0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 45/0 Given: 0/0 |
سلا م
توي اين تاپيك ميتونيم اصطلاحات موسيقي رو درحدي كه خودمون ميدونيم تعري? كنيم .
در ضمن اين اصطلاحات اگر مربوط به ساز خاصي ميشه لط? ا اسم اون ساز وبگيد
لط? ا همگي كمك كنيد
اگه حتي روزي يه اصطلاح اينجا تعري? بشه تا يه مدت ديگه اين تاپيك يه ديكشنري كامل براي موسيقي محسوب ميشه
ممنونم از شما :d
Thumbs Up/Down |
Received: 45/0 Given: 0/0 |
ميزان:
دسته بندي نتها از نظر زماني را ميزان ميگويند . به خطوطي كه اين ميزانها را از هم جدا ميكند خطوط ميزان گ? ته
ميشود
1-ميزان ساده : 4/4 . 4/2 و...
2-ترتيبي :8/12و...
3-لنگ(مختلط) :8/5و...
Thumbs Up/Down |
Received: 105/5 Given: 6/0 |
اینم در مورد حالت های نواختن موسیقی (البته مقاله ی کاملش رو ویومن گذاشته و من اینو از اون گر? تم و کپی کردم برای کمک به اینجا)
َAffectuoso مهر امیز -مهربانانه
allegramento با نشاط و شادی
amabile جاندار -باروح-سرزنده
amoroso عاشقانه-عاط? ه انگیز
َanimato جاندار
apassionata با اشتیاقی درد الود
ardite جسورانه -گستاخ
Brillante درخشان-درخشنده
brioso نمایان-برجسته-با درخشندگی
capriccioso هوس الود-هوس ناک
comodo به راحتی-بی گر? ت و گیر
con allegrezza با چابکی
con amore با عشق
con bravura با مهارت
con dellicatezza با ظرل? ت و لطا? ت
con dolore با غم و اندوه
con grazia سپاسگزارانه-با زیبایی و وقار
con passion با درد و غمی مشتاقانه
con tenerezza با ? ریبندگی-گیرایی
con tristezza با غم -غمبار-یاس الود
delicatamente با شیرینی-با ظرا? ت و لطا? ت
delicato ظری? و لطی?
delizioso شیرین
disperato مایوس-با نامیدی-بی امید
dolce شیرین و نرم
dolcissimo هر چه ممکن است شیرین و نرم تر
doloroso امیخته با غم و اندوه
dramatico دراماتیک
energico توانمند و پر توان
esperessivo رسا و بلیغ به مقصود
furioso خشمناک و با عشقی ملتهب
gioroso بازیگرانه-شاددلانه
imperioso امرانه-مبتکر
lagrimoso اشک ا? شان-غم بار
melinconico مالیخولیایی
mesto گله امیز-شکوه انگیز
nobileبا نجابت-اصیل-شرا? تبار
patetico با شوق و رقت-با احساس
pomposo با شکوه -با کبکبه و دبدبه
piu بیشتر -کمی بیشتر
religioso روحانی -مذهبی
rustico روستایی
semplice به سادگی
teneramente با دلسوزی مش? قانه
trianquillo به اسایش-به راحت
tristamente با غم و اندوه-غمبار-اندوهناک
...
منبع:تئوری بنیادی موسیقی نوشته استاد پرو یز منصوری
Yahoo ID : Hes_r
Facebook : Hessam Rostamian
No Pain ... No Gain
AK8
Thumbs Up/Down |
Received: 45/0 Given: 0/0 |
باره :
در ساز گيتار ودر آكوردهايي كه در آن انگشت اشاره بيش از 4 سيم را بگيرد باره گويند
همچنين هر گاه انگشت اشاره كمتر از 4 سيم را بگيرد نيم باره گويند.
Thumbs Up/Down |
Received: 45/0 Given: 0/0 |
سل? ژ :
علمي است براي تربيت صداي موسيقي دانها .
اين علم براي تمام تمام كساني كه ساز ميزنند ويا علم موسيقي دارند لازم است.
سل? ژ به دو دسته است :
1. كانتاني
2. پارلاتي
Thumbs Up/Down |
Received: 105/5 Given: 6/0 |
کلید یل : کلیدی است که در ابتدای قطعه قرار گر? ته و نت ها بر اساس آن ? صا میابند
Yahoo ID : Hes_r
Facebook : Hessam Rostamian
No Pain ... No Gain
AK8
Thumbs Up/Down |
Received: 45/0 Given: 0/0 |
سل :
كلمه ايست ? رانسوي و پنجمين نت موسيقي
اين نت معرو? است به نت بيمار ودر زبان لاتين آن را به صورت G نشان ميدهند .
كليد سل متداول ترين كليد در موسيقي است.
Thumbs Up/Down |
Received: 105/5 Given: 6/0 |
زیرایی
یکی از خواص صدا است. هر نت هر چه کل? ت تر بشه میگیم بم شده و هر چقد نازک تر بشه میگیم زیر شده که به این خاصیت آن زیرایی گ? ته میشود.
Yahoo ID : Hes_r
Facebook : Hessam Rostamian
No Pain ... No Gain
AK8
Thumbs Up/Down |
Received: 45/0 Given: 0/0 |
ار? :
آماده سازي كودكان براي يادگر? تن ساز .
در كلاسهاي ار? كودكان 4تا 8 سال . با ياد دادن سازهاي خيلي ساده آنها را براي ياد گر? تن سازهاي مشكل تر و
تخصصي آماده ميكنند .
Thumbs Up/Down |
Received: 105/5 Given: 6/0 |
1- له مشخصات زیر و بمی صدا زیرایی هم گ? ته میشه
Yahoo ID : Hes_r
Facebook : Hessam Rostamian
No Pain ... No Gain
AK8
Thumbs Up/Down |
Received: 45/0 Given: 0/0 |
پنتاتونيك :
به گامهايي گ? ته ميشود كه به جاي 7 نت از 5 نت است? اده ميشود در مهمترين ومعمولترين شكل آن اين است كه
بين هيچ كدام از اصوات آن ? اصله نيم پرده اي وجود ندارد پنتاتونيك بيشتر در موسيقي بلوز و جز يا? ت ميشود .
Thumbs Up/Down |
Received: 18/9 Given: 0/0 |
انواع صداهاي انسان از لحاظ جنسيّت و وسعت:
چنانچه ميدانيم صداي انسان كه كانون توليد آن حنجره (كه خود يك نوع آلت موسيقي است و بنا به گ? ته ? ارابي، حنجره اكمل ترين سازهاست) است، بر اساس قوانين و اصول موسيقي « آواز » ناميده مي شود. صوتي كه به آن آواز گ? ته مي شود بصورت اصولي در ا? رادي ديده ميشود كه دوره ي تعليمات آوازرا گذرانده باشند كه عدّه اين ا? راد بسيار كم و انگشت شمار مي باشد. ولي بصورت غير اصولي و تربيت نشده در اكثر ا? راد (قريب به ات? اق) وجود دارد و كمتر كسي يا? ت مي شود كه در دوران عمر خود هيچوقت زمزمه اي با خود نكرده باشد و يا بيتي را با آواز نخوانده باشد. پس مي توان گ? ت كه به علّت داشتن صوت و قدرت توليد صدا ، همه ي انسانها خواننده اند با اين ت? اوت كه يكي بد مي خواند و ديگري صوتي خوشايند دارد ، ولي در مجموع همه از صوت خود اگر چه نا خوشايند باشد، لـذت مي برند.
در موسيقي ايراني تاكنون دو نوع صدا مرسوم بوده «1- صداي مردان 2- صداي زنان» كه هركدام از اين صداها بر روي ساز بترتيب با اصطلاح مايه ي راست كوك و چپ كوك مشخص مي شوند.
انواع صداهاي انسان از لحاظ جنسيّت و وسعت : 1- صوت زنان و بچّه ها -2- صوت مردان
تقسيم بندي اصوات زنان و بچّه ها از لحاظ وسعت و جنسيّت :
1- س? پرانو(soprano) : زير ترين نوع صدا در زنان و خردسالان است كه دامنه ي آن از do زيرخط اول حامل تا do بالاي پنج خط حامل مي باشد. شاخه ي سپرانوبه چندين شاخه تقسيم مي شود كه نازكترين آنها كه بسيار ضعي? و سبك نيز هست سپرانو كلراتورناميده ميشود و بعد از آن لژر، ليريك و دراماتيك قرار دارند. سپرانو در موسیقي آوازي اهميت ? راوان و بيش از ساير صورتهاي ديگر صدا دارد.
2-متسو س? پرانو(mezzo soprano) : به صداي متوسط زنان گ? ته مي شود كمي بم تر از سپرانو است (دو نت بم تر) و گستره ي آن از Laزير خط اول حامل تا La بالاي خط پنجم حامل مي باشد. بعنوان مثال صداي قمر و روح انگيز از زنان و صداي ابوالحسن خان اقبال آذر از مردان در اين محدوده بوده است (در كاست- كمانچه دوره قاجار-دستگاه نوا با صداي اقبال آذر را بشنويد.).
در موسيقي غربي به معناي سپرانوي مياني است كه از صداهاي پايين و بسيار قوي تشكيل مي شود و متعلق به نقش هاي بسيار محكم و شاخص ا? پراست.
3- كنترآلتو(contr alto) يا آلتو : بم ترين نوع صداي زنان را گويند كه وسعت آن از نت Faزير خط اول حامل تا Fa روي خط پنجم حامل مي باشد. بيشتر زنان آوازخوان در ايران صدايي از نوع آلتودارند كه براي مثال ميتوان از مرضيه و دلكش نام برد.
تقسيم بندي اصوات مردان از لحاظ وسعت و جنسيّت :
1- تنور(Tenor) : به زيرترين نوع صداي مردان گ? ته مي شود كه دامنه ي آن بر اساس كليد Sol، ازنت Doزيرخط اول تا Do بالاي خط پنجم است با اين ت? اوت كه صدا دهندگي آن يك ا? كتاو بم تر (از سپرانو) مي باشد. اين نوع صدا در آواز مردان در موسيقي ايراني اهميت ? وق العاده اي دارد و ميتوان گ? ت كه بيشتر آوازخوانهاي ايراني صدايي از همين نوع را دارند كه بعنوان مثال از استادان : طاهر زاده - دردشتي - تاج اص? هاني و شجريان مي توان نام برد.
2- باريتون(Baryton) : صداي متوسط مردان را گويند كه گستره ي آن از نت La زير خط اول حامل تا La بالاي خط پنجم حامل بوده و صدا دهندگي آن يك اكتاو بم تر (از متسو سپرانو) است.
3- باس(Basse) : بم ترين نوع صداي مردان را گويندكه وسعت آن از نت Fa زير خط اول حامل تا Fa روي خط پنجم حامل بوده و صدا دهندگي آن يك اكتاو بم تر (از آلتو) است. براي مثال ميتوان گ? ت كه صداي استاد محمد نوري از نوع صداي باس مي باشد.
نكته : ? رق اساسي ميان نوعيت صداي مردان اينست كه صداهايي از نوع باريتون و باس قدرت خوانندگي نت هاي بم را دارند(نغمات موسيقايي را بيشتر در مايه هاي بم اجرا مي كنند) و در اوج كمتر مانور مي دهند در حاليكه اين عمل در صداي تنور برعكس است.
نویسنده : [ محمـــــود مونسي ســـــردرود ]
Thumbs Up/Down |
Received: 18/9 Given: 0/0 |
مراحل بوجود آمدن آواز :
1- ونگ (veng) : پيش درآمد زمزمه را گويند. صداي توليد شده از تارهاي صوتي تا هنگامي كه دهان بسته است تمايل به ح? ره هاي بيني دارد و در آنجا متمركز مي شود (صوت ايجاد شده از راه بيني شنيده مي شود) و الزاما" كلامي نيز بدنبال ندارد.
موارد است? اده : آواز خوان براي شروع آواز و تسلط و يادآوري ملودي مورد نظر از اين مرحله تصميم گيري مي نمايد.
2- قنه : ونگ با دهان بازرا گويند. در اين مرحله ، ونگ با كلام همراه است و سخن و گ? تار در بسياري از موارد م? هوم نيست.
موارد است? اده : در بين ا? رادي كه تعليمات صحيح آواز را نياموخته اند و بصورت علاقه و تمايل شخصي و تقليد از ديگران به آواز مي پردازند، ديده مي شود. خوانندگان مسلط و ماهر از اينگونه تغنّي بسيار كم است? اده مي كنند.
3- زمزمه : آهسته چيزي را خواندن- در اين مرحله ، دهان باز شده ولبها بصورت نيمه محسوس حركاتي را به خود اختصاص مي دهند و اين حركات به منظور اداي كلام و گ? تار مي باشد (كلامي نه چندان معلوم و قابل شنيدن براي شنونده).
موارد است? اده : ميان اكثر طبقات مردم بخصوص هنگام كار، بطور طبيعي ديده و شنيده مي شود.
4- ترنّم : ? ركانس صدا از مرحله زمزمه ? راتر ر? ته ، لبها براي اداي كامل لحن ، حركات صحيح نموده و كلام بطور واضح شنيده مي شود و كاملا"م? هوم است. در واقع آواز وارد مرحله اصلي خود مي شود(شـــــروع آواز)
5- بانگ : ? رياد و خروش از سر شادي يا غم را گويند. در اين مرحله ، خوانندگان تمايل بيشتري به اجراي مانورهاي تكنيكي و تحريري از خود نشان مي دهند - اجراي اين مرحله ، مستلزم داشتن صدايي توانا و داراي گستره غني مي باشد-
در اين قسمت ، بهتر است آواز خوان حجم صدا را كم كند و اين كار با كم كردن ? شاري كه هواي داخل ريه ها را بيرون مي دهد امكانپذير است در غير اينصورت صدايي گوشخراش حاصل شده (بخصوص در محيط بسته) و براي شنونده مطبوع نخواهد بود.
6- عربده (نعـــره) : بانگ و ? رياد خيلي قوي را گويند چنانچه بيشتر از آن ? ركانس براي حنجره ي آوازخوان امكان نداشته باشد. دراين مرحله به علت وارد شدن ? شار زياد به حنجره و ماكزيمم ? ركانس توليدي از حنجره ، صدا بطور نسبي لطا? ت خود را از دست مي دهد و براي آسيب نرسيدن به تارهاي صوتي، بهتر است اشاره اي به اين قسمت شده و سپس ? رود انجام پذيرد.
علت وجود چنين حالتي(عربده) در ردي? موسيقي : 1-الهام از طبيعت (خروش رودخانه ها ، غرّش حيوانات وحشي،صداي رعد و ..) - 2- در مواقع يورش و حملات ناگهاني براي د? اع و مبارزه به جهت كاستن و تضعي? روحيه دشمنان ، احتياج به صوتي با ? ركانس بالا بوده تا توأمابا حربه هاي ديگر بتواند بر حسّ غلبه خويشتن ا? زوده و بر دشمن ? ائق آيد . چنانچه قديما درنبردهاي ملّـــي با دشمنان و منازعات تن به تن ، رجز مي خواندند كه بدينصورت انجام مي گر? ته است.
نویسنده : [ محمـــــود مونسي ســـــردرود ]
Thumbs Up/Down |
Received: 18/9 Given: 0/0 |
اصطلاحات مربوط به beat یا ضرب :
--------------------------------------------------------------------------------
بیت - beat : همان ضرب در اصطلاح ? ارسی است که معیاری برای شمارش گذشت زمان در یک میزان است. معمولاً ? اصله زمانی هر ر? ت و برگشت عقربه مترونوم معادل یک بیت یا ضرب محاسبه می شود. در یک میزان چهار ضربی موسیقی، نوازنده معمولاً بر روی ضرب اول بیشترین تاکید را می کند و پس از آن بر روی ضرب سوم و ضربهای دوم و چهارم عموماً ضربهای ضعی? بشمار می آیند.
داون بیت - down beat : به ضرب اول هر میزان گ? ته می شود که معمولا رهبر ارکستر چوب خود (baton) را به سمت پایین حرکت می دهد و شروع میزان را مشخص می کند. نوازندگان موسیقی معمولا در اجرای داون بیت بیشترین تاکید (accent) را اعمال می کنند.
بک بیت - back beat : اصطلاحی است در موسیقی برای ضربهای شماره دو و چهار در میزانهای چهار ضربی، به همین دلیل از این اصطلاح برای میزانهای 12/8 - معادل 4/4 ضربدر 3/2 - نیز است? اده می شود. این اصطلاح در مقابل down beat که به ضرب اول میزان گ? ته می شود کاربرد دارد.
آپ بیت - up beat : ضربی است که بدون تاکید (accent) قبل از ضرب اول میزان بعدی اجرا می شود. بعنوان مثال در یک میزان 4/4 به ضرب سوم آپ بیت گ? ته می شود. توجه کنید که در بسیاری از قطعات موسیقی از ضرب چهارم یک میزان ناقص قطعه شروع می شود به این ضرب یا نت پیک آپ (pick up) یا آناکروسیس (anacrusis) هم گ? ته می شود. در اینجا نیز اصطلاح آپ (up) از جهت حرکت چوب رهبر ارکتسر گر? ته شده است.
ا? تر بیت - after beat : ضربی است که بر خلا? حالتهای عادی نوازنده به آن تاکید می کند. این اصطلاح بیشتر توسط نوازندگان پرکاشن و درامز بکار برده می شود. بنابراین چنانچه نوازنده روی ضربهای سه و چهار در میزان چهار ضربی (یا هر ضرب ضعی? دیگر) تاکید کند، در اصطلاح او after beat می زند.
آ? بیت - off beat : اصطلاحی است در موسیقی و به حالتی گ? ته می شود که در آن داون بیت ها - یا همان ضربهای قوی - با سکوت جایگزین می شوند و یا به ضرب ضعی? قبل متصل می شوند. اصطلاح هنگامی بکار برده می شود که در یک ریتم موسیقی در غالب موارد ضرب قوی به صورتی که گ? ته شد اجرا شود.
اصطلاح beat در موسیقی و نوازندگی درامز و پرکاشن کاربردهای دیگری - غیر از تئوری موسیقی - نیز دارد که در زیر به مواردی از آن اشاره می شود.
برک بیت - break beat : اصطلاحی است که بیشتر در موسیقی معاصر (پاپ، راک ، هاوس و ...) بکار برده می شود و منظور ضربی است از هنگامی که همه سازها در اجرای موسیقی بجز درامز و پرکاشن سکوت می کنند.
بلست بیت - blast beat : به حالتی گ? ته می شود که نوازنده درامز طبل یا سنج یا های هت (snare, cymbal, hi-hat) های خود را بطور متناوب به لرزه در می آود.
harmonytalk.
بیت - beat : همان ضرب در اصطلاح ? ارسی است که معیاری برای شمارش گذشت زمان در یک میزان است. معمولاً ? اصله زمانی هر ر? ت و برگشت عقربه مترونوم معادل یک بیت یا ضرب محاسبه می شود. در یک میزان چهار ضربی موسیقی، نوازنده معمولاً بر روی ضرب اول بیشترین تاکید را می کند و پس از آن بر روی ضرب سوم و ضربهای دوم و چهارم عموماً ضربهای ضعی? بشمار می آیند.
داون بیت - down beat : به ضرب اول هر میزان گ? ته می شود که معمولا رهبر ارکستر چوب خود (baton) را به سمت پایین حرکت می دهد و شروع میزان را مشخص می کند. نوازندگان موسیقی معمولا در اجرای داون بیت بیشترین تاکید (accent) را اعمال می کنند.
بک بیت - back beat : اصطلاحی است در موسیقی برای ضربهای شماره دو و چهار در میزانهای چهار ضربی، به همین دلیل از این اصطلاح برای میزانهای 12/8 - معادل 4/4 ضربدر 3/2 - نیز است? اده می شود. این اصطلاح در مقابل down beat که به ضرب اول میزان گ? ته می شود کاربرد دارد.
آپ بیت - up beat : ضربی است که بدون تاکید (accent) قبل از ضرب اول میزان بعدی اجرا می شود. بعنوان مثال در یک میزان 4/4 به ضرب سوم آپ بیت گ? ته می شود. توجه کنید که در بسیاری از قطعات موسیقی از ضرب چهارم یک میزان ناقص قطعه شروع می شود به این ضرب یا نت پیک آپ (pick up) یا آناکروسیس (anacrusis) هم گ? ته می شود. در اینجا نیز اصطلاح آپ (up) از جهت حرکت چوب رهبر ارکتسر گر? ته شده است.
ا? تر بیت - after beat : ضربی است که بر خلا? حالتهای عادی نوازنده به آن تاکید می کند. این اصطلاح بیشتر توسط نوازندگان پرکاشن و درامز بکار برده می شود. بنابراین چنانچه نوازنده روی ضربهای سه و چهار در میزان چهار ضربی (یا هر ضرب ضعی? دیگر) تاکید کند، در اصطلاح او after beat می زند.
آ? بیت - off beat : اصطلاحی است در موسیقی و به حالتی گ? ته می شود که در آن داون بیت ها - یا همان ضربهای قوی - با سکوت جایگزین می شوند و یا به ضرب ضعی? قبل متصل می شوند. اصطلاح هنگامی بکار برده می شود که در یک ریتم موسیقی در غالب موارد ضرب قوی به صورتی که گ? ته شد اجرا شود.
اصطلاح beat در موسیقی و نوازندگی درامز و پرکاشن کاربردهای دیگری - غیر از تئوری موسیقی - نیز دارد که در زیر به مواردی از آن اشاره می شود.
برک بیت - break beat : اصطلاحی است که بیشتر در موسیقی معاصر (پاپ، راک ، هاوس و ...) بکار برده می شود و منظور ضربی است از هنگامی که همه سازها در اجرای موسیقی بجز درامز و پرکاشن سکوت می کنند.
بلست بیت - blast beat : به حالتی گ? ته می شود که نوازنده درامز طبل یا سنج یا های هت (snare, cymbal, hi-hat) های خود را بطور متناوب به لرزه در می آود.
harmonytalk. بیت - beat : همان ضرب در اصطلاح ? ارسی است که معیاری برای شمارش گذشت زمان در یک میزان است. معمولاً ? اصله زمانی هر ر? ت و برگشت عقربه مترونوم معادل یک بیت یا ضرب محاسبه می شود. در یک میزان چهار ضربی موسیقی، نوازنده معمولاً بر روی ضرب اول بیشترین تاکید را می کند و پس از آن بر روی ضرب سوم و ضربهای دوم و چهارم عموماً ضربهای ضعی? بشمار می آیند.
داون بیت - down beat : به ضرب اول هر میزان گ? ته می شود که معمولا رهبر ارکستر چوب خود (baton) را به سمت پایین حرکت می دهد و شروع میزان را مشخص می کند. نوازندگان موسیقی معمولا در اجرای داون بیت بیشترین تاکید (accent) را اعمال می کنند.
بک بیت - back beat : اصطلاحی است در موسیقی برای ضربهای شماره دو و چهار در میزانهای چهار ضربی، به همین دلیل از این اصطلاح برای میزانهای 12/8 - معادل 4/4 ضربدر 3/2 - نیز است? اده می شود. این اصطلاح در مقابل down beat که به ضرب اول میزان گ? ته می شود کاربرد دارد.
آپ بیت - up beat : ضربی است که بدون تاکید (accent) قبل از ضرب اول میزان بعدی اجرا می شود. بعنوان مثال در یک میزان 4/4 به ضرب سوم آپ بیت گ? ته می شود. توجه کنید که در بسیاری از قطعات موسیقی از ضرب چهارم یک میزان ناقص قطعه شروع می شود به این ضرب یا نت پیک آپ (pick up) یا آناکروسیس (anacrusis) هم گ? ته می شود. در اینجا نیز اصطلاح آپ (up) از جهت حرکت چوب رهبر ارکتسر گر? ته شده است.
ا? تر بیت - after beat : ضربی است که بر خلا? حالتهای عادی نوازنده به آن تاکید می کند. این اصطلاح بیشتر توسط نوازندگان پرکاشن و درامز بکار برده می شود. بنابراین چنانچه نوازنده روی ضربهای سه و چهار در میزان چهار ضربی (یا هر ضرب ضعی? دیگر) تاکید کند، در اصطلاح او after beat می زند.
آ? بیت - off beat : اصطلاحی است در موسیقی و به حالتی گ? ته می شود که در آن داون بیت ها - یا همان ضربهای قوی - با سکوت جایگزین می شوند و یا به ضرب ضعی? قبل متصل می شوند. اصطلاح هنگامی بکار برده می شود که در یک ریتم موسیقی در غالب موارد ضرب قوی به صورتی که گ? ته شد اجرا شود.
اصطلاح beat در موسیقی و نوازندگی درامز و پرکاشن کاربردهای دیگری - غیر از تئوری موسیقی - نیز دارد که در زیر به مواردی از آن اشاره می شود.
برک بیت - break beat : اصطلاحی است که بیشتر در موسیقی معاصر (پاپ، راک ، هاوس و ...) بکار برده می شود و منظور ضربی است از هنگامی که همه سازها در اجرای موسیقی بجز درامز و پرکاشن سکوت می کنند.
بلست بیت - blast beat : به حالتی گ? ته می شود که نوازنده درامز طبل یا سنج یا های هت (snare, cymbal, hi-hat) های خود را بطور متناوب به لرزه در می آود.
harmonytalk.
Thumbs Up/Down |
Received: 18/9 Given: 0/0 |
--------------------------------------------------------------------------------
در موسیقی برای نت نویسی روش و اصول ویژهای تعری? شده که برای آشنایی با آن اصول، آموختن مبانی زیر گام نخست است:
خطوط حامل کلان
حامل (ب? ردار) کلان، نگارهای است برای نوشتن وخواندن خط موسیقی و دقیق تر از آن برای تعیین زیر و بمی نتهای موسیقی که متشکل از چند خط (در خط امروزی پنج خط) همراستا با ? اصلههای برابر. هر یک از خطها و هر ? اصله بین دو خط جایگاه یک نت معینی است و نام نتها ازروی نشانهای به نام کلید معین میشود که درابتدای سمت چپ بردار قرار میگیرد. نتها هرچه در محل پایین تری از بردار قرار بگیرند، صوتشان بم تر است.
خط میزان: (barline)
خط میزان،خطی که عمود برخطوط بردار، همه پهنای بردار را قطع میکند و میزانها را از یکدیگر جدا میکند.
کلید: (clef):
نشانههایی که در آغاز خطهای بردار جای میگیرند تا نام و سطح زیر و بمی نتها را مشخص کند.
مایه نما (key signature) :
مجموعه نشانههایی که پس از کلید میآیند و مایه (تن موسیقی) را مشخص میکنند.
میزان نما (time signature):
شمارههایی که پس از کلید و مایه نما نوشته میشوند و مشخص کننده تعداد ضرب در هر میزان و ارزش زمانی نسبی نتها هستند.
خطوط ا? زوده (ledger lines):
خطهای کوتاه در بالا یا پایین بردار تا نتهای خیلی زیر یا خیلی بم روی آنها نوشته شود.
(برابرها برگر? ته از ? رهنگستان زبان ? ارسی هستند).
Thumbs Up/Down |
Received: 18/9 Given: 0/0 |
تعری? یک قطعه موسیقی:
هرگاه یک سری نت با اسم ها و شکل های مختل? پشت سر هم قرار گیرند یک قطعه موسیقی را
تشکیل میدهند . خطی که قطعه را به قطعات کوچکتری تقسیم کند خط میزان گ? ته می شود .
به قسمت های کوچک یک میزان گ? ته میشود. در داخل میزان ها نت وجود دارد .
میزان به سه قسمت تقسیم می شود :
۱-میزان دو ضربی :در این میزان بعد از کلید عدد کسری دو چهارم ۴/۲نشان می دهد به اندازه دو ضرب نت داشته باشیم.
۲-میزان سه ضربی: در این میزان بعد از کلید عدد کسری ۴/۳ نوشته می شود و نشان می دهد در هر میزان به اندازه سه ضرب نت داشته باشیم .
۳- میزان چهار ضربی : در این میزان بعد از کلید عدد کسری ۴/۴ نوشته میشود و نشان می دهد در هر میزان به اندازه چهار ضرب نت داشته باشیم.
از:S-guitar
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)