0
![Not allowed!](images/buttons/down_dis.png)
![Not allowed!](images/buttons/up_dis.png)
|
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society |
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
با سلام
در این تاپیک قصد داریم تا دوستان ویلونیست هرتجربه یا آموزشی در مورد ردیف نوازی موسیقی اصیل ایرانی دارند به نمایش هنر جویان عزیزی که قصد آموزش ردیف موسیقی اصیل ایرانی هستند قرار گیرد
امیدوارم این تاپیک کمک خوبی برای ویلونیست ها بشه
دوستان عزیز نت آهنگی شروع کنند و با صحبتهای گرمشان این بحث را ادامه دهند
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
بحث خوبی می شه چرا ادامه نمی دید! ؟
مثلا فعلا با این بحث شروع کنیم شما مخالف سه گاه رو با چه کوکی می نوازید؟؟می تونید هم کار خودتون رو در مخالف سه گاه بنوازید و بزارید
تجربیات و دانسته های خودتون رو در مورد مخالف سه گاه بزارید تا همه استفاده کنند؟
Thumbs Up/Down |
Received: 12/1 Given: 0/0 |
سلام.. خوبی داداش؟
بحث خوبی هست ولی قبلا از این مدل بحثها در نت اهنگ زیاد شده... حالا من دقیقا نفهمیدم میخوایید در مورد چی بحث کنید تو نت اهنگ؟؟
یادم باشد حرفی نزنم تا به کسی بر بخورد
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
مرسی عزیز توام خوب باش
درسته بحث شده اما نه دقیق
در این تاپیک می خواییم در مورد این مساله بحث کنیم که کسانی که به صورت حرفه ای ردیف کار می کنند تجربیات خود رو در اختیار کسانی که تازه شروع کردند قرار بدهند و یا با کسانی که حرفه ای دنبالش هستد به قولی تبادل تجربه کنند؟
فعلا از اینجا شروع کنیم که در مورد مخالف سه گاه هر تجربه یا اطلاعاتی دارید در اختیار دوستان بزارید؟؟
Thumbs Up/Down |
Received: 5/0 Given: 0/0 |
سلام
پیشنهاد خیلی خوبیه...
اما اگه میشه اول یک توضیح در مورد ردیف نوازی بدین... من متاسفانه در این مورد هیچ اطلاعاتی ندارم:-(
اما خیلی دوست دارم بدونم یعنی چی؟؟؟؟
هميشه حرفي را بزن که بتواني بنويسي، چيزي را بنويس که بتواني امضايش کني و چيزي را امضا کن که بتواني پايش بايستي...
Thumbs Up/Down |
Received: 12/1 Given: 0/0 |
خوب ببین النا... یه چیز کلی بزار بهت بگم یادگیری ردیف درست مثب یادگیری الفبای فارسی هست... و مثل این میمونه که وقتی شما خوب قواعد و دستور فارسی رو بلطبع خوب حرف میزنید .. ردیف هم همینه وقتی گوشه ها و دستگاهها رو خوب بشناسیم میتونیم خوب بداهه نوازی کنیم...
در مورد کوک مخالف سگاه هم باید بگم که اگر ما بخواهیم سگاه سی کرن بزنیم کوک میشه ر لا ر سل که نت شاهد ما میشه فا سری و اگر بخواهیم سگاه فاسری بزنیم کوکمون میشه . می لا ر فا سری که نت شاهد ما میشه دو سری
یادم باشد حرفی نزنم تا به کسی بر بخورد
Thumbs Up/Down |
Received: 1/0 Given: 0/0 |
مجتبی جان میشه کمی بیشتر توضیح بدین ؟ در مورد نت شاهد و ... و اینکه کلا دستگاهارو به ترتیبی که آموزش داده میشه معرفی می کنید ؟
اونوقت این مخالف سه گاه چه جوریه ، یعنی مثلا آهنگی که توی این دستگاه باشه میتونین معرفی کنید که ببینم چه طوریه این دستگاه ؟
سیه چشمی به کار عشق استاد،به من درس محبت یاد می دادمرا از یاد برد آخر ولی من،بجز او عالمی را بردم از یاد
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
دوست عزیز نت شاهد نتی است که آهنگ بر پایه ی این نت است و بیشتر در آهنگ از این نت استفاده میشهنوشته اصلی توسط Gharibe Ashena [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
نت ایست هم نتی است که جملات به این نت ختم می شود
در مورد آهنگ هم موافقم اگه کسی در مخالف سه گاه آهنگی داره برا روشن شدن مطلب بزاره
اما مجتبی جان کدوم کوک سه گاه بیشتر مورد استفاده می شه؟یعنی سه گاه سی کرن یا سه گاه فا سری؟
و اینکه مخالف سه گاه با خود سه گاه چه تفاوتی داره؟
Thumbs Up/Down |
Received: 12/1 Given: 0/0 |
والا من همه جورش رو شنیدم... ولی یه کوک هست که خیلی میزنن... سگاه دو سری... کوکش میشه م لا دوسری لا که فا سوری هست و موقع مخالف سل سوری میشه... اما برای مخالف سگاه از این کوک استفاده نمیکنند... ببین مخالف سگاه اسم یه گوشه هست و فرق خاصی نداره فقط توی اون گوشه مثلا اگر سگاه فا بزنیم ما دو سری میزنیم و و با سیم سوم که ر هست آکورد میگیریم... بقیه هم به همین صورت
یادم باشد حرفی نزنم تا به کسی بر بخورد
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
دستگاه سهگاه اين دستگاه تقريباً در همه ممالك اسلامي متداول است. اين دستگاه بيشتر براي بيان احساس غم و اندوه كه به اميدواري مي گرايد مناسب است. آواز سه گاه بسيار غم انگيز و حزن آور است. گوشه هاي مهم اين دستگاه عبارتند از: در آمد، مويه، زابل، مخالف، حصار، گوشه هاي ديگر مانند: آواز، نغمه، زنگ شتر، بسته نگار، زنگوله، خزان، بس حصار، معربد، حاجي حسيني، مغلوب، دوبيتي، حزين، دلگشا، رهاوي، مسيحي، ناقوس، تخت طاقديس، شاه ختايي، مداين، نهاوند. آوازی است بی نهایت غمگین و ناله های جانسوز آن ریشه و بنیاد آدمی را از جا می کند و از راز و نیاز عاشقان دوری کشیده و از بیچارگی بی نوایان و ضعیفان گفتگو می کند (روح الله خالقی- نظری به موسیقی).
البته حالت این دستگاه در همه جا ثابت نیست و بویژه در مخالف بسیار با شکوه است و حتی آهنگهای شادی آوری در سه گاه فراوان هستند از جمله امشب که مست مستم .
گوشه های مهم دستگاه سه گاه عبارتند از :
1- درآمد : که معمولا همه دستگاه ها با گوشه ای به نام درآمد که نشان دهنده حالت دستگاه است آغاز می شود.
2- زابل : بر درجه سوم گام تاکید دارد.
3- مویه : که بر درجه پنجم گام تاکید می کند و حالتی مانند شور دارد .
4- مخالف : که بر درجه ششم گام تاکید دارد و حالت آن با سه گاه فرق دارد و می توان از این گوشه برای مرکب خوانی به اصفهان نیز استفاده کرد .
ویرایش توسط linda_6811 : Monday 21 December 2009 در ساعت 12:04 PM
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
قبل از اینکه بحث سه گاه رو تموم کنیم کسی به جز آقا مجتبی نمی خواد در این مورد بحث کنه؟؟؟نوشته اصلی توسط Mojtaba [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
در ضمن یه تشکر ویژه از آقا مجتبی و اینکه بیشتر و واضح تر توضیح بدین شاید برا بعضی ها قابل فهم نباشه؟ بهتر می بینم این طور توضیح بدین که دستگاه سه گاه چند تا کوک داره و نت شاهدهای آن چیه؟بنابه گفته شما پس دو نوع کوک در سه گاه داریم؟
و سوال مهم این است که کوک سه گاه یا هر دستگاهی در همه ی گوشه های آن دستگاه ثابت می ماند و فقط نت شاهد آن در گوشه ها متفاوت است درسته؟
ویرایش توسط linda_6811 : Monday 21 December 2009 در ساعت 12:09 PM
Thumbs Up/Down |
Received: 5/0 Given: 0/0 |
چه جالب... مثلاً این که میگن یکی ردیف نوازه خوبیه... یعنی اینکه بداهه نوازی میکنه؟؟؟نوشته اصلی توسط Mojtaba [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
بهم نخندید اما من تصورم این بود که یک جور شیوه گروه نوازیه!!!
ممکنه در مورد دستگاه ها و گوشه ها بیشتر توضیح بدید؟ اگه همراه با نواختن توضیح بدین که دیگه عالیه...
میشه گفت نت شاهد به نوعی کلید سل هست؟؟؟؟؟(از لحاظ نوع کارایی نه دقیق!!)
ویرایش توسط forever : Monday 21 December 2009 در ساعت 05:04 PM
هميشه حرفي را بزن که بتواني بنويسي، چيزي را بنويس که بتواني امضايش کني و چيزي را امضا کن که بتواني پايش بايستي...
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
در جواب دوست خوبم النا باید بگم:آنچه از موسيقي ايران در دست است، مجموعه اي از نواها يا آهنگهاي گذشتگان است كه به هر يك از آنها گوشه گفته مي شود، كه سابقه اي در حدود دويست سال دارد (با توجه به روايات مختلفي كه وجود دارد) ، اين گوشه ها با توجه به فواصلي كه دارند مرتب شده اند كه از مجموعه اين گوشه هاي مرتب شده، دستگاه تشكيل مي شود و از مجموع دستگاه ها رديف بوجود مي آيد. در هر دستگاه، گوشه ها طوري مرتب شده اند كه فراز و فرودي را مي توان در آنها مشاهده كرد. اين فراز و فرود را با نام هايي مي شناسيم، مثل آغاز هر دستگاه كه با گوشه اي به نام درآمد شروع مي شود. در هر دستگاه گوشه هايي وجود دارد كه همنام با گوشه هايي در دستگاه هاي ديگرند، مثل: خسرواني، نغمه، زنگوله. با اين توضيحاتي كه داده شد، از مرتب شدن و در كنار هم قرار دادن گوشه هاي مختلف، تعداد هفت دستگاه تشكيل شده كه البته در بعضي از آنها و با توجه به قدمت، نوع فواصل، شخصيت و حالت ها، چند زير مجموعه را مي بينيم كه به آنها آواز مي گويند. آواز ها در همه دستگاه ها نيامده اند، و فقط در دو دستگاه وجود دارند. در دستگاه هاي شور و همايون. آوازهاي دستگاه شور عبارتند از: بيات ترك يا بيات زند، ابوعطا، دشتي، افشاري و بيات كرد. و آوازهاي دستگاه همايون تشكيل شده اند از: بيات اصفهان و شوشتري. در توضيح اين آوازها بايد گفت كه آوازهاي بيات ترك يا بيات زند، ابوعطا، دشتي، افشاري و بيات كرد كه از مشتقات شور بودند از فواصل يكساني همانند شور تشكيل شده اند در اجراي يك گوشه گاهي يك صدا يا يك نت بيشتر از همه به گوش ميرسد يا تاكيد بيشتري بر روي آن است كه به اين نت، نت شاهد مي گوييم. در پايان هر گوشه نوعي خاتمه يا پايان دادن وجود دارد كه از يك سري جملات تشكيل مي شوند، و در آخر روي يك صدا يا نت مي ايستد، نتي كه گوشه بر روي آن مي ايستد و به پايان مي رسد را نت ايست مي نامند
ویرایش توسط linda_6811 : Monday 21 December 2009 در ساعت 06:26 PM
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
کوک و نت شاهد شوشتری چیه؟؟؟
Thumbs Up/Down |
Received: 0/0 Given: 0/0 |
سلام
من ردیف های ابوالحسن صبا رو دارم . اگه می خواهید صوتی دستگاه سه گاه رو براتون بزارم.
گویند کسان بهشت با حور خوش است
من می گویم که آب انگور خوش است
Thumbs Up/Down |
Received: 5/0 Given: 0/0 |
چه عالی، اگه براتون مقدور هست، این کار رو انجام بدین...نوشته اصلی توسط mahdi. Violin [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
متشکرم
هميشه حرفي را بزن که بتواني بنويسي، چيزي را بنويس که بتواني امضايش کني و چيزي را امضا کن که بتواني پايش بايستي...
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندي ها (Bookmarks)