0
موسيقي ايراني از 7 دستگاه و 5 آواز تشکيل شده است :
دستگاه ها : ماهور – شور – همايون – سه گاه – چهارگاه – نوا – راست پنجگاه .
آوازها : ابوعطا – دشتي – بيات ترک – افشاري – اصفهان .
بياييد از پايه موسيقي ، يعني نت ها آغاز کنيم :
همه مي دانيم که موسيقي از 7 نت ساخته مي شود :
دو – ر – مي – فا – سل – لا – سي .
پرسش 1) حال اين پرسش پيش مي آيد که چگونه تنها با 7 نت مي توان اين همه آهنگ ساخت ؟
براي روشن تر شدن مطلب به اين مثال توجه کنيد :
الفباي فارسي را در نظر بگيريد که از 32 حرف تشکيل شده است ولي اين 32 حرف داراي حروف کوچکي هستند که عملا تعداد آنها را بسيار زياد مي کند :
جمله زير را در نظر بگيريد :
بلبل به لب آب آمد .
همانطور که مي بينيد در اين جمله حرف ب ، با 4 ظاهر مختلف استفاده شده است.
الفباي موسيقي نيز داراي نت هاي فرعي مي باشد يعني هر نت داراي ربع پرده و نيم پرده هايي مي باشد .
مثلا نت سل داراي :
- سل بمل (نيم پرده بم تر)
- سل کرن (ربع پرده بم تر)
- خود سل
- سل سري (ربع پرده زيرتر)
- سل ديز (نيم پرده زيرتر)
مي باشد ، پس مجموعا داراي 5 نت سل گوناگون مي باشيم .
پس تعداد کل نت ها 35=7×5 مي شود
پس تا الان متوجه شديم که علت تفاوت دستگاهها در چيست؟
نکته 1- دسته بندي فوق بيشتر جنبه علمي و نظري دارد .
نکته 2 - طبق نظر استاد علي نقي وزيري راست پنجگاه زير مجموعه ماهور و نوا جزء شور است ، که از نظر علمي نيز درست تر است چون دقيقا پرده هايشان يکسان است.
بنابراين بر خلاف قدما در اين تقسيم بندي تعداد دستگاه ها 5 و آواز ها 7 مي شود .
نکته 3 - اگر جنبه نظري را نيز کنار بگذاريم دستگاه ها هنگام شنيدن هم کاملا با هم تفاوت مي کنند و ديگر اينکه برخلاف اين زيرمجموعه سازي ها بويژه در مورد دستگاه شور آوازهاي آن کاملا متفاوت و گاهي شبيه ديگر دستگاه ها هستند مثلا بيات ترک بيشتر از اينکه شبيه شور باشد مانند ماهور است و افشاري شبيه نوا و تا حدي سه گاه مي باشد بنابراين دکتر فرهت در کتابشان معتقد به نظريه 12 دستگاه مجزا هستند
علاقه مندي ها (Bookmarks)