0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 134/0 Given: 32/0 |
مرسی از لطفتون و اصلاح بجاتون. الان واسه خود من سوال پیش اومد. پس ترتیب بمل ها و دیز ها فقط در مورد گام های ماژور و مینور تئوریکه؟ یا لا مینور هارمونیک یه جورایی استثناست؟نوشته اصلی توسط virtuoso [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ویرایش توسط Nilya : Saturday 18 April 2015 در ساعت 08:40 AM
Thumbs Up/Down |
Received: 614/4 Given: 649/29 |
خواهش می کنم. متاسفانه دقیقا نمیدونم. ولی فکر می کنم توالی بمل ها و دیز ها فقط برای گام های تئوریک هست.نوشته اصلی توسط Nilya [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
البته من خودم هم نتی ندیدم که فقط توی اون سل دیز باشه ولی خب قاعدتا اگه کسی بخواد توی لا مینور هارمونیک نتی بنویسه باید سر کلید رو سل دیز بذاره.
البته ما می تونیم در مورد این مسائل تئوری، توی بخش تئوری موسیقی انجمن سوالاتمونو بنویسیم تا اساتید و دانش آموخته های موسیقی بیان و بیشتر کمکمون کنن. من تئوری رو در حد نیازم میدونم.
Thumbs Up/Down |
Received: 384/4 Given: 1,625/1 |
سلام دوست مننوشته اصلی توسط Dood:p [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
متاسفانه متن پست ها زیاد بود و من نتونستم کامل و با دقت مطالعه کنم.
اما جایی دیدم این سوال رو پرسیدین و یکی از دوستان در کنار این همه صحبتهای مفید و دقیقشون در این مورد پاسخ اشتباه دادند بهتون که با اجازشون من تصحیح میکنم.
اگر منظورتون عوض کردن گام در میانه قطعه هست که بهش مدلاسیون یا مُدگردی میگن خب طبیعتا امکانپذیره.
اما اگر منظورتون این هست که قطعه ای که بر اساس گام ماژور نوشته شده رو بخواهیم در مینور اجرا کنیم یا بالعکس، امکانپذیر نیست!
دلیلش هم اینه که در موسیقی(چه ملودی چه هارمونی) ، فواصل و مرکزیتی که نت تونیک (و شخصیتی که هر یک از درجات گام دارند) از مشخصه های بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.
مثالی میزنم:
شما اگر بخواهید قطعه ای که بر اساس گام دو ماژور نوشته شده رو به مینور با همون تونیک تغییر بدید(دو مینور) فواصل نتهای قطعه رو بهم ریختید و قطعه چیز دیگری شده!
و اگر بخواهید این قطعه (دو ماژور) رو به مینور نسبی اون یعنی فاصله ی ششم بزرگ بالاتر یا سوم کوچک پایینتر (لا مینور) انتقال بدید، که علامتهای سرکلیدشون باهم تفاوتی نداشته باشد، در این صورت مجبورید محوریت تونیک رو بدید به نت لا و از درجات لامینور استفاده کنید که در اینصورت باز هم فواصل قطعه رو بهم ریختید.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++
در موسیقی کلاسیک حتی تبدیل تنالیته ها از ماژور به ماژور یا مینور به مینور امکانپذیر نیست!!
شما سمفونی پنج بتهوون که در دو مینور هست رو اگر در ر مینور اجرا کنید، دیگه اسمش سمفونی پنج بتهوون نیست!! چون مرکزیت نت دو در این قطعه یکی از مشخصه های اصلی ست و غیرقابل تغییر محسوب میشه!
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
واقعا ممنون از اینکه وقت میذارید خیلی متشکرم!!!نوشته اصلی توسط Nilya [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
خب شما هم اگه اوایل اینارو متوجه نمی شدید بالاخره چطور شد که فهمیدید؟!
مثلا همین که میگید ممکنه بیس کاردو ماژوره فقط ممکنه چند تا اون وسط دیز بمل هم کرده باشه، خب چه کاریه که بیس کار دو ماژور باشه و انقد دسته بندی کنیم و باز اگه خواستیم وسط چند تا علامت عرضی هم بذاریم؟ هرکی هر وقت دلش خواست هر جا هر چقدر دیز و بمل بذاره تا منظورش رو برسونه و اون قطعه ای که تو ذهنشه پیاده بشه منظورم اینه که وقتی داره قطعه رو می نویسه گوشش بهش می گه اون صدایی که دوست داره در بیاد بالفرض سُل ه یا اگه نیست سل رو دیز کنه یا هر تغییر دیگه تا بالاخره اون چیزی که می خواد ساخته بشه... این حصاری که دور قطعه می کشن که بیسش فلان کام باشه واسه چیه؟
در رابطه با اینکه می فرمایید مینورا ترسناکن، منم تفاوت حسشون با ماژورها رو تا حدی درک می کنم هرچند بنظرم غمناکن تا ترسناک... ولی چیزی که برای من دغدغه شده تفاوت حس بین خود مینورها و یا بین خود ماژورهاست...
قطعاتی که واسه هر گام نوشته شدن منظورتون بجز همین لویولن 3 و ولفارته؟! چون این دو که زیاد ندارن برای هر گام... به همین خاطر هم هست که استادم میگن قطعاتی که از گام های دیگه حفظ هستی رو تو این گام های جدید در بیارنوشته اصلی توسط Nilya [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
سلام خیلی خیلی ممنون از اطلاعات مفیدتون،نوشته اصلی توسط you3f [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
عرض کنم که منظور من مدولاسیون نبود، در واقع منظور استادم این نبوده... ولی فکر می کنم منظور ایشون همین مورد دوم هست که ظاهرا با علامت عرضی شاید باید کاری کرد که فواصل بهم نریزه ولی بیس کار عوض بشه و به گام جدید بره... باید برم دوباره حضوری ازشون بپرسم قضیه چی بوده چون اون موقع نگفتن که حتما قطعه ی خاصی رو میشه به این گام آورد و من احساس کردم هر قطعه ای رو به هر گامی میشه برد و نهایتا با علامت عرضی فواصل رو درست کرد
Thumbs Up/Down |
Received: 384/4 Given: 1,625/1 |
دوست من، این کار اصلا شدنی نیست!نوشته اصلی توسط Dood:p [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
بر فرض شما قطعه ای رو که در گام دو ماژور هست به لامینور بیارید، و فواصل رو با علامت عرضی یکسان کنید. که درجات سوم و ششم (و هفتم در مینور تئوریک) باید نیمپرده کروماتیک بالا برن، یعنی اینطوری باید درجه ششم(نت فا) و درجه سوم(نت دو) و درجه هفتم (نت سل) دییز شوند.
کوچک و یا بزرگ بودن فاصله ی درجات سوم و ششم از نت تونیک، از فواصل مهم مینور و ماژور کننده گام محسوب میشن.
بنابراین، در واقع شما آن را به لاماژور انتقال داده اید، و علامتهای سرکلید را بصورت علامتهای عرضی استفاده کرده اید که به هیچوجه منطقی و معمول و صحیح نیست.
Thumbs Up/Down |
Received: 134/0 Given: 32/0 |
والا من هنوزم متوجه نشدم خیلی چیزا رواما به توصیه استادم رفتم کلاس تئوری و سلفژ. یه کم اوضاع بهتر شد. و اینکه خودم درموردشون مطلب خوندم. به نظر من هر جا دلت بخواد نمیتونی دیز و بمل بذاری. اینا فکر میکنم بحث های هارمونی باشه که من خیلی سر در نمیارم اما برداشت خودم و با شما هم در میون میذارم. قطعه اگه قراره در یک تنالیته ی خاص نوشته بشه باید اون حس تنال بودن رو به شنونده بده. مثلا قطعه ای که در دوماژور نوشته شده یه حس تعلق خاطر به دوماژور داره. آکورد هاش باید از اون گام باشن. حالا هر گامی خودش یه سری گام همسایه داره که به دو دسته ی اصلی و فرعی تقسیم میشن. این همسایه ها خودشون گام هستد. شما باید از این همسایه ها واسه قطعه ات استفاده کنی. اگه هر چقدر دلت خواست و هر جا که دلت خواست دیز و بمل بذاری (به عبارتی فواصل رو تغییر بدی) دیگه قطعه از حالت تنال بودن خارج میشه. (لازم به ذکره که ما موسیقی غیر تنال هم داریم). پس نتیجه میگیریم که همه چی در موسیقی حساب کتاب داره. اما از سواد ما فعلا خارجه. مطمئن باش اگه این کارا بی دلیل و الکی بود سال ها قبل از من و شما، کسی به این نتیجه میرسید و تغییرش میداد. واسه همین نظمه که یه سری صدا ها تو طبیعت هستند که گوش نوازند ولی یه سری نیستند. بعضی وقتا که داری یه ملودی رو میشنوی نت بعدیش رو میتونی حدس بزنی. (نه که اسم نت رو بدونیا. ولی پیش بینی میکنی که چه صدایی رو قراره بشنوی) یا اگه یه ملودی ای که تا بحال نشنیدی رو بشنوی و یه جاییش یه اشتباه باشه به گوشت نا خوشایند و اشتباه میاد. تا به حال از خودت پرسیدی چرا؟ امیدوارم تا حدودی مسئله واست روشن شده باشه. هر چند واسه خود من هنوز خیلی روشن نیست. ولی دیگه سعی میکنم خیلی دنبالش نباشم فعلا تا یکم سواد و درک موسیقیم بیشتر بشه.
در مورد کتاب هم والا من نمیدونم سبکتون چیه . اگه کلاسیک کارید که کنسرتو های کوچک و آسان برای ویولن میتونه گزینه ی خوبی باشه در کنار ل ویولن ۳. هر چند که خیلی تنوع گام نداره. خود استاد هم با توجه به سطحتون میتونه بهتون معرفی کنه.
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 0/0 |
سلام دوستان یه سوالی داشتم
به چنتا آموزشگاه موسیقی که سر زذم (توی اهواز) بعضی از استاداش در مورد متد آموزشی گفتن که :
کتاب ل ویولن فسخ شده و ما دیگه از اون تدریس نمیکنیم و متد ما فقط سوزوکی هست
آیا میشه به همچین استادای اعتماد کرد؟ آیا واقعا فسخ شده کتاب ل ویولن؟ مرسی از همگی
Thumbs Up/Down |
Received: 53/2 Given: 2/2 |
نه فسخ نشدهنوشته اصلی توسط shervin71 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
من چند آموزشگاه پرسیدم ویولن کلاسیک از چه کتابی درس می دن گفتن ل ویولن
من هم ل ویولن کار می کنم هم سوزوکی
سوزوکی برای تقویت ارشه کشی هست به نظرم
ل ویولن کتاب اصلی هست همه چیز یاد می ده چیزای اصلی مرتب کار می کنه
ولی سوزوکی به نظرم کتاب جانبی هست و کامل نیست و فقط از روی اون درس دادن درست نیست
سوزوکی اموزششم مرحله مرحله نیست از روی اهنگ یاد می ده :|
پرواز را بخاطر بسپار
پرنده مردنیست
Thumbs Up/Down |
Received: 614/4 Given: 649/29 |
سلام شروین جاننوشته اصلی توسط shervin71 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
قبلا یه صحبت کوتاهی در این زمینه داشتیم. البته خوب شد که توی انجمن مطرحش کردی. دوستان میان بیشتر راهنماییت می کنن ایشالا.
تا اونجایی که من میدونم ،در آموزش ویلن، متد ل ویلن تقریبا منسوخ شده اما بقیه ی متد هایی هم که توی ایران تدریس میشن منسوخ شده هستن. متد سوزوکی هنوز استفاده میشه که بیشتر برای کودکان هست و همونطور که دوستمون گفتن جنبه ی آموزشی زیادی هم نداره. بیشتر برای این هست که کودکان به موسیقی و نوازندگی راغب بشن.
یکی از معروفترین متدهای آموزشی (بخصوص توی آمریکا) روش ایوان گالامیان هست (از روی کتاب خود گالامیان) که اکثر اساتید توی ایران نمیدونن اصلا ایوان گالامیان کی هست!
توی این شرایط بهترین کار این هست که با استفاده از کتاب های ل ویلن، سوزوکی، اتودهای ولفارت و کتاب هایی از این دست باید اساتید به هنرجوها اصول اولیه رو یاد بدن. با اینکه ل ویلن شاید روش قدیمی ای باشه اما به نظر من ویژگی های خوبی هم داره.
Thumbs Up/Down |
Received: 6/1 Given: 0/3 |
نوشته اصلی توسط virtuoso [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
سلام محمد جان .
در مورد متد گالامیان بیشتر توضیح میدید ؟ کتاب خاصی داره ؟
اصلا ً موسسه ای جایی آموزش میدن این متد رو ؟
بعد یه سوال دیگه ... شما خودتون با چه متد هایی آموزش دیدید و چه کتابهایی رو کار کردید ؟
البته اگه اشتباه نکنم شما سبکتون ایرانی باشه ؟ درسته؟
به هر حال فک میکنم تجربیات شما برای منی که که حدود 6 ماهه دارم ویولن کار میکنم میتونه خیلی مفید باشه .
راستش من کتاب ل ویولن کار میکنم اما این حرف شما یه مقدار منو نا امید کرد .
Thumbs Up/Down |
Received: 614/4 Given: 649/29 |
سلام دوست عزیز.نوشته اصلی توسط ahmad98 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
ایوان گالامیان استاد ایتژاک پرلمن ، جاشوا بل و خیلی از بزرگان دیگر عرصه ی ویلن بوده. پرلمن توی صحبتاش بعضا در مورد گالامیان صحبت می کنه و مثلا میگه فلان تکنیک توی کتاب استاد من هست. من کتاب مقدماتی گالامیان رو دیدم... خیلی اصولی و خوب هست منتها باید توسط استاد تدریس بشه. من سعی در ترجمه ی این کتاب داشتم اما فعلا وقتشو ندارم. کتاب های یهودی منوهین هم هست که قبلا توی ایران هم چاپ میشد ولی الان چاپ نمیشه... اون هم جزء متدهای جدید و خوب محسوب میشه... خیلی از دانشگاه ها هم جزوه های آموزش ویلن دارن.
من تا حالا ندیدم جایی متد گالامیان یا متدهای روز دنیا رو درس بدن. خیلی از مدرسین ویلن توی تهران اصلا نمی دونن گالامیان کی بوده ... البته استاد خوب هم توی ایران داریم ولی معمولا هزینه ی زیادی می گیرن و شاگرد مبتدی هم قبول نمی کنن.
بله، من سبک اصلیم ایرانی هست منتها چند وقتی هست که برای تصحیح و تکمیل اصول نوازندگی ، کلاسیک هم کار می کنم که متاسفانه به خاطر کمبود وقت زیاد نمی تونم تمرین کنم. بنده با کتاب های استاد خالقی شروع کردم (3 جلد اول) در کنارش سوزوکی رو کار کردم (مجموعه ی سه جلدی) ... و کلی قطعات مختلف. الان چند وقته ل ویلن کار می کنم و در کنارش اتودهای ولفارت و کنسرتوهای آسان.
من توصیه می کنم همون ل ویلن رو کار کنید اما در کنارش از استادتون بخواین که اتودها و گام ها رو هم باهاتون کار کنن.
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 0/0 |
مرسی از دوستان عزیزم.
محمد جان این سوال شده دغدغه ی اصلی زندگی فعلی منه
انگار قسمت ما ایرانیاست که هرچی و دوست داریم جونمونو بدیم و با چند برابر زمان گذاشتن تازه تکنیکای قدیمی یاد بگیریم..
اول بحث استاد ...
وقتی استاد خوب و دلسوز و با انصاف تو تهران بزرگ نباشه یا انگشت شمار باشه پس وای به حال ما شهرستانیا
بحث دوم بحث متد آموزشیه که اونطوری که تحقیق کردم دارن کتابهای قدیمی و منسوخ شده ی جهان و به مغزمون میدن
درد ما یکی دو تا نیست...
کاش در این راهم امیدی به اومدن یک منجی بود..
Thumbs Up/Down |
Received: 134/0 Given: 32/0 |
آقا شروین حق با شماست اما با این افکار به خودتون انرژی منفی ندید. خیلی از اساتید هم با همین متد ها آموزش دیدند و خیلی هم موفق اند. به جای اینکه به نداشته هامون فکر کنیم باید از داشته هامون استفاده کنیم. متاسفانه ما (بیشتر منظورم خودم هست) تنبلی میکنیم و همون متد ل ویولن رو هم نمیبریم جلو بعدم میگیم متدش خوب نیست و قدیمیه. البته حرفتون در مورد استاد به حقه. چون به نظر من نقش استاد در امورش ویولن بسیار مهمه. موفق باشیدنوشته اصلی توسط shervin71 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
Thumbs Up/Down |
Received: 614/4 Given: 649/29 |
دقیقا درک می کنم چی میگی شروین جان.نوشته اصلی توسط shervin71 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
نیلیا خانم جواب خوبی دادن و به مطالب خوبی اشاره کردن. (بخش ویلن با حضور دوستان خوبی مثل ایشون نسبت به قبل خیلی بهتر شده)
خیلی چیزا توی کشور ما اشتباه هست... توی این که بحثی نیست. یکی از این چیزا مسئله ی آموزش موسیقی هست.
این بحث خیلی مفصله ... اگه دوست داشتین باز هم در موردش صحبت می کنیم.
ما باید بتونیم از امکانات موجود حداکثر استفاده رو ببریم ... کسی از ما انتظار نداره که بتونیم در حد نوازنده های ارکستر فیلارمونیک برلین بنوازیم!
در حال حاضر ما یه سری متد و کتاب های تمرین در اختیار داریم و همچنین تعدادی استاد ... از طرفی مهم ترین چیزی که در اختیار ما هست، دنیای مجازیه... اینترنت. میتونیم کتاب دانلود کنیم ... کلیپ های آموزشی ببینیم ... مطالب علمی بخونیم و ... پس میتونیم از این چیزا استفاده کنیم و پیشرفت کنیم. بارها من همین جا عرض کردم که دوستان هر تکنیکی رو که میخوان یاد بگیرن برن توی یوتیوب کلیپ های آموزشی شو ببینن. ویبراسیون، گلیساندو، انواع آرشه کشی ها و ... دقت کنید که نوازنده های قبل از ما توی ایران، این امکانات رو نداشتن.
هرچند که محدودیت های زیادی مثل کمبود استاد و مشکلات متدهای آموزشی باعث میشه ما نتونیم مثل هنرجوهای خارجی آموزش ببینیم ولی امکاناتی هم وجود داره که ما رو امیدوار می کنه.
چون احساس می کنم یه مقدار موج منفی در این باره ایجاد شده خودمو مثال بزنم. من با مشکلات فراوونی ویلن رو شروع کردم و ادامه دادم.
اینکه چجوری شروع کردم که بحثش مفصله ولی من تقریبا 1 سال اول جایی برای تمرین نداشتم و به سختی تمرین می کردم. از طرفی انگشت چهارم دست چپم (انگشت کوچیکه) خیلی سال پیش شکست و کج جوش خورد ... تقریبا 2 سال اول نمی تونستم استفاده ی خاصی ازش بکنم. هرچی نت هم میزدم با این انگشتم فالش بود ...
از طرف دیگه بخاطر اینکه هم درس میخوندم هم بعضی وقتا کار می کردم مشکل داشتم برای تمرین ... الان هم که از نظر درسی خیلی تحت فشارم و درس ها و پروژه ها خیلی سنگینه. هر کدوم از همکلاسی هام که اهل موسیقی هستن و ساز میزنن الان سازشونو گذاشتن کنار. اما من بخاطر عشقی که به موسیقی و ویلن دارم، همچنان ادامه میدم. هرچند که کماکان یه هنرجو هستم و در ابتدای کارم ... از شما هم میخوام که با قدرت ادامه بدین. ما میتونیم در حد خودمون پیشرفت های خوبی داشته باشیم.
موفق باشید.
ویرایش توسط virtuoso : Thursday 23 April 2015 در ساعت 09:14 AM
Thumbs Up/Down |
Received: 3/0 Given: 0/0 |
بله.. درست میفرماییدنوشته اصلی توسط Nilya [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
راه حل و چاره ای هم جز این وجود نداره..
باشد که رستگار شویم !!
- - - Updated - - -
محمد جان شما کلا برای من نماد آرامشینوشته اصلی توسط virtuoso [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
امیدوارم بتونم حرفاتو درک کنم و بهشون عمل کنم
مرسی
Thumbs Up/Down |
Received: 53/2 Given: 2/2 |
می شه توضیح بدید از چه نظری ل ویولن فسخ شده؟
اصل و پایه مگه یکی نیست؟ کلاسیک کار بخوایم بکنیم اصلش یکیه از چه نظر فسخ شده می گید هست؟
به نظر من خیلی از نوازنده های خوب ویولن ما از همین کتاب ها یاد گرفتن
به نظرم گفتن اینکه این کتاب ها یا شیوه به درد نمی خوره فقط یاس و بهونه هست خیلی ها از همین کتاب ها ویولنیست شدن![]()
پرواز را بخاطر بسپار
پرنده مردنیست
در حال حاضر 3 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 3 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)