-
Saturday 19 January 2008
#1
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
سوال : درباره ی ارتباط کمانچه و ویولن
0
سلام دوستان
اول میخوام یه کم در مورد کوک های کمانچه توضیح بدید . و این که آیا کوکش در دستگاه ها با ویولن یکیه ؟؟؟ مثلا فرض کنید توی دشتی اول ردیف صبا که می لا می لا هست کوک آیا برای کمانچه هم همین کوک هست ؟؟
دوما این که آیا کسی تا حالا نت های نوشته شده برای ویولن رو با کمانچه زده ؟؟؟
میخوام بدونم که آیا لازم بود توش تغییری بدید و یا بدون تغییر برای ساز مورد استفاده قرار میگرفت ؟؟؟؟
Yahoo ID : Hes_r
Facebook : Hessam Rostamian
No Pain ... No Gain
AK8
-
کاربران زیر از Hes_r به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Saturday 19 January 2008
# ADS
-
Saturday 19 January 2008
#2
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
-
-
Saturday 19 January 2008
#3
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
در این مورد یه خورده باید بیشتر توضیح بدم
تا اونجایی که من دیدم معمولا کوک ها با سلیقه ی نوازنده ها رابطه ی مستقیم داره
مثلا آقای کلهر فواصل چهارم رو ترجیح میدن: ر لا ر لا که اکثر کارهاشون رو با این کوک نواختن. مثل شب سکوت کویر یا نخستین دیدار بامدادی بعضی مواقع هم ر لا ر سل کوک کردن مثل آلبوم فریاد
نوازنده های که کمانچه رو به سبک قدما مینوازند معمولا کوک های متفاوتی استفاده میکنن مثل حتی بعضی مواقع از می لا ر سل که کوک رسمس ویولونه هم استفاده میکنند.
این نوازنده ها معمولا طبق دستگاهی که اجرا میکنند کوک رو انتخاب میکنند
بر خلاف صحبت علی آقا معمولا نوازنده ها کوک های متفاوتی روی کمانچه اجرا می کنند.
مثلا استاد بهاری برای اجرای سه گاه سی کرن کوک سازشون رو ر لا سی کرن سل میگیرند.
در مورد نت های ویولون میشه بی هیچ تغییری اونها رو روی کمانچه هم اجرا کرد
این چه استغناست یا رب ! وین چه قادر حکمت است !
کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست !
-
3 کاربر برای این پست از Kamanche تشکر کرده اند:
-
Saturday 19 January 2008
#4
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
نه نه . کمانچه جان منظور بنده رو متوجه نشدی .
این نکات نکاتی هست که مشخصه . در ویولن هم همینه . در یه دشتی میبینیم صبا می لا می لا میزنه ولی ملک می لا سی سل میزنه . که این کاملا هم به آهنگ هم به نوازنده و هم به دستگاه بستگی داره .
ولی منظور من چیز دیگه ای بود .
فرض کن آهنگی که برای ویولن در می لا می لا نواخته میشه رو میدن به شما . آیا برای زدنش با کمانچه باید از همین کوک استفاده کرد ؟؟؟ یا خیز شما کوکش رو معمولا و بنا به سلیقه تغییر میدید ؟؟؟؟ که در آخرین قسمت حرفت بهش پاسخ دادی .
البته من به طور تقریبی این رو در مورد کمانچه میدونستم ولی هم برای اطمینان این سوال رو مطرح کردم هم این که کمی بخش کمانچه جون بگیره .
موفق باشی .
Yahoo ID : Hes_r
Facebook : Hessam Rostamian
No Pain ... No Gain
AK8
-
2 کاربر برای این پست از Hes_r تشکر کرده اند:
-
Monday 21 January 2008
#5
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
نوشته اصلی توسط
Kamanche
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
در این مورد یه خورده باید بیشتر توضیح بدم
تا اونجایی که من دیدم معمولا کوک ها با سلیقه ی نوازنده ها رابطه ی مستقیم داره
مثلا آقای کلهر فواصل چهارم رو ترجیح میدن: ر لا ر لا که اکثر کارهاشون رو با این کوک نواختن. مثل شب سکوت کویر یا نخستین دیدار بامدادی بعضی مواقع هم ر لا ر سل کوک کردن مثل آلبوم فریاد
نوازنده های که کمانچه رو به سبک قدما مینوازند معمولا کوک های متفاوتی استفاده میکنن مثل حتی بعضی مواقع از می لا ر سل که کوک رسمس ویولونه هم استفاده میکنند.
این نوازنده ها معمولا طبق دستگاهی که اجرا میکنند کوک رو انتخاب میکنند
بر خلاف صحبت علی آقا معمولا نوازنده ها کوک های متفاوتی روی کمانچه اجرا می کنند.
مثلا استاد بهاری برای اجرای سه گاه سی کرن کوک سازشون رو ر لا سی کرن سل میگیرند.
در مورد نت های ویولون میشه بی هیچ تغییری اونها رو روی کمانچه هم اجرا کرد
یشتاسب عزیز بسیار متشکر از توضیحات خوب شما. فقط در مورد تنوع کوک منظور من این نبود که اصلا تنوع کوک وجود ندارد بلکه همانطور که اشاره کردم در مقایسه با ویلن تنوع کوک کمتری مورد استفاده قرار گرفته و اون هم به دلیل شخصیت کمانچه و صدادهی این ساز هست مثلا کوک می لا سی سل که برای دشتی زدن در ویلن مورد استفاده هست ولی در کمانچه من ندیدم کسی استفاده کند و از این دست وگرنه کوکهای متنوعی همونطور که شما توضیح دادید برای اجرای دستگاهها و آوازها در کمانچه مورد استفاده هست ولی به تنوع کوکهای ویلن نیست به نظر من.
ارادتمند شما
علی
-
2 کاربر برای این پست از AliB تشکر کرده اند:
-
Monday 21 January 2008
#6
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
راستی یه سوال
استاد ملک در شوشتری ر لا لا سل میزنه آیا این کوک رو در کمانچه هم داریم ؟؟؟
Yahoo ID : Hes_r
Facebook : Hessam Rostamian
No Pain ... No Gain
AK8
-
2 کاربر برای این پست از Hes_r تشکر کرده اند:
-
Monday 21 January 2008
#7
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
-
کاربران زیر از AliB به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Monday 21 January 2008
#8
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
نوشته اصلی توسط
Hes_r
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
راستی یه سوال
استاد ملک در شوشتری ر لا لا سل میزنه آیا این کوک رو در کمانچه هم داریم ؟؟؟
بله حسام جان برای نواختن شوشتری ر کوک رو ر لا ر سل میگیرند
یه نمونش آقای کلهر در آلبوم فریاد توی بخش شوشتری کوک سازشون ر لا ر سل هستش
با تشکر ویشتاسب
ویرایش توسط Kamanche : Monday 21 January 2008 در ساعت 04:25 PM
این چه استغناست یا رب ! وین چه قادر حکمت است !
کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست !
-
3 کاربر برای این پست از Kamanche تشکر کرده اند:
-
Monday 21 January 2008
#9
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
Yahoo ID : Hes_r
Facebook : Hessam Rostamian
No Pain ... No Gain
AK8
-
کاربران زیر از Hes_r به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Tuesday 22 January 2008
#10
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
نوشته اصلی توسط
Hes_r
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
نه نه . کوک ر لا لا سل .
با سلام
ببخشید من اشتباه دیدم .
نه این کوک رو زیاد نشیدم که استفاده کنن ولی قابل اجراست
من رو هم به این فکر انداختید که استفاده کنم ببینم چطور میشه.
ویرایش توسط Kamanche : Tuesday 22 January 2008 در ساعت 02:42 AM
این چه استغناست یا رب ! وین چه قادر حکمت است !
کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست !
-
3 کاربر برای این پست از Kamanche تشکر کرده اند:
-
Tuesday 22 January 2008
#11
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
-
3 کاربر برای این پست از AliB تشکر کرده اند:
-
Tuesday 22 January 2008
#12
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
نوشته اصلی توسط
AliB
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
گاهی اوقات استفاده از کوک های ویلن روی کمانچه حس خوبی داره . اما فکر می کنم بعضی کوکها زیبنده ی کمانچه نیست و حال و هوای ساز رو شبیه ویلن می کنه.
علی جان بنده هم با شما موافقم
معمولا این نوع از کوک ها برای ویولون ایرانی و سرشتش بهتره و ماهیتش رو بهتر نشون میده.
این چه استغناست یا رب ! وین چه قادر حکمت است !
کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست !
-
2 کاربر برای این پست از Kamanche تشکر کرده اند:
-
Tuesday 22 January 2008
#13
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
یه سوال هم از اقا حسام داشتم کوک ر لا لا سل رو استاد ملک برای دشتی لا استفاده میکنن؟
این چه استغناست یا رب ! وین چه قادر حکمت است !
کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست !
-
3 کاربر برای این پست از Kamanche تشکر کرده اند:
-
Friday 22 February 2008
#14
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
-
7 کاربر برای این پست از bardyaa تشکر کرده اند:
-
Friday 22 February 2008
#15
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
با تشکر فراوان از بردیای گرامی به خاطر مطلب زیباشون
من هم یه چیزایی بنویسم در مورد ارتباط ویولون و کمانچه
ورود ویولون به ایران در سیر جریان تجدد طلبی ، و محور قرار گرفتن این ساز در دوره های تاریخی و عدم استفاده از کمانچه در موسیقی ایرانی به بهانه نا کامل بودن ضرر جبران ناپذیری رو به کمانچه وارد آورد. توی تاپیک زیر مطالب جالبی از جناب سعید فرج پوری نوشته شده که بی ربط به موضوع این تاپیک نیست. از دوستان خواهشمندم که به این تاپیک هم سر بزنند و نظراتشون رو بگن. واقعا بحث داغییه!
[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
این چه استغناست یا رب ! وین چه قادر حکمت است !
کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست !
-
2 کاربر برای این پست از Kamanche تشکر کرده اند:
-
Saturday 23 February 2008
#16
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
استفاده از ویولون در موسیقی ایرانی به خصوص برای تکنوازی خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت و دیگه برنامه ی رادیویی نبود که تکنوازی ویولون رو توش جانداده باشن.
همزمان با رونق ویولون طرد شدن کمانچه قوت گرفت و ویولون در واقع جای کمانچه رو گرفت. هر چند استاد بهاری در کنار اجراهای ویولونیست ها برانامه هایی رو به صورت تکنوازی اجرا میکردند اما هرگز نتونست جلوی وبولون عرض اندام کنه!
ویولونیست ها هم با ترکیبی از نواخته های قبلی اساتید قدیمی کمانچه و مطالب اموزش دیده از اساتید خودشون کم کم کم شیوه ویولون نوازی رو از کمانچه جدا کردند.
اما همین شیوه چون شیوه ی غالب بود و در همه جا نواخته میشد به نسل بعدی کمانچه کش های جوان آن موقع مثل آقایان گنجه ای ،منظمی و منتظری -که همه ابتدا ویولون نواز بودند و بعد در دانشگاه و با آشنایی با اساتید دانشگاه مثل نور علی خان برومند و بعد ها با اصرار محمد رضا لطفی رو به کمانچه آوردند-منتقل شد.
هرچند همین کمانچه نوازها هم در پی آشنایی با ردیف میرزا عبدالله و گوش دادن به ساز نوازنده های دوره قاجار از این شیوه صرف نوازندگی ویولون فاصله گرفتند و اما هنوز هم در جرییات سازشان این تمایلات به صورت خفیف دیده میشه.
خلاصه اش اینکه این وسط کمانچه موند که باکدوم شیوه پیوند بخوره . و با سردرگمی به حیاتش ادامه داد.
الان هم که میبینیم واقعا چیزی به عنوان شیوه ی رسمی کمانچه نوازی ایرانی وجود نداره و هرکس به شیوه ای به تدریس این ساز مشغوله.
باورود نسل جدید تر شیوه های جدید تر هم به وجود آمد که گستردگی و پراکندگی شیوه های نوازندگی رو باعث شد. (هر چند من به تعدد شیوه هامعتقدم و بسیار هم دوستشون دارم)
باید به این نکته اقرار کرد به نظر من که شاید اگر در اواخر دوره قاجار کمانچه با رکود مواجه نمیشد الان حداقل شیوه های نوازندگی واضح تر و مشخص تر بود تا الان که بلغوری از شیوه های نوازندگی رو پیش رو داریم.
با احترام
----------------------------
منتظر خوندن نظرات دوستان هستم. اگه اشکالی دیدید حتما بگید.
این چه استغناست یا رب ! وین چه قادر حکمت است !
کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست !
-
کاربران زیر از Kamanche به خاطر این پست تشکر کرده اند:
علاقه مندي ها (Bookmarks)