دوست عزیز. خوشحالم که این مطلب کمکتون کرد. به یاری خدا به زودی توی بخش آموزش ردیف ابتدایی سنتور نکات مربوط به هر گوشه و هر کدام از درسها را مفصل توضیح خواهم داد.نوشته اصلی توسط mary1510 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ببینید دوست عزیز در هر گامی نتی به نام نت تونیک وجود داره که اهمیت خاصی در اون گام داره. مثلا معمولا نقطه شروع گام از اون نت هست و گام به همون نت ختم میشه. اهمیت نت تونیک به اندازه ای هست که گام را به نام همین نت تونیک شناسایی می کنند. به طور مثال گام شور سل ، منظور گام شوری است که نت تونیک آن نت سل هستش یعنی این گام از سل شروع می شود و به سل ختم می گردد. برای همین شما اگر به ردیفها و قطعاتی که در دستگاه شور سل هستند مثل دوره ابتدایی سنتور و ردیف استاد صبا دقت کنید (منظور مقدمه ها، چهارمضراب ها و قسمتهایی که در درآمد شور هستند) دقت کنید می بینید که این قطعات از سل شروع می شوند و به نت سل هم ختم می شوند.نوشته اصلی توسط paris_k [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
حال در شور لا نت تونیک ما نت لا هست که شروع و خاتمه گام نت لا خواهد بود.
فقر شب را بی غذا به سر بردن نیست،فقر روز را بی اندیشه به سر کردن است!
Thumbs Up/Down |
Received: 96/1 Given: 175/0 |
هدف درس چهاردهم:
1-آشنایی با مضراب های جفت با فاصله سوم از نت پایه
*:یادمان باشد هدف از این درس مضراب های جفت است... کلا فلسفه مضراب های جفت از مباحث دوصدایی ها که به صورت همزمان اجرا میشوند نشئت میگیرد... پس لازم است هر دو صدا با یک حجم به گوش رسد تا صدای ترکیبی مناسب ایجاد شده و صدای یکی از نت ها بر دیگری غالب نشود... برای این کار کافیست کمی دست چپ قوی تر به نت مورد نظر مضراب بزند(زیرا معمولا دست چپ قوت کمتری دارد)... برای اجرای دوبل ها همیشه نحوه مضراب زنی به این قسم است که همیشه دست چپ جلوتر از دست راست قرار میگیرد(مگر این که آهنگساز خودش در قطعه تاکید کرده باشد که دست راست جلو تر از دست چپ قرار گیرد) اما اگر مضرابی ذکر نشده بود همیشه حالت اول مضراب میزنیم...
**:اجرای دوبل ها همان طور که قبلا هم اشاره شد از مهم ترین مضراب هایی است که در ردیف نوازی،پیش درآمد ها،چهار مضراب ها،رنگ ها کاربرد دارد(حتی به تازگی متوجه شدم که در سبک سنتور نوازی نوین هم بسیار پرکاربرد است زیرا دست چپ که مجری اصلی ملودی است باید با قوت نت های مربوط به خود را اجرا کند). پس سعی کنیم مضراب ها اولا تمیز به سیم های مربوطه مضراب بزنند... ثانیا صداهای نت های مربوطه به خوبی به گوش برسند و کاملا هماهنگ و بدون تاخیر اجرا شوند !
هر گرفتار که در بند تو می نالد زار***می برد حسرت صیدی که گرفتار تر است
Thumbs Up/Down |
Received: 96/1 Given: 175/0 |
هدف درس پانزدهم (تصنیف هزار آفرین):
1-مانند درس قبلی اهداف یکسان است با این تفاوت که مضرابهای جفت روی سیم های پشت خرک نیز اجرا میشوند.
2-در این درس اشاره ای به ضرب بالاشده : هر گاه قطعه ای از ضرب ضعیف یا نیمه ضعیف شروع شود اصطلاحا با ضرب بالا شروع شده است. در این درس که ریتم سه-چهار دارد در میزان اول قطعه از ضرب 3 شروع شده است.
3-در میزان اول و همچنین میزان های شبیه به آن ،همانطور که نشان داده شده،هم میتوان به اندازه دو ضرب سکوت نمود و هم میتوان به جای دوضرب سکوت دو مضراب راست روی نت ((فا)) به طور ملایم اجرا نمود؛بهتر است هر دو نوع را تمرین کنید.
هر گرفتار که در بند تو می نالد زار***می برد حسرت صیدی که گرفتار تر است
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)