لیست کاربران برچسب شده در تاپیک

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از 17 به 19 از 19

موضوع: هنگاميكه موسيقي به كمك درمان مي آيد!

  1. #17
    موفقیت online آواتار ها
    کاربر انجمن

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر انجمن
    شماره عضویت
    3246
    تاریخ عضویت
    Nov 2007
    نوشته ها
    95
    میانگین پست در روز
    0.02
    تشکر از پست
    9
    121 بار تشکر شده در 60 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    17

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    موسیقی از اضطراب می کاهد




    اولین چیزی که معمولاً با شنیدن کلمه «موسیقی درمانی» به ذهن می آید این است که با پدیده ی پیچیده ای روبرو هستیم. پدیده ای که احتمالاً به دلیل تازگی اش (به خصوص در کشور ما) ، هنوز از دید بسیاری از مردم عجیب و ناشناخته باقی مانده است.
    شاید بهترین راه برای درک موسیقی درمانی مراجعه به زندگی روزانه باشد. بارها تجربه کرده ایم که چطور یک موسیقی آرام ما را از اضطراب و خستگی می رهاند و در مقابل، یک موسیقی شاد ما را به دنیای دیگری می برد.
    موسیقی درمانی برعکس آنچه که بسیاری از مردم می پندارند، فقط برای افرادی که از مشکلات خاصی چون عقب ماندگی، تأخیر یافتگی رشد، معلولیت های جسمی و بیماری های روانی رنج می برند، نیست. بلکه افراد عادی هم می توانند برای رسیدن به آرامش بیشتر این روش را امتحان کنند.


    اگر باور داشته باشیم که موسیقی زبان فطرت انسان است، آنگاه برایمان آسان خواهد بود تا تأثیر موسیقی را بر روح و روان، عواطف و به طور کلی زندگی بشر درک کنیم. موسیقی، انسان را در رؤیاها و آرزوها و احساساتش فرو می برد. هیچکس نمی تواند برای آغاز «موسیقی درمانی» زمان مشخصی را تعیین کند. شاید مبالغه نکرده باشیم اگر بگوییم که تاریخچه موسیقی درمانی به قدمت حرف های ارسطو و افلاطون است. اگرچه به قولی از نظر علمی «نت نویسی» حدود 50 سال است که ما با این دستاورد جدید آشناییم. با این حال استفاده بشر از موسیقی با توجه به ابزار قابل دسترس او، کاری آسان بوده است. ریتم و ملودی که از ارکان اساسی موسیقی اند، در سرشت انسان وجود داشته است. همانطور که در فیلم هایی که به نمایش زندگی قبایل اولیه می پردازند، با مراسم و آیین هایی روبرو هستیم که در آنها موسیقی عامل مهمی برای فرونشاندن [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] ، [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] ، غم و یا افزایش [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] است و به طور مثال در تاریخچه ماجرای غرق کشتی «تایتانیک» مشاهده می کنیم که دسته موسیقی کشتی تا زمان غرق آن، دست از نواختن و روحیه دادن به مردم برنداشت.
    تاریخچه موسیقی درمانی حرفه ای
    موسیقی درمانی حرفه ای از قرن 20، پس از جنگ جهانی اول و دوم شروع شد، یعنی زمانی که موسیقی دانان جوامع (از هر نوع: آماتور و حرفه ای) به بیمارستان های سراسر آمریکا رفتند تا برای سربازانی که در جنگ دچار آسیب های روانی و جسمانی فراوان شده بودند، موسیقی بنوازند. عکس العمل قابل توجه فیزیکی و احساسی بیماران به موسیقی باعث شد تا پزشکان و پرستاران بیمارستان، تقاضای استخدام موسیقی دانانی را در بیمارستان ها کنند.
    موسیقی درمانی، تنها شنیدن موسیقی نیست. آن گونه که در منابع مختلف راجع به موسیقی درمانی دیده می شود، افراد با نواختن موسیقی و حتی آواز خواندن قادرند به همان نتایج شنیدن موسیقی دست پیدا کنند.


    به زودی این موضوع که موسیقی دانان به آموزش های اولیه جهت اهداف این کار احتیاج دارند، مشهود شد. اولین بار در دنیا، رشته «موسیقی درمانی» در دانشگاه میشیگان آمریکا در سال 1994 شکل گرفت.
    به گفته دانشمندان: «نغمه های موسیقی برحسب ترکیب فاصله ها و ریتم، دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلول های عصبی، احساس و انگیزه ای را تقویت، تضعیف و یا منتقل می سازند.
    اگرچه فواید درمان با موسیقی از دوران های قبل مطرح بوده است، اما تا قبل از این که در قرن اخیر به عنوان یک رشته تخصصی شناخته شود، خوب معرفی نشده است،» به گفته پژوهشگران مرکز پزشکی نیویورک، شنیدن موسیقی های کلاسیک و حتی موسیقی جاز موجب [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] و افزایش تحمل درد در بیماران می شود.
    موسیقی درمان در ایران
    هر قومی برحسب ویژگی های عاطفی و فرهنگی خود دارای موسیقی خاصی است.
    ایران به عنوان یکی از تمدن های کهن، علاقه و قابلیت فرهنگی خود را در استفاده از موسیقی نشان داده و در زمینه های درمانی، روحی و عرفانی از این پدیده استفاده کرده است.
    مراجعه به گذشته تاریخی و دانشمندان مشهوری چون فارابی و [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] ، صریحاً اهمیت موسیقی و تأثیر آن بر جسم و روح را به ما اثبات می کند. به طور مثال فارابی در کتاب موسیقی الکبیر و ابوعلی سینا در کتاب قانون، به این نکته اشاره می کنند.
    فارابی تحقیقات گسترده و ارزشمندی در این مورد انجام داده و یافته های او سال ها مورد توجه دانشمندان و کشورهای دیگر دنیا قرار می گیرد. همچنین «ابن سینا» در کتاب «قانون» تأثیر موسیقی را در اعضای بدن و رفع امراض جسمانی بیان می کند. فارابی سه خاصیت برای موسیقی در نظر می گیرد: احساس انگیزه، نشاط آور و خیال انگیز و گاه موسیقی قادر است هر سه این خصوصیات را با هم دارا باشد.


    موسیقی درمانی مختص چه کسانی است؟


    موسیقی درمانی برعکس آنچه که بسیاری از مردم می پندارند، فقط برای افرادی که از [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] خاصی چون عقب ماندگی، تأخیر یافتگی رشد، معلولیت های جسمی و بیماری های روانی رنج می برند، نیست. بلکه افراد عادی هم می توانند برای رسیدن به [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] بیشتر این روش را امتحان کنند.
    هر چند که موسیقی درمانی، بیشتر در مکان هایی چون بیمارستان های روانی، سازمان های توان بخشی، بیمارستان های پزشکی و درمانی، کلینک های بیماران سرپایی، سمینارهای [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] و مدارس مورد استفاده قرار می گیرد، اما مردم عادی هم می توانند از این شیوه استفاده کنند.
    در آخر باید بدانیم که موسیقی درمانی، تنها شنیدن موسیقی نیست. آن گونه که در منابع مختلف راجع به موسیقی درمانی دیده می شود، افراد با نواختن موسیقی و حتی آواز خواندن قادرند به همان نتایج شنیدن موسیقی دست پیدا کنند.


    انجمن موسیقی درمان در ایران


    [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید] در طول چند دهه اخیر در کشورمان، ارزش و اهمیت خود را از دست داده است. چه بسا افرادی که این پدیده مهم را در زندگی خود فراموش کرده و از آن دور شده اند.
    خوشبختانه در سال های اخیر با کوشش های فراوان موسیقی دانان کشورمان تغییراتی در این زمینه صورت رفته است و موسیقی (بخصوص موسیقی شاد) بار دگر جایگاه خود را در جامعه ما کم و بیش بازیافته است. ثبت انجمن موسیقی درمانی ایران گامی است ملی و علمی در جهت پیشبرد موسیقی درمانی در تاریخ ایران. با توجه به اطلاعات موجود در منابع مختلف، این انجمن با حضور اساتید برجسته دانشگاه های ایران، کوشش دارد تا دانش کلاسیک رشته موسیقی درمانی را به عموم جامعه و علاقه مندان معرفی نماید.
    منبع: روزنامه ایران

  2. 3 کاربر برای این پست از موفقیت online تشکر کرده اند:


  3. #18
    Mona آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    8411
    تاریخ عضویت
    Aug 2008
    نوشته ها
    1,157
    میانگین پست در روز
    0.20
    تشکر از پست
    2,225
    2,803 بار تشکر شده در 899 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 9/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    17

    پیش فرض موسیقی درمانی برای بیماران اسکیزوفرنی


    0 Not allowed! Not allowed!
    بنابر تحقیقات جدید، موسیقی درمانی میتواند بعضی از علایم اسکیزوفرنی را تخفیف داده و بهبود دهد. این پژوهش که در مجله روانپزشکی British Journal of Psychiatry منتشر شده است، اولین موردی است که در آن موسیقی درمانی برای افرادی که دچار اسکیزوفرنی حاد هستند به کار گرفته شده است و توسط محققینی از کالج سلطنتی لندن و درمانگرانی از مرکز سلامت روانی North West London رهبری و اداره میشود.

    در این تحقیق کوچک، 81 بیمار مقیم در چهار بیمارستان لندن به طور تصادفی انتخاب شده اند تا از موسیقی درمانی یا درمان عادی بهره مند شوند. این افراد بین 8 تا 12 جلسه به صورت یک بار در هفته و به مدت 45 دقیقه از موسیقی درمانی بهره مند شده اند. در طی جلسات، بیماران به سازهای مختلف دسترسی داشته و از طرف درمانگران به ابراز درونیات خود با موسیقی، تشویق میشوند.

    در ابتدا درمانگر با دقت به موسیقی بیمار گوش فرا میدهد و از نزدیک با او همراهی میکند و در پی یافتن چگونگی وضعیت احساسی او که به شکل موسیقی ابراز میشود، است.

    سپس درمانگر روشها و فرصتهایی برای بسط یا تغییر ماهیت این فعل و انفعال موسیقایی پیشنهاد میکند. محققین علایم اسکیزوفرنیک را محاسبه کرده و متوجه شدند که در میان بیمارانی که از موسیقی درمانی بهره مند شده بودند، پیشرفتهای بسیار بیشتری از بیمارانی که تنها به روش معمول معالجه میشدند صورت گرفته است. از جمله موارد و علایم عمومی که تحت تاثیر موسیقی درمانی شدت خود را از دست داده بودند میتوان به اضطراب، افسردگی و علایم منفی اسکیزوفرنی مانند انزوای احساسی، اشاره نمود.

    با این حال محققین هشدار دادند، از آنجایی که این تحقیق در اندازه کوچک و محدود انجام گرفته است، این امکان وجود دارد که عوامل دیگری چون شدت بیماری، بر میزان کاربرد این روش تاثیر داشته باشند.

    سرپرست تحقیقات، دکتر مایک کرافورد Mike Crawfordاز کالج سلطنتی لندن گفته است:" ما مدتهاست میدانیم که بعضی از درمانهای وابسته به روانشناسی میتواند به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کندف اما تا کنون این روشها تنها در مواردی که بیمار کاملا از شرایطی پایدار برخوردار باشد، به کار رفته بود.

    „این تحقیق نشان میدهد که موسیقی درمانی راهی برای کار کردن با افرادی که به شدت بدحال هستند، فراهم کرده است.”

    „در چنین مواقعی بیماران یافتن کلماتی که بتواند موقعیت درونی او را توصیف کند با مشکل مواجه میشوند، اما با اتکا به مهارت درمانگر این امکان برایشان فراهم میشود که از طریق تاثیرات موسیقی، شیوه بیان تازه، سودمند، خلاقانه و نشاط آوری را تجربه کنند”

    اسکیزوفرنی یک بیماری مغزی مزمن، شدید و ناتوان کننده است و بنابر مطلب مندرج در وب سایت Schizophrenia. com، 1 درصد از جمعیت بریتانیا و آمریکا به این بیماری دچارند.





    منبع: harmonytalk. com



    زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست / هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
    صحــــــــــــنه پیوســـــــــته بجاســـــت / خرم آن نغمه که مردم سپارند به یــــــــــــاد

  4. کاربران زیر از Mona به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  5. #19
    Mona آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    8411
    تاریخ عضویت
    Aug 2008
    نوشته ها
    1,157
    میانگین پست در روز
    0.20
    تشکر از پست
    2,225
    2,803 بار تشکر شده در 899 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 9/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    17

    پیش فرض موسیقی درمانی برای کودکان


    0 Not allowed! Not allowed!

    موسیقی درمانی ، یکی از حرفه های درمان پزشکی ، همانند کاردرمانی و فیزیوتراپی است که در آن از موسیقی برای درمان جسم ، روان ، هوش و بهبود رفتارهای اجتماعی استفاده می شود . این روش درمانی بسیار قدرت مند بوده و بی خطر است که نتایج منحصر به فردی را نیز در پی دارد . موسیقی درمانی بر رفتارهای کودکان تأثیر بسیار مثبتی دارد و با ایجاد یک سری تجربه ها موسیقایی در تسهیل گسترش ارتباط های کودکان ، احساسات اجتماعی ، اعصاب و افزایش هوش آنها بسیار مؤثر است. موسیقی درمانی می تواند کیفیت زندگی کودک را در عرصه های مختلف بالا ببرد ، نظیر : ارتباط کودک با کودک دیگر ، کودک و خانواده ، ارتباط کودک و پزشک درمانگر یا معلم و ... این ارتباط ها به وسیله نشانه های موجود در موسیقی و توانایی نفوذ موسیقی به اعماق روح انسان تسهیل شده ، در نهایت فضای مثبت و موقعیت عالی برای رشد کودک را فراهم می آوردند .

    فواید موسیقی درمانی برای کودکان

    ـ موسیقی تمام حواس را تحریک کرده و زندگی را تحت الشعاع خود قرار می دهد و باعث افزایش بسیاری از مهارت ها ی او می شود .

    ـ بیشترین تأثیراین روش درمانی هنگامی است که کودک اجازه می یابد تا خود لذت اجرای موسیقی را تجربه کند.

    ـ موسیقی با وجود تهییج کنندگی ، می تواند آرامشبخش باشد . فعالیت های موسیقی مفرح که نمونه های آن در مهد کودک ها اجرا می شود اغلب برای ایجاد حس موفقیت در کودک طراحی می شود تا کنون اعتماد به نفس پیدا کرده و از وجود خود احساس رضایت کنند .

    ـ موسیقی می تواند مشوق اجتماعی تر شدن کودکان شود و توانایی آنها را در نشان دادن نظریات و احساسات و نیز برقراری ارتباط با دیگران افزایش دهد .

    ـ تأثیر موسیقی بر هر دو نیم کره مغز باعث می شود تا ارتباط این قسمت ها با یکدیگر تسهیل شده ف بهره لحظه هوش بالا رود . این هماهنگی همچنین برای درمان لکنت زبان بسیار مفید است.

    یک تحقیق واقعی در سال 1996

    یکی از افرادی که با روش درمانی روی توانایی های کودکان فعالیت می کرد ، شاگردی داشت که علاوه بر برخی نارسایی ها ی جسمی دچار نوعی تأخیر و کندی در انجام حرکات بدنی ، ناتوانی در صحبت کردن و بر قراری ارتباط با دیگران بود . این دختر کوچک شش ساله از سن سه سالگی تحت درمان ، توسط موسیقی قرار گرفته بود و درمانگران او خیلی زود متوجه توانا یی های بالای این دختر در درک و اجرای موسیقی شده بودند وبهمین جهت استفاده از موسیقی درمانی را برای او پیشنهاد داده بودند. نکته جالب آن بود که این دختر با وجود داشتن تنها چهار انگشت در هر دست خود خیلی زود توانست توانایی نواختن پیانو را به دست آورد . او با وجود آن که به ندرت صحبت می کرد ، می توانست بدون داشتن غلط موسیقایی ، آواز بدون کلام هم بخواند . چگونگی درمان از ابتدا به صورت جلسات 45 دقیقه ای در هفته از سال 1996 شروع شد و به مدت سه سال ادامه پیدا کرد . به تدریج طول زمان درمان از 45 دقیقه به یک ساعت رسید . نتیجه کار بسیار رضایت بخش بود . او در پایان سه سال درمان ، یعنی شش سالگی ، می توانست به راحتی جملات سه یا چهار کلمه ای بسازد . مهارت های اجتماعی قوی پیدا کرده و اعتماد به نفس لازم را برای زندگی متکی به خود کسب کرده بود . علاوه بر این ها او به این مهارت ها بسیار دشوار دست یافته بود که می نوانست در آن واحد پیانو بزند و آواز بخواند ، در حالی که در اوایل دوره درمان اجازه نمی داد کودکان دیگری در کنار او ساز بزنند . هم اینک با بهبود و رشد رفتار اجتماعی در او به سادگی به صورت گروهی با دوستان خود ساز می زند . او در شش سالگی با پیانو ملودی اجرا می کرد و درمانگر در کنار او یا با ساز دیگر ، همراهش می کرد . بعدها ، هنگامی که در مراسمی از او خواسته میشد که برای دیگران پیانو بزند،اوبا اعتماد به نفس کامل به راحتی به اجرا می پرداخت.


    محمد انصاري


    منبع: kahrizak. com
    ویرایش توسط Mona : Thursday 10 September 2009 در ساعت 09:32 PM
    زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست / هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
    صحــــــــــــنه پیوســـــــــته بجاســـــت / خرم آن نغمه که مردم سپارند به یــــــــــــاد

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •