لیست کاربران برچسب شده در تاپیک

نمایش نتایج: از 1 به 12 از 12

موضوع: آموزش ردیف موسیقی ..

  1. #1
    mojgan آواتار ها
    کاربر انجمن

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر انجمن
    شماره عضویت
    333
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    نوشته ها
    146
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    0
    189 بار تشکر شده در 76 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض آموزش ردیف موسیقی ..


    0 Not allowed! Not allowed!
    موسيقي ايراني از 7 دستگاه و 5 آواز تشکيل شده است :

    دستگاه ها : ماهور – شور – همايون – سه گاه – چهارگاه – نوا – راست پنجگاه .

    آوازها : ابوعطا – دشتي – بيات ترک – افشاري – اصفهان .

    بياييد از پايه موسيقي ، يعني نت ها آغاز کنيم :

    همه مي دانيم که موسيقي از 7 نت ساخته مي شود :

    دو – ر – مي – فا – سل – لا – سي .

    پرسش 1) حال اين پرسش پيش مي آيد که چگونه تنها با 7 نت مي توان اين همه آهنگ ساخت ؟

    براي روشن تر شدن مطلب به اين مثال توجه کنيد :

    الفباي فارسي را در نظر بگيريد که از 32 حرف تشکيل شده است ولي اين 32 حرف داراي حروف کوچکي هستند که عملا تعداد آنها را بسيار زياد مي کند :

    جمله زير را در نظر بگيريد :

    بلبل به لب آب آمد .

    همانطور که مي بينيد در اين جمله حرف ب ، با 4 ظاهر مختلف استفاده شده است.

    الفباي موسيقي نيز داراي نت هاي فرعي مي باشد يعني هر نت داراي ربع پرده و نيم پرده هايي مي باشد .

    مثلا نت سل داراي :

    - سل بمل (نيم پرده بم تر)

    - سل کرن (ربع پرده بم تر)

    - خود سل

    - سل سري (ربع پرده زيرتر)

    - سل ديز (نيم پرده زيرتر)

    مي باشد ، پس مجموعا داراي 5 نت سل گوناگون مي باشيم .

    پس تعداد کل نت ها 35=7×5 مي شود

    پس تا الان متوجه شديم که علت تفاوت دستگاهها در چيست؟

    نکته 1- دسته بندي فوق بيشتر جنبه علمي و نظري دارد .

    نکته 2 - طبق نظر استاد علي نقي وزيري راست پنجگاه زير مجموعه ماهور و نوا جزء شور است ، که از نظر علمي نيز درست تر است چون دقيقا پرده هايشان يکسان است.

    بنابراين بر خلاف قدما در اين تقسيم بندي تعداد دستگاه ها 5 و آواز ها 7 مي شود .

    نکته 3 - اگر جنبه نظري را نيز کنار بگذاريم دستگاه ها هنگام شنيدن هم کاملا با هم تفاوت مي کنند و ديگر اينکه برخلاف اين زيرمجموعه سازي ها بويژه در مورد دستگاه شور آوازهاي آن کاملا متفاوت و گاهي شبيه ديگر دستگاه ها هستند مثلا بيات ترک بيشتر از اينکه شبيه شور باشد مانند ماهور است و افشاري شبيه نوا و تا حدي سه گاه مي باشد بنابراين دکتر فرهت در کتابشان معتقد به نظريه 12 دستگاه مجزا هستند
    ویرایش توسط Hes_r : Monday 11 February 2008 در ساعت 10:18 AM

  2. 7 کاربر برای این پست از mojgan تشکر کرده اند:


  3. # ADS
     

  4. #2
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    2710
    تاریخ عضویت
    Nov 2007
    نوشته ها
    1
    میانگین پست در روز
    0.00
    تشکر از پست
    1
    0 بار تشکر شده در 0 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    سلام دوست عزیز
    از مطالبی که روی سایت قرار دادید متشکرم
    [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    با آرزوی موفقیت

  5. #3
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    3097
    تاریخ عضویت
    Nov 2007
    نوشته ها
    13
    میانگین پست در روز
    0.00
    تشکر از پست
    4
    17 بار تشکر شده در 9 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    ممنون،
    ادامه نمیدین؟
    We all should know that we know nothing.

  6. #4
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    4828
    تاریخ عضویت
    Feb 2008
    نوشته ها
    1
    میانگین پست در روز
    0.00
    تشکر از پست
    0
    0 بار تشکر شده در 0 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    تشكر
    خوبه

  7. #5
    .t.A.T.u آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    769
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    سن
    33
    نوشته ها
    454
    میانگین پست در روز
    0.02
    تشکر از پست
    659
    702 بار تشکر شده در 285 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 2/1
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    دوستان عزیز!
    برای تشکر فقط و فقط از دکمه تشکر استفاده کنید.

    سخن رنج مگو جز سخن گنج مگو
    ور از اين بي خبري رنج ببر هيچ مگو


  8. #6
    saleh.yoosefian آواتار ها
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    6773
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    سن
    38
    نوشته ها
    32
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    12
    64 بار تشکر شده در 21 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    ویرایش توسط saleh.yoosefian : Wednesday 17 February 2010 در ساعت 10:54 AM

  9. #7
    MonaLisa آواتار ها
    پشتیبانی فنی

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    پشتیبانی فنی
    شماره عضویت
    1441
    تاریخ عضویت
    Jan 1970
    نوشته ها
    830
    میانگین پست در روز
    0.04
    تشکر از پست
    3,076
    1,931 بار تشکر شده در 710 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 1/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط saleh. yoosefian [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    ضمن تشکر از مژگان عزیز...
    سوالی داشتم در مورداینکه تمام دستگاه ها در ساز سنتور قابل اجرا هستند؟ و اینکه سل کوک چه دستگاه هایی رو می تونه اجرا کنه
    متعاقبا تشکر می کنم
    سلام
    دوست عزیز تاریخ تاپیک برای خیلی وقت پیش هست... و خانم مژگان الان در سایت حضور ندارن پس لطفا برای پرسیدن سوالتون یک تاپیک جداگانه بزنید ... ممنون

    Show me the way
    Take me to love
    Things only heard now I want to feel
    My soul caressed by silken breeze
    Whisper secrets to listening trees
    Show me that world
    Take me to love
    Show me the way


  10. #8
    کاربر حرفه ای

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر حرفه ای
    شماره عضویت
    1477
    تاریخ عضویت
    May 2007
    نوشته ها
    2,129
    میانگین پست در روز
    0.34
    تشکر از پست
    3,762
    6,312 بار تشکر شده در 1,841 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 8/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط Hamidreza. Zolfaghar [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    به نظر دوستان زهی زخمه ی (تار وسه تار) و همینطور ویلن و کمانچه
    آقا ماهور میرزا عبدالله رو می شه تو 1 ماه زد یا نه ؟ البته از روی کاست طلایی ؟
    ببخشيد حميد رضا خان من دقيق متوجه منظور شما نشدم . آيا منظور شما اينه كه به رديف ماهوري كه آقاي طلايي اجرا ميكنند در مدت يك ماه مسلط شد؟

  11. #9
    کاربر حرفه ای

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر حرفه ای
    شماره عضویت
    1477
    تاریخ عضویت
    May 2007
    نوشته ها
    2,129
    میانگین پست در روز
    0.34
    تشکر از پست
    3,762
    6,312 بار تشکر شده در 1,841 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    1 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 8/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    البته شرايط و توانايي افراد فرق ميكنه ، و اينكه چه قدر بخواد براي تمرين روزانه وقت بگذاره . و چه قدر بخواد بر فرض دستگاه ماهور را كامل بدونه . ولي فكر كنم اگر فردي باشه كه روزي 2 ساعت تمرين ميكنه و گوش خوبي هم داره و ايرادات ابتدايي در نوازندگي نداره (يعني كسي است كه در نوازندگي ساز تخصصي اش به مرحله لازم براي شروع رديف رسيده است) به نظر من بايد بتونه زودتر از يك ماه رديف ماهور را ياد بگيره .

  12. کاربران زیر از arian به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  13. #10
    mrm43665 آواتار ها
    کاربر انجمن

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر انجمن
    شماره عضویت
    7102
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    نوشته ها
    53
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    542
    231 بار تشکر شده در 56 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    16

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    درود.
    حمیدرضا جان من هم طبق تجربه ی شخصی خودم بگم که اگر صرف زدن ردیف میرزا باشه و آشنایی با اون با توجه به کارهای زیبایی که ازتون شنیدیم راحت می تونید یکی دو روزه اون رو کاملاَ تموم کنید و بگید که این ردیف رو هم زدید و باهاش آشنایید. ولی چیزی که مهم تره و اصل نواختن ردیف هست درک کردن کامل دستگاه و فضای اون ، درک احساس و لطائف اون و دنباله ی اون تکنیک های متناسب و جای مناسب اجرای اونها و مهم تر از همه بعد از بقیه درک و فهم جمله های اونه که در مرتبه ی بعدی از کار و بهره برداری از نوازندگی مطرح میشه و اونم اینه که بشه از غالب اصلی یا خود اون جملات در نوازنگی شخصی خود و بداهه نوازی یا جواب آواز استفاده کرد. که البتّه ای کار و این هدف اصلی ردیف نوازی مستلزم زمان کافی و تمرکز و فکر بر روی اون فضا و دستگاه است که برای هر کسی متفاوته.
    ولی اگر شما ردیف های دیگرو زده باشید و فضای ماهور رو به خوبی درک کرده باشید میتونید تو همون 1 ماه با ممارست تا حدّ خودتون به این اهداف برسید. (البته تمام اینهارو برای ساز خودتون که عود باشه میگم که خود به خود رو این ساز بسیاری از تکنیک های دست و پا گیری که در تار و ستار برای اجرای این ردیف هست حذف میشه). اینم یادم نره که حالا اگه نگیم داشتن استاد ولی داشتن یه دوست کمی با تجربه تو این ردیف و حال و هوای میرزا عبدالله میتونه خیلی خیلی کمک کننده در کیفیت و سرعت درک و اجرای ای مقال باشه.
    تمام اینها تجربه ی شخصی من و آموخته هام از اساتید . امیدوارم بد بیان نکرده باشم. به هر حال من برای هر کمکی حاضرم.
    سپاس از اینکه تحمل کردین.
    mRm

  14. 2 کاربر برای این پست از mrm43665 تشکر کرده اند:


  15. #11
    alireza_amirsamimi آواتار ها
    کاربر نمونه

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر نمونه
    شماره عضویت
    604
    تاریخ عضویت
    Feb 2007
    نوشته ها
    688
    میانگین پست در روز
    0.11
    تشکر از پست
    311
    1,238 بار تشکر شده در 470 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 18/0
    Given: 1/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط Hamidreza. Zolfaghar [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    به نظر دوستان زهی زخمه ی (تار وسه تار) و همینطور ویلن و کمانچه
    آقا دستگاه ماهور میرزا عبدالله رو می شه تو 1 ماه زد یا نه ؟
    شرایطم اینه که نوازنده ی متوسط از روی نت ژان دورین و گوش کردن نوار طلایی . بدون استاد ؟
    می شه ؟ تو 1 ماه زد ؟
    اگه نمی شه چقدر وقت می بره ؟
    بدون استاد در هر صورت
    بله توی یک هفته هم میشه زد ولی چه زدنی!!! ردیف ظرافت های خاصی داره که توی نت نیست و باید با یه استاد ردیف دان بزنی یا خیلی آدم حساسی باشی وبا تکنیک های اون ساز کاملا آشنا باشی و مدت زیادی کار کرده باشی که ظرافت ها رو از طریق نوار بگیری . این درست نیست که برداری گوشه ها رو طوطی وار بزنی و حفظ کنی. بلکه باید تک تک و با آنالیز این کار رو بکنی و زمان نیاز داره که هر گوشه رو بارها بزنی و جا بیفته. یه رفیقی داشتم تار میزد در حد تیم ملی برزیل!! ردیف رو هم کار کرده بود. یه جلسه رفت پیش استاد پیر نیاکان. استاد گفت یه کم از ردیف رو بزن . رفیق ما هم زد. استاد بهش گفت اگه بخوای با من کار کنی باید از اول با من ردیف رو بزنی!! تازه اگر هم خوب بزنی زمان میخوات که مدام ساز گوش بدی و اون رو دوره کنی تا برات جا بیفته.

  16. 2 کاربر برای این پست از alireza_amirsamimi تشکر کرده اند:


  17. #12
    mrm43665 آواتار ها
    کاربر انجمن

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر انجمن
    شماره عضویت
    7102
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    نوشته ها
    53
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    542
    231 بار تشکر شده در 56 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    16

    Thumbs up


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط alireza. amirsamimi [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    بله توی یک هفته هم میشه زد ولی چه زدنی!!! ردیف ظرافت های خاصی داره که توی نت نیست و باید با یه استاد ردیف دان بزنی یا خیلی آدم حساسی باشی وبا تکنیک های اون ساز کاملا آشنا باشی و مدت زیادی کار کرده باشی که ظرافت ها رو از طریق نوار بگیری . این درست نیست که برداری گوشه ها رو طوطی وار بزنی و حفظ کنی. بلکه باید تک تک و با آنالیز این کار رو بکنی و زمان نیاز داره که هر گوشه رو بارها بزنی و جا بیفته. یه رفیقی داشتم تار میزد در حد تیم ملی برزیل!! ردیف رو هم کار کرده بود. یه جلسه رفت پیش استاد پیر نیاکان. استاد گفت یه کم از ردیف رو بزن . رفیق ما هم زد. استاد بهش گفت اگه بخوای با من کار کنی باید از اول با من ردیف رو بزنی!! تازه اگر هم خوب بزنی زمان میخوات که مدام ساز گوش بدی و اون رو دوره کنی تا برات جا بیفته.
    این درسته .
    البته حمید رضا جان به نظر من برای ساز شما یه مقداری مشکلات هموار تره . البته اینم بگم که دلیل نمیشه کار واسه عود نوازان آسون تر شه بالعکس. مشاهدات و رفقای عود نواز خود من ثابت کردن به همون اندازه که سازتون راه رو هموار تر میکنه نوازنده های این ساز چندین برابر تچه ماهور می زارن وسط راه. چون غالبن تو این ساز به لحن نوازندگی و فرم مضراب و تکنیک توجه لازم نمیشه و کار بسنده میشه به انگشتگذاری صحیح و ژوست که البته خالی از توجه هم نباید بمونه.
    ولی نباید یادمون بره تو موسیقی ما اصل این چیزا یا دشیور یا سرعت بنز یا ماشینه تبدیل نگاره ها به آواها نیست. اصل موسیقی ما احساسات درونیه سالمه بر پایه ی گفتگو با زبانی عاری از تکلفات و الودگی های روز مرّه که فقط و فقط از قلب انسانهایی که دل پاک و قوی داشته باشند می تراود. و البته روشنه که بالطّبع از درونیّات و دل ها و قلب هایی که خوب پرورش یافتن و تربیت شدن. پس تا این موسیقی و لحن و احساسشو درک نکنی و تو قلبت نره زبونشو یاد نگرفتی هنوز . حالا دور از شأن دوستان،منِ زبون نفهم چجوری میخوام به زبونی که بلد نیستم،حرف بزنم اونم حرف دلمو .. (!).. نمیدونم والّآ !!!
    فکر میکنم اینجاست که اساتیدی مانند پیرنیاکان میگن باید از اوّل بزنی تا فرصت خوب گوش کردن رو داشته باشیم در درجه ی اول...
    ببخشید ولی عمل به این حرفا و توصیه هایی که از بزرگان این وادی به ما رسیده و میرسه،شده عُقده ی دل ما. شاید بیشتر گفتم که خودمو آروم کنم. به هر حال بازم عذر ِ تقصیر بابت زیاده گویی ها.
    سپاس بیکران. محمدرضا.
    ویرایش توسط mrm43665 : Thursday 2 October 2008 در ساعت 01:28 AM
    mRm

  18. کاربران زیر از mrm43665 به خاطر این پست تشکر کرده اند:


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. رهبران نامدار جهان در موسیقی كلاسیك
    توسط akanani در انجمن کلاسیک غربی
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: Tuesday 28 June 2011, 05:37 PM
  2. نظری بر موسیقی تركیه
    توسط Amir در انجمن ملل
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: Thursday 15 November 2007, 10:33 AM

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •