-
Saturday 29 December 2007
#1
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
به نظر شما نت یک خط بهتره یا سه خط؟
0
اولین بار استاد ابوالحسن صبا برای تنبک نت یک خط رو درست کرد .
ولی با این حال استاد تهرانی از سه خط استفاده میکرد.
بینه این موضوع که کدام یکی بهتر میباشد همیشه حرف و حدیثای زیادی بوده.
امیر ناصر افتتاح. بهمن رجبی کامبیز گنجه ای و بسیاری دیگر از اساتید از نتهای تک خط استفاده مکنند.
نظره شما چیه؟کدوم بهتره؟
باید خریدارم شوی تا من خریدارت شوم
وز دل و جان یارم شوی تا عاشق زارت شوم
من نیستم چون دیگران بازیچه بازیگران
اول به دام آرم تو را وان گه گرفتارت شوم
-
4 کاربر برای این پست از خان تشکر کرده اند:
-
Saturday 29 December 2007
# ADS
-
Thursday 10 January 2008
#2
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
0
خوب خوب. مثل اینکه کسی نمی خواد جواب این تاپیک بی چاره رو بده. اشکالی نداره خودم میگم.
در حالت کلی نمی شه بر تری رو به هیچ کدوم داد ولی نت تک خط به دلیل ازادی عمل بیشتری که به نوازنده می ده بیشتر مورد توجه واقع شده است. در نت های یک خطی حرکات و تکنیک های بیشتری به صورت مکتوب در امده است. ولی در نت های سه خط(کتب اقایان تهرانی و اسماعیلی) با وجود ریتم های متنوع و متفاوت متاسفانه حرکت و تکنیک بیشتری افزوده نشده است.
اگر به سیاهه اساتیدی که از نت تک خط استفاده می کردند توجه کنید متوجه این امر می شئید که جملگی از استید با تکنیک در امر نوازنده گی بودند. (اقایان امیر ناصر افتتاح بهمن رجبی کامبیز گنجه ای و...)
باید خریدارم شوی تا من خریدارت شوم
وز دل و جان یارم شوی تا عاشق زارت شوم
من نیستم چون دیگران بازیچه بازیگران
اول به دام آرم تو را وان گه گرفتارت شوم
-
4 کاربر برای این پست از خان تشکر کرده اند:
-
Saturday 12 January 2008
#3
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
0
مرسی خان عزیز !
سوالت خیلی جالب در عین حال جدید و برای من که خیلی تازگی داشت چون تا حالا روی این موضوع دقت نکرده بودم !
تا الان هم کم و بیش داشتم فکر میکردم که خودت زحمتشو کشیدی و جوابو به خوبی گفتی ! منم فکر میکنم جوابه خوبی دادی و با نظرت موافقم ! همونطور که گفتی در نت یک خط نوازنده آزادی عمل بیشتری داره و نسبت به نت سه خط مانور و ریزه کاری بیشتری رو میتونه از خودش به نمایش بگذاره ! دیگه خودت استادی جیگر !
قربونت
چگونه می توانم از اوج به درآمد تو فرود بیایم
که درآمدت بسیار بلندتر از اوج ساز من است. (رها)
-
2 کاربر برای این پست از Hmd_N تشکر کرده اند:
-
Saturday 12 January 2008
#4
مسئول بازنشسته
وضعیت
- افلاین
-
2 کاربر برای این پست از hichnafar تشکر کرده اند:
-
Saturday 12 January 2008
#5
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
0
نه منظوره من این نبود که نمه شه نوشت. نت سه خط توسط استاد تهرانی رواج پیدا کرد و به صورت نت استاندارد در ان زمان استفاده می شد. خب تنبک یکی از ساز هایی هست که در چند ساله اخیر پبشرفت قابل ملا حظه ای کرده است. بسیاری از حر کات و تکنیک هایی که در حاله حاضر ا جرا می شود در ان زمان (رمان استاد تهرانی) هنوز ابدا نشده بود. و نت سه خط هم بر اساس همان حرکات اصلی و کلیدی این ساز تکامل یا فته بود. (تمامه این اتفاقات زمانی می افتد که نت یک خط هم وجود دارد. نت تک خط توسط استاد صبا که خودش از اساتید اقای تهرانی بود ابدا شده بود) ولی با گذشت زمان مجددا نت یک خط به نت روتین تبدیل شد. ولی این دلیلی بر ضعف نت یک خط نیست. در حاله حاضر نت های سه خطی که استفاده می شود یا از نت های اقای تهرانی هستش یا از شاگردان با معرفت ایشان.
باید خریدارم شوی تا من خریدارت شوم
وز دل و جان یارم شوی تا عاشق زارت شوم
من نیستم چون دیگران بازیچه بازیگران
اول به دام آرم تو را وان گه گرفتارت شوم
-
3 کاربر برای این پست از خان تشکر کرده اند:
-
Tuesday 9 September 2008
#6
کاربر حرفه ای
وضعیت
- افلاین
-
4 کاربر برای این پست از arian تشکر کرده اند:
-
Tuesday 9 September 2008
#7
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
0
آرین عزیز در ابتدا باید ذکر کنم که آقای رجبی سیستم یک خطی رو اداع نکرده.
این نوع خط نگاری در ابتدا توسط استاد صبا ایجاد شد و بعد از اون هم اساتیدی همچون امیر ناصر افتتاح کتاب های تک خطی داشتند و این موضوع به اینکه شخص آقای رجبی این نوع نت نگاری را ابداع کرده باشه برنمیگرده. آقای رجبی خودشون از شاگردان استاد افتتاح بوده.
همان طور که در پست های قبلی همین تاپیک هم گفته بودم استاد تهرانی شیوه نت نگاری سه خطی را باب کردن و هنوز هم از این نوع نت نوشتن استفاده میشه و خیلی از کسانی که تمبک تدریس میکنن یا از روی کتاب مرحوم تهرانی به هنر جو درس میدن یا از روی قالب و نوع کتاب های ایشون.
ولی در حال حاضر شیوه تک خطی بیشتر از نت نگاری سه خط حامل استفاده میشه و دلیل اون هم خیلی واضح و آشکاره.
همان طوری که گفتم کسانی همچون امیر ناصر افتتاح بهمن رجبی ناصر فرهنگفر و خیلی از اساتید دیگر همگی از شیوه یک خط حامل استفاده میکردند. اگر به سیاهه این اساتید نگاه کنید میبینید که جملگی از مشاهیر و استید نامی و توانای معاصر تمبک هستند و بیشترین تاثیر ها رو روی شیوه تمبک نوازی نوین و تلفیق آن با تمبک نوازی کلاسیک و قدیمی تر گذاشتند.
خیلی از همین عزیزان بودن که نوع و شیوه جدیدی از حرکات را به تمبک اضافه کردند و آن را به صورت نت در آوردند در حالی که خیل عظیمی از مدرسین تمبک در ایران در آن دوره هنوز از مکتب و شیوه حسین تهرانی استفاده میکردند و کتاب های ایشون را درس میدادند مثل استاد محمد اسماعیلی که هم کتاب های استاد خود را درس میداد(استاد تهرانی) و هم اینکه کتاب های خودشون هم سه خط بود.
بیشتر حرکاتی و تکنیک هایی که الان در تمبک نوازی جدید هست و تازگی داره فقط در نت های یک خط به روی کاغذ آمده ، میخوام بگم که اساتیدی هستند که نت سه خط کار میکنند و خیلی از تکنیک ها رو به زیبایی اجرا میکنن ولی این حرکات کمتر در نت سه خط روی کاغذ آمده و بیشتر سینه به سینه گشته. ولی در نت 1 خط اینطور نیست.
نسل جدید اساتید و نوازنده های تمبک مانند کامبیز گنجه ای و نوید افقه از نت های تک خط استفاده میکنند و در خیلی از کتاب های تک خط حامل میبینیم که حرکات جدید به ساز اضافه شده و نت شده است.
اگر نگاهی دقیق به این موضوع کنیم میبینیم که الان ، هم نت های یک خط داریم ، هم نت های سه خط هم ، به قول شما بی خط (که البته خودم زیاد ندیدم) . هر سه مورد هم در حال حاضر استفاده میشه و نمیشه یک نوع شیوه واجرا را برای تدریس تمبک اتخاذ کرد.
خیلی از جبهه گیری ها و قضاوت ها بر اساس تعصب هست نه استدلال و تعقل.
طرفداران هر شیوه شیوه دیگه رو رد میکنند.
اگر قراره بر اساس تاریخ بحث کنیم ، که استاد صبا نت هاشون از همه قدمت بیشتر داره ، در عین حال که نت نگاری بزرگترین وقدیمیترین استاد تمبک ایران به صورت سه خط بوده!!!
ولی در کل در حالتی که ما برای داشتن خانه موسیقی برای موسیقی کشورمون باید کنسرت بدیم تا پول و هزینش در بیاد ، استادامون با هم دیگه خوب نیستن و آرزوی دیدن دو استاد تمبک روی صحنه را داریم ، یا اینکه چند دقیقه قبل کنسرتی بزرگ برق میره ، اینکه تمبک چند خطیه و کدوم درست به هیچ وجه به چشم نمیاد و نخوادهد اومد.
کار ها از ریشه خرابه.
چرا بحث در مورد خط های نت میکنیم ما شیوه تمبک نوازی هم رو قبول نداریم ، چه برسه به نت نگاری. وقتی یک حرکت جدیدی روی تمبک اجرا میشه صدای همه در میاد که آقا این چیه زدی به ساحت فلانی توهین شد و ...
باید خریدارم شوی تا من خریدارت شوم
وز دل و جان یارم شوی تا عاشق زارت شوم
من نیستم چون دیگران بازیچه بازیگران
اول به دام آرم تو را وان گه گرفتارت شوم
-
5 کاربر برای این پست از خان تشکر کرده اند:
-
Tuesday 9 September 2008
#8
کاربر حرفه ای
وضعیت
- افلاین
-
2 کاربر برای این پست از arian تشکر کرده اند:
-
Tuesday 9 September 2008
#9
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
0
آقا راستشو بخوای من تا حالا بالاتر از سه خط ندیدم و نمیتونم نظر بدم.
سوال میکنم که چه کسانی این کارو کردن و نت های چهار و پنج خط دارن.
بعد که این نت ها رو دیدم میام و نظرم رو میدم.
باید خریدارم شوی تا من خریدارت شوم
وز دل و جان یارم شوی تا عاشق زارت شوم
من نیستم چون دیگران بازیچه بازیگران
اول به دام آرم تو را وان گه گرفتارت شوم
-
کاربران زیر از خان به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Tuesday 16 September 2008
#10
-
4 کاربر برای این پست از خادم تشکر کرده اند:
-
Wednesday 17 September 2008
#11
مدیر کل سایت
وضعیت
- افلاین
0
تغییر سیستم 3 خط به 1 خط کار چندان سختی نیست...
منظورم اینه که اینطور نیست که حالا بگیم اگه کسی 3 خط کار میکرده باباش در میاد تا رو 1 خط مسلط بشه.. نه ... خیلی راحت چشم عادت میکنه...
من خودم به شخصه دف رو با 3 خط شروع کردم...
اما چون کتاب های تو بازار بیشتر 1 خط هست خیلی راحت با اونها هم ارتباط برقرار کردم...
به نظر بنده هم یک خط بسیار بهتر.. روانتر و اصولی تر هست و اگه قرار باشه 1 متد برای تدریس انتخاب بشه به نظرم 1 خط بهتره...
البته لزومی برای این کار به نظرم وجود نداره.. چون هر 2 تاشون درست هستن و مشکلی برای تدریس و یا یادگیری تنبک ایجاد نمی کنند..
برای بهتر زندگی کردن باید بهتر دید ...!!!!
-
2 کاربر برای این پست از Majed تشکر کرده اند:
-
Wednesday 17 September 2008
#12
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
0
به عقیده من نیازی نیست که حتما در ابتدا کتاب های آقای تهرانی به شاگرد درس داده بشه و بعد متدی جدید .
کسی که شیوه سه خط رو کار کرده تک خط هم میتونه کار کنه تنها فرق اصلی سیستم سه خط با یک خط اینه که در یک خط علامت های هر حرکت در بالای اون نوشته میشه ولی در حالت سه خط نت روی خط حامل جا به جا میشه و معنا پیدا میکنه ،دیگه هیچ فرقی نمیکنه.
مثل پستهای قبلی هم میگم اگر بنا بر تاریخ باشه نت یک خط تاریخ بیشتری داره.
همان طور که دوست عزیز ماجد گفت فرا گیری هر دو شیوه خیلی خیلی ساده هست و مشکلی نداره ، من خودم اول سه خط کار کردم بعد یک خط را خیلی راحت یاد گرفتم در حالی که شاید در ابتدا به نظرتون یک خط به خاطر ظاهر شلوغ ترش سخت باشه که اینطور نیست!!!
ولی من منظور خادم عزیز رو متوجه نشدم که چرا باید اول کتاب های سه خطی استاد تهرانی تدریس بشه بعد سراغ شیوه یک خط حامل بریم؟؟؟
اگه هدف اینه که درس های تهرانی هم کار بشه که خیلی راحت میشه با یک خط نوشتشون ، اگر هم دلیل اینه که با شیوه سه خط آشنا بشن که با توجه به زیاد شدن تعداد کتاب های یک خط چندان ضرورتی نداره.
باید خریدارم شوی تا من خریدارت شوم
وز دل و جان یارم شوی تا عاشق زارت شوم
من نیستم چون دیگران بازیچه بازیگران
اول به دام آرم تو را وان گه گرفتارت شوم
-
کاربران زیر از خان به خاطر این پست تشکر کرده اند:
-
Monday 6 October 2008
#13
کاربر نمونه
وضعیت
- افلاین
0
بچه ها من از خیلی از دوستان و اساتید سوال کردم ولی کسی تائید نکرد که تا حالا نت با پنج خظ نوشته شده ،هیچ کدوم ندیده بودن.
همه آنها نظرشون این بود که نت های استاندارد و قابل قبول تمبک همون نت های یک خط و سه خط هست که تا حالا همه دیدیم.
واین که نت پنج خط حامل داریم براشون عجیب بود.
اگه جزوه یا کتابی از کسی سراغ دارین که پنج خطه بگین تا تهیه کنیم.
ممنون.
باید خریدارم شوی تا من خریدارت شوم
وز دل و جان یارم شوی تا عاشق زارت شوم
من نیستم چون دیگران بازیچه بازیگران
اول به دام آرم تو را وان گه گرفتارت شوم
-
-
Monday 6 October 2008
#14
کاربر حرفه ای
وضعیت
- افلاین
-
2 کاربر برای این پست از arian تشکر کرده اند:
-
Sunday 5 December 2010
#15
-
-
Sunday 5 December 2010
#16
یار همیشگی
وضعیت
- افلاین
0
درود
به نظر من هیچ فرقی با هم نمیکنن... ولی نوازنده باید هردو شیوه رو بلد باشه
در کل به نظر من تک خطی بهتره... و شاید اصولی تر
ولی از یه طرف دیگه هم اگه هر کدوم از این سیستم ها به اون یکی برتری داشت... مسلما اون یکی ترد میشد
ولی میبینیم که همچنان هر دو سیستم مورد استفاده قرار میگیره
ولی در کل در جواب به سوال تاپیک: که کدوم بهتره میگم تک خطی
دو چيز انتها ندارد....يكي پهناي كهكشانها...دومي حماقت انسانها...البته در مورد اولي چندان مطمئن نيستم ( آلبرت انيشتن )
-
علاقه مندي ها (Bookmarks)