لیست کاربران برچسب شده در تاپیک

صفحه 5 از 12 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 65 به 80 از 192

موضوع: انواع واقسام سوالات یک مبتدی در مورد ویولن و ویولن نوازی

  1. #65
    virtuoso آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    68297
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    سن
    34
    نوشته ها
    1,246
    میانگین پست در روز
    0.30
    تشکر از پست
    3,021
    3,010 بار تشکر شده در 1,040 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    7 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 614/4
    Given: 649/29
    میزان امتیاز
    13

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نیازی هست منم عکس بگیرم بفرستم یا نه؟
    (اگه میخوای دقیقا بگو کجا رو میخوای... صفحه اول چهارمضراب یا درآمد؟)

  2. کاربران زیر از virtuoso به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  3. #66
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    115701
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    نوشته ها
    38
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    47
    12 بار تشکر شده در 11 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 46/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    بله اقای احمدی حتما اگه لطف کنید بسیار ممنون میشم اواز قبلی که تموم میشه اواز افشاری که شروع میشه صفحه ی اول چون من کتاب همرام نیست نمدونم صفحه ی اول چهارمضراب بود یا درامد ولی به احتمال نود درصد چهار مضرابه تا جایی که یادمه دستگاهها همه اولشون با چهارمضراب شروع میشد کتاب من دوره ی سه جلدیه سه تا کتابو یکی کردن قسمت دوم کتهب که راست کوکه اواز افشاری

  4. #67
    virtuoso آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    68297
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    سن
    34
    نوشته ها
    1,246
    میانگین پست در روز
    0.30
    تشکر از پست
    3,021
    3,010 بار تشکر شده در 1,040 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    7 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 614/4
    Given: 649/29
    میزان امتیاز
    13

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    کتاب من هر کدوم از جلدها مجزا هستن.

    چهارمضراب افشاری (راست کوک):
    [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]

  5. 2 کاربر برای این پست از virtuoso تشکر کرده اند:


  6. #68
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    115701
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    نوشته ها
    38
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    47
    12 بار تشکر شده در 11 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 46/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    اقا قربون دستتون بشم واقعا لطف کردین شرمندتون شدم دستتون درد نکنه خیلی ممنونم هم اقا وحید وهم اقای احمدی مرسیییییییییییی

  7. 2 کاربر برای این پست از hamed1000 تشکر کرده اند:


  8. #69
    virtuoso آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    68297
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    سن
    34
    نوشته ها
    1,246
    میانگین پست در روز
    0.30
    تشکر از پست
    3,021
    3,010 بار تشکر شده در 1,040 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    7 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 614/4
    Given: 649/29
    میزان امتیاز
    13

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed1000 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    اقا قربون دستتون بشم واقعا لطف کردین شرمندتون شدم دستتون درد نکنه خیلی ممنونم هم اقا وحید وهم اقای احمدی مرسیییییییییییی
    خواهش می کنم، منتظر سوال های خوبت هستیم

  9. 2 کاربر برای این پست از virtuoso تشکر کرده اند:


  10. #70
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    115701
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    نوشته ها
    38
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    47
    12 بار تشکر شده در 11 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 46/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه با سری جدید سوالاتم اومدم زحمتتون بدم ببحشید(سوالات از کتاب دوم ردیف استاد صبا (دوره ی سه جلدی) یعنی قسمت دوم کتاب راست کوک می باشد)1. نتهایی که دمشون هم به طرف پایینه وهم به طرف بالا چطوری باید اجرا بشن مثل چندین نت از چهارمضراب شور و...2. در گوشه ی شوشتری دستگاه همایون (راست کوک) نت لا فقط در خط اول دیز داده شده در صورتی که در چپ کوک فواصل این طوری نیست چرا؟3. دستگاه همایون کوکش رلاسی کرن و سل است سیم سوم (سی کرن) به جز در چهارمضراب که بعنوان سیم اخوان استفاده میشه در بقیه گوشه ها مشکل سازه وکارو سخت میکنه میشه در بقیه سیم سوم رو (ر) کوک کنیم؟ این مشکل بخاطر مبتدی بودن منه یا برا شما همه پیش میاد باید با تمرین حلش کنم یابا تغییر کوک راحت تره اولویت با تمرینه یا با تغییر کوک؟4. چهار مضراب سه گاه اخرین خط نت هفتم سل و ر اخوان این نت چجوری باید اجرا بشه ؟انگشت اول اگه بشینه رو پوزیسیون دومه سیم سوم انگشت چهارم روی سیم دوم به نت سل نمیرسه همینطور دو خط بعد مشکل این چنینی دارن چیکار کنم؟5. دستگاه سه گاه (چهارمضراب مخالف) هم مثل چهارمضراب سه گاه خیلی گیج کننده است به نظر من که خیلی هم نمیشه رو نظر من حساب کرد این چهار مضراب غلط املایی داره6. یه سری نت کوچکتر ازبقیه نتها نوشته شدن (یک میزان کامل) نه اندازه زینتها هستن و نه اندازه نتهای معمولی مثل ساقی نامه ی همایون صفحه ی دوم (102) میزان دوم . این نتها به چه شکل باید اجرا بشن؟ 7. منظور از کلمه (چهارمضراب) چیست ؟چرا در چهار مضراب همیشه (تاجایی که من دیدم) اخوان استفاده میشه؟ 8. از دوره ی سه جلدی صبا ایا جلد سوم که یه سری اهنگه هم جزءردیف محسوب میشه؟در کل به نظرم ردیف استاد صبا علاوه بر اموزش ردیف برای تمرین تکیه ها وزینتها هم نوشته شده انقد گیج کننده است که از رذیف چیزی نمی فهمم و حفظ نمیشم ولی ردیف استاد لشکری خلوت تره (البته هنوز اهنگی رو از این کتاب اجرا نکردم) ردیف لشکری چپ کوک و راست کوک نداره برا هر دستگاه هم فقط یک کوک داره به نظر اسونتر میاد راخت تر میشه ردیفو یاد گرفت ولی ایا اینکه چپ کوک راسکوک نداره یعنی ناقصه؟به نظرتون کدوم دستور رو کار کنم وچرا؟کدوم بهتره قابل فهم تره برای خودتون کدوم رو ترجیح میدین؟

  11. #71
    virtuoso آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    68297
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    سن
    34
    نوشته ها
    1,246
    میانگین پست در روز
    0.30
    تشکر از پست
    3,021
    3,010 بار تشکر شده در 1,040 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    7 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 614/4
    Given: 649/29
    میزان امتیاز
    13

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed1000 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه با سری جدید سوالاتم اومدم زحمتتون بدم ببحشید(سوالات از کتاب دوم ردیف استاد صبا (دوره ی سه جلدی) یعنی قسمت دوم کتاب راست کوک می باشد)
    1. نتهایی که دمشون هم به طرف پایینه وهم به طرف بالا چطوری باید اجرا بشن مثل چندین نت از چهارمضراب شور و...2. در گوشه ی شوشتری دستگاه همایون (راست کوک) نت لا فقط در خط اول دیز داده شده در صورتی که در چپ کوک فواصل این طوری نیست چرا؟3. دستگاه همایون کوکش رلاسی کرن و سل است سیم سوم (سی کرن) به جز در چهارمضراب که بعنوان سیم اخوان استفاده میشه در بقیه گوشه ها مشکل سازه وکارو سخت میکنه میشه در بقیه سیم سوم رو (ر) کوک کنیم؟ این مشکل بخاطر مبتدی بودن منه یا برا شما همه پیش میاد باید با تمرین حلش کنم یابا تغییر کوک راحت تره اولویت با تمرینه یا با تغییر کوک؟ 4. چهار مضراب سه گاه اخرین خط نت هفتم سل و ر اخوان این نت چجوری باید اجرا بشه ؟انگشت اول اگه بشینه رو پوزیسیون دومه سیم سوم انگشت چهارم روی سیم دوم به نت سل نمیرسه همینطور دو خط بعد مشکل این چنینی دارن چیکار کنم؟
    سلام. متشکرم. از دوستان دیگه هم خواهش می کنم در پاسخ گویی به سوالات به بنده و چند کاربر فعال دیگه کمک کنن.

    1- جهت دم نت ها مهم نیست... مثل حالت معمولی اجرا میشن. اصولا نت هایی که از خط سوم بالاتر هستن، دمشون رو به سمت پایین و نت های پایین تر از خط سوم ، دمشون رو به سمت بالا ترسیم می کنن (صرفا قرارداد هست و برای این هست که دم نت ها توی خط های حامل باشه و بیرون نزنه تا فضای اضافی از صفحه اشغال نشه)

    2- متوجه این سوال نشدم. توی راست کوک نت لا فقط توی خط اول دیز داده شده؟ (توی راست کوک، گوشه ی شوشتری یه خط بیشتر نیست که توی اون خط هم لا دیز نداریم ... بعدش هم کرشمه و ضربی شوشتری رو داریم که توی هیچکدوم من لا دیز ندیدم)
    شوشتری توی چپ از می شروع میشه ... می ، فا سری، سل دیز ، لا و سی و ... بعدش هم فرود میاد روی می ...
    توی راست کوک از لا شروع میشه ... لا ، سی کرن، دو دیز، ر و می و ... بعدش هم فرود میاد روی لا ...
    (بیشتر همون پنج نتی که گفتم تاثیر داره ... البته خب ارزش نت ها توی هر گوشه متفاوته که باید تئوری موسیقی ایرانی بخونی)

    3- بله ، درسته اون سی کرن فقط برای چهارمضراب و درآمد و شاید یکی دوتا گوشه ی دیگه کاربرد داشته باشه... شما توی بعضی از گوشه ها نیاز به سیم ر داری که باید از سیم اول یا سیم سوم (با کمی سختی) استفاده کنی ... اما اگه سیم ر باشه مشکلی از این بابت نداری
    این که ر لا ر سل کوک کنی یا ر لا سی کرن سل کاملا وابسته به نظر نوازنده اس ... بستگی داره که توی اجرا چقدر میخواد از گوشه ها استفاده کنه (این مسائل ربطی به مبتدی بودن نداره ... البته دستت اگه روی سیم سی کرن روان بشه خب طبیعتا راحت تر ازش میتونی استفاده کنی... ولی خب بیشتر برای واخوان گرفتنه)
    راستی توجه کن ... واخوان ... vakhan

    4- نه اصلا این دوبل نت، اونقدرا سخت نیست... سل که دست باز سیم چهارم هست و کافیه با انگشت دوم نت ر رو بگیری روی سیم سوم (راحت هم میتونی از روی فاصله ی پنجم مطمئن باشی که فاصله ی پنجم رو درست گرفتی) ... مگه نمی گی خط آخر، پست دو خط بعدش که میگی مشکل دارن کجا هستن؟

    فعلا تا همینجا اگه ابهامی هست بگو تا در اولین فرصت بقیه سوالات رو هم جواب بدم.

  12. کاربران زیر از virtuoso به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  13. #72
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    115701
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    نوشته ها
    38
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    47
    12 بار تشکر شده در 11 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 46/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    خیلی ممنون
    چن جا متوجه اوامرتون نشدم که عرض میکنم
    1. بله اینو یه بار ازتون پرسیدم میدونم ولی منظورمن اینه که دمشون دوطرفه است هم به سمت پایین هم به سمت بالا احساس میکنم اینجا باید واخون باشه
    2. توکتاب من شوشتری هم چپ و هم راست کوکش حدود یک صفحه است
    ببینید تو چپ کوک فاسری و سل دیز است از اول تا اخرش
    ولی راست کوک خط اول (لا دیز) و سی کرن است ولی بقیه خطوط تا اخرش سی کرن و دو دیز است
    من احتمال میدم تو خط اول علامت عرضی رو غلط نوشتن چون رو فینگربرد هم عملی نیست لادیز باشه و سی کرن
    3. ممنون من فکرمیکردم اخوانه تشکر میکنم از یک ادم استاد ندیده بیشتر از این انتظار نداشته باشین
    4. اره راس میگینا من خودم سوال خودمو متوجه نشدم اینو اشتباه نوشتم خط حامل هفتم نت اخر و دو خط حامل بعد که واخوان داره عذر میخام ببخشید
    ویرایش توسط hamed1000 : Sunday 2 November 2014 در ساعت 12:29 AM

  14. کاربران زیر از hamed1000 به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  15. #73
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    114189
    تاریخ عضویت
    Aug 2014
    نوشته ها
    25
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    3
    18 بار تشکر شده در 12 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 3/0
    Given: 0/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed1000 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه با سری جدید سوالاتم اومدم زحمتتون بدم ببحشید(سوالات از کتاب دوم ردیف استاد صبا (دوره ی سه جلدی) یعنی قسمت دوم کتاب راست کوک می باشد)1. نتهایی که دمشون هم به طرف پایینه وهم به طرف بالا چطوری باید اجرا بشن مثل چندین نت از چهارمضراب شور و...2. در گوشه ی شوشتری دستگاه همایون (راست کوک) نت لا فقط در خط اول دیز داده شده در صورتی که در چپ کوک فواصل این طوری نیست چرا؟3. دستگاه همایون کوکش رلاسی کرن و سل است سیم سوم (سی کرن) به جز در چهارمضراب که بعنوان سیم اخوان استفاده میشه در بقیه گوشه ها مشکل سازه وکارو سخت میکنه میشه در بقیه سیم سوم رو (ر) کوک کنیم؟ این مشکل بخاطر مبتدی بودن منه یا برا شما همه پیش میاد باید با تمرین حلش کنم یابا تغییر کوک راحت تره اولویت با تمرینه یا با تغییر کوک؟4. چهار مضراب سه گاه اخرین خط نت هفتم سل و ر اخوان این نت چجوری باید اجرا بشه ؟انگشت اول اگه بشینه رو پوزیسیون دومه سیم سوم انگشت چهارم روی سیم دوم به نت سل نمیرسه همینطور دو خط بعد مشکل این چنینی دارن چیکار کنم؟5. دستگاه سه گاه (چهارمضراب مخالف) هم مثل چهارمضراب سه گاه خیلی گیج کننده است به نظر من که خیلی هم نمیشه رو نظر من حساب کرد این چهار مضراب غلط املایی داره6. یه سری نت کوچکتر ازبقیه نتها نوشته شدن (یک میزان کامل) نه اندازه زینتها هستن و نه اندازه نتهای معمولی مثل ساقی نامه ی همایون صفحه ی دوم (102) میزان دوم . این نتها به چه شکل باید اجرا بشن؟ 7. منظور از کلمه (چهارمضراب) چیست ؟چرا در چهار مضراب همیشه (تاجایی که من دیدم) اخوان استفاده میشه؟ 8. از دوره ی سه جلدی صبا ایا جلد سوم که یه سری اهنگه هم جزءردیف محسوب میشه؟در کل به نظرم ردیف استاد صبا علاوه بر اموزش ردیف برای تمرین تکیه ها وزینتها هم نوشته شده انقد گیج کننده است که از رذیف چیزی نمی فهمم و حفظ نمیشم ولی ردیف استاد لشکری خلوت تره (البته هنوز اهنگی رو از این کتاب اجرا نکردم) ردیف لشکری چپ کوک و راست کوک نداره برا هر دستگاه هم فقط یک کوک داره به نظر اسونتر میاد راخت تر میشه ردیفو یاد گرفت ولی ایا اینکه چپ کوک راسکوک نداره یعنی ناقصه؟به نظرتون کدوم دستور رو کار کنم وچرا؟کدوم بهتره قابل فهم تره برای خودتون کدوم رو ترجیح میدین؟
    دوست عزیز من کتاب 2 صبا رو ندیدم ولی تو یه میزان اگه همزمان نتها دمشون هم به سمت پایین و هم به سمت بالا باشن به صورت دونوازی اجرا میشن و یا بصورت آکوردی یا همون واخون اجرا بشن

  16. کاربران زیر از meeelodyviolin به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  17. #74
    virtuoso آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    68297
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    سن
    34
    نوشته ها
    1,246
    میانگین پست در روز
    0.30
    تشکر از پست
    3,021
    3,010 بار تشکر شده در 1,040 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    7 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 614/4
    Given: 649/29
    میزان امتیاز
    13

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed1000 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    خیلی ممنون
    چن جا متوجه اوامرتون نشدم که عرض میکنم
    1. بله اینو یه بار ازتون پرسیدم میدونم ولی منظورمن اینه که دمشون دوطرفه است هم به سمت پایین هم به سمت بالا احساس میکنم اینجا باید واخون باشه
    2. توکتاب من شوشتری هم چپ و هم راست کوکش حدود یک صفحه است
    ببینید تو چپ کوک فاسری و سل دیز است از اول تا اخرش
    ولی راست کوک خط اول (لا دیز) و سی کرن است ولی بقیه خطوط تا اخرش سی کرن و دو دیز است
    من احتمال میدم تو خط اول علامت عرضی رو غلط نوشتن چون رو فینگربرد هم عملی نیست لادیز باشه و سی کرن
    3. ممنون من فکرمیکردم اخوانه تشکر میکنم از یک ادم استاد ندیده بیشتر از این انتظار نداشته باشین
    4. اره راس میگینا من خودم سوال خودمو متوجه نشدم اینو اشتباه نوشتم خط حامل هفتم نت اخر و دو خط حامل بعد که واخوان داره عذر میخام ببخشید
    خواهش می کنم.
    1- بله، واخوان هستن. شناختن واخوان ها از طریق تئوری موسیقی خیلی ساده اس. توی دستگاه شور (راست کوک) اگه لا رو واخوان بگیری حالت شور ایجاد می کنه و اگه ر رو واخوان بگیری حالت شهناز (و گوشه هایی که اصطلاحا توی شور دوم هستن) رو ایجاد می کنه.

    2- میتونی عکس بگیری بذاری همین جا. شوشتری همونجوری بود که من توضیح دادم اما توی موسیقی ایرانی بعضی وقتا فواصل زو تغییر میدن... این موضوع خیلی دیده میشه توی کتاب ها و اجراهای مختلف
    اینجا میشه لا دیز رو سی بمل در نظر گرفت (طبق تئوری موسیقی) و بعد اینجوری تصور کرد که در ابتدای قطعه چند بار سی کرن به سی بمل تبدیل شده تا حالت خاصی ایجاد بشه (البته بصورت سر کلید نباید لا دیز نوشته بشه) ... به هر حال من باید ببینم تا نظر بدم.

    3- ایرادی نداره ... اینجا جمع شدیم دور هم که یاد بگیریم دیگه

    4- خواهش می کنم. اگه هنوز هم جا نیفتاده بگو تا توضیح بدم.

  18. کاربران زیر از virtuoso به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  19. #75
    virtuoso آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    68297
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    سن
    34
    نوشته ها
    1,246
    میانگین پست در روز
    0.30
    تشکر از پست
    3,021
    3,010 بار تشکر شده در 1,040 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    7 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 614/4
    Given: 649/29
    میزان امتیاز
    13

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed1000 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    5. دستگاه سه گاه (چهارمضراب مخالف) هم مثل چهارمضراب سه گاه خیلی گیج کننده است به نظر من که خیلی هم نمیشه رو نظر من حساب کرد این چهار مضراب غلط املایی داره6. یه سری نت کوچکتر ازبقیه نتها نوشته شدن (یک میزان کامل) نه اندازه زینتها هستن و نه اندازه نتهای معمولی مثل ساقی نامه ی همایون صفحه ی دوم (102) میزان دوم . این نتها به چه شکل باید اجرا بشن؟ 7. منظور از کلمه (چهارمضراب) چیست ؟چرا در چهار مضراب همیشه (تاجایی که من دیدم) اخوان استفاده میشه؟ 8. از دوره ی سه جلدی صبا ایا جلد سوم که یه سری اهنگه هم جزءردیف محسوب میشه؟در کل به نظرم ردیف استاد صبا علاوه بر اموزش ردیف برای تمرین تکیه ها وزینتها هم نوشته شده انقد گیج کننده است که از رذیف چیزی نمی فهمم و حفظ نمیشم ولی ردیف استاد لشکری خلوت تره (البته هنوز اهنگی رو از این کتاب اجرا نکردم) ردیف لشکری چپ کوک و راست کوک نداره برا هر دستگاه هم فقط یک کوک داره به نظر اسونتر میاد راخت تر میشه ردیفو یاد گرفت ولی ایا اینکه چپ کوک راسکوک نداره یعنی ناقصه؟به نظرتون کدوم دستور رو کار کنم وچرا؟کدوم بهتره قابل فهم تره برای خودتون کدوم رو ترجیح میدین؟
    بریم سراغ بقیه ی سوالات
    5- چهارمضراب سه گاه معروف به زنگ شتر هست... این چهارمضراب از چهارمضراب های قبلی خیلی سخت تره و اصولا ردیف استاد صبا رو نباید پشت سر هم کار کرد. مثلا توی جلد 1 ، چهارمضراب بیات ترک هم خیلی سخت تر از چهارمضراب های قبلیش هست و یکی از سخت ترین چهارمضراب های اون کتاب هست.
    این چهارمضراب زنگ شتر یه زمانی یکی از مواد آزمون ورودی ارکستر صدا و سیما بوده ظاهرا
    من این دستگاه سه گاه رو زیاد کار نکردم توی راست کوک ... متوجه نشدم منظورت از غلط املایی چیه.
    توی مخالف سه گاه راست کوک، ما بیشتر با می کرن، فا سری، سل و لا کار داریم ... سل شاهد هست که به عنوان واخوان ازش استفاده می کنیم. البته نت های دیگه هم مهم هستن.

    6- این چیزی که شما میگی رو من توی ساقی نامه نمی بینم. کتابامون ظاهرا فرق می کنه. میتونی اینم عکس بگیری. اگه نتی اضافه بر یه میزان نوشته شده بود و زینت هم نبود یه حالت اینه که واخوان باشه یه حالت هم اینه که همون مثل زینت اجرا میشه ولی یه مقدار بیشتر از زینت صداش میاد (یه کمی بیشتر روش تاکید میشه) ... البته باید ببینم.

    7- چهارمضراب : [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]

    اگه در مورد مفهوم چهارمضراب مشکلی داشتی بازم بگو ... این توضیح ویکی پدیا بد نیست ولی کامل نیست (فقط جهت آشناییه)
    معمولا واخوان رو نت شاهد در نظر می گیرن. نت شاهد اسمش روشه ... در تمام قطعه به عنوان شاهد قطعه وجود داره. میشه واخوان نگرفت و مرتب بهش اشاره کرد و میشه هم بصورت واخوان اجرا بشه و در حین نواختن هم بهش اشاره بشه. توی آوازی ها اکثرا می بینی که به عنوان واخوان نمیارنش ولی در ضربی ها بصورت واخوان میاد. شاهد توی شنونده ایجاد یه حالت خاص می کنه.
    مثلا در همین مخالف سه گاه ، قطعه ی دیوانه منم رو استاد خرم ساختن. یه بار با واخوان اجراش کن و یه با هم بدون واخوان. ببین دوتا حس مجزا ایجاد می کنه برات. یا مثلا توی شور راست کوک اگه لا رو واخوان بگیری یعنی اینکه میخوای روی درآمد تاکید کنی ... ولی اگه ر رو واخوان گرفتی یعنی میخوای روی مثلا شهناز تاکید کنی.

    8- بله، ردیف استاد صبا جنبه ی آموزش تکنیک رو داره بیشتر. البته گوشه ها هم آموزش داده شدن ولی هنرجو بیشتر درگیر تکنیک ها میشه. برای یادگرفتن تئوری ردیف عجله نکن. کم کم بعد از اینکه ردیف صبا رو یاد گرفتی میتونی با نواختن قطعات مختلف با ردیف آشنا بشی.
    وقتی بخوای ردیف رو یاد بگیری اول باید حالت درآمد رو یاد بگیری ... مثلا میخوادی شور رو یاد بگیری اول باید درآمد رو درک کنی ... بعدش می ری سراغ 3-4 تا گوشه ی اصلی... کل دستگاه ها و آوازها رو که اینجوری یاد گرفتی و مفصل روشون کار کردی بعدش می تونی بری سراغ گوشه ها جزئی تر.
    ردیف استاد لشکری هم خوبه ... اونم میتونی برای درک دستگاه ها و گوشه ها کار کنی... من کار نکردم متاسفانه.
    معمولا راست کوک و چپ کوک رو در نظر می گیرن که در دوتا بازه ی صدایی ردیف رو آموزش بدن (هم برای خانم ها هم برای آقایون)
    ضمنا بعضی از آهنگ ها توی راست کوک بهتر هستن و بعضی در چپ کوک. بهتره که ردیف در هر دو بازه ی صدایی آموزش داده بشه.
    البته اگه ردیف استاد لشکری توی راست کوک باشه مثلا، مشکلی نداره میشه راحت روی چپ کوک هم منتقلش کرد.
    شما فعلا ردیف صبا رو کار کن ولی زیاد به جزئیات نپرداز ... مثلا از یه هنرجوی مبتدی انتظار نمی ره چهارمضراب زنگ شتر رو اجرا کنه.
    هنرجوها بهتره که بیشتر به اصول نوازندگی بپردازن و تدریجا ردیف ها رو یاد بگیرن.

  20. کاربران زیر از virtuoso به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  21. #76
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    115701
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    نوشته ها
    38
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    47
    12 بار تشکر شده در 11 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 46/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط virtuoso [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    خواهش می کنم. 1- بله، واخوان هستن. شناختن واخوان ها از طریق تئوری موسیقی خیلی ساده اس. توی دستگاه شور (راست کوک) اگه لا رو واخوان بگیری حالت شور ایجاد می کنه و اگه ر رو واخوان بگیری حالت شهناز (و گوشه هایی که اصطلاحا توی شور دوم هستن) رو ایجاد می کنه.2- میتونی عکس بگیری بذاری همین جا. شوشتری همونجوری بود که من توضیح دادم اما توی موسیقی ایرانی بعضی وقتا فواصل زو تغییر میدن... این موضوع خیلی دیده میشه توی کتاب ها و اجراهای مختلفاینجا میشه لا دیز رو سی بمل در نظر گرفت (طبق تئوری موسیقی) و بعد اینجوری تصور کرد که در ابتدای قطعه چند بار سی کرن به سی بمل تبدیل شده تا حالت خاصی ایجاد بشه (البته بصورت سر کلید نباید لا دیز نوشته بشه) ... به هر حال من باید ببینم تا نظر بدم.3- ایرادی نداره ... اینجا جمع شدیم دور هم که یاد بگیریم دیگه4- خواهش می کنم. اگه هنوز هم جا نیفتاده بگو تا توضیح بدم.
    2. متاسفانه بلدنیستم عکس بذارم با این توضیحاتی که فرمودین من مطمئن شدم غلط چاپی داره چون اولا اگه لا دیز بشه فواصل شوشتری در چپکوک وراسکوک باهم نمیخونه دوما لادیز وسی کرن اصلا قابل اجرا نیست اگه سی کرن رو با انگشت اول بگیرم لا دیز رو با انگشت دوم دو رو باید با انگشت سوم بگیرم فاصله سی کرن و لا دیز ربع پرده است انگشتام میره تو هم اصلا جا ندارهبعدشم فقط خط اول لا دیز داده که به نظر من به جای دودیز اشتباهی لادیز نوشته کتابهامون با هم فرق میکنه کتاب من سه کتابو چسبونده به هم ولی کتاب شما سه جلد مجزاست4. متاسفنه هنوز متوجه نشدم چون سوالموغلط پرسیده بودم منظور من خط (حامل هفتم) نت اخر است ودوخط بعدش

  22. #77
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    115701
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    نوشته ها
    38
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    47
    12 بار تشکر شده در 11 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 46/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    6. ببینیدمثلا مایک میزان رو با فونت 20 نگارش کردیم یک میزان رو هم با فونت 12 که این میزان نت هاش ریز تره ولی با کسر میزان هماهنگه شما فرض کنید ما یه میزان کامل نت زینت دادیم وتوهمین میزان نت معمولی هم نداریم8. ببخشید متوجه نشدم بله تون مربوط به چی بود بخاطر همین یه تیکه از سوالمو تکرار میکنم جلدسوم ردیف صبا که گوشه و... نداره و یه سریاهنگه هم جزء ردیف محسوب میشه؟ممنون که جواب میدین شرمندمون میکنید

  23. #78
    virtuoso آواتار ها
    مسئول بازنشسته

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    مسئول بازنشسته
    شماره عضویت
    68297
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    سن
    34
    نوشته ها
    1,246
    میانگین پست در روز
    0.30
    تشکر از پست
    3,021
    3,010 بار تشکر شده در 1,040 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    7 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 614/4
    Given: 649/29
    میزان امتیاز
    13

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed1000 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    2. متاسفانه بلدنیستم عکس بذارم با این توضیحاتی که فرمودین من مطمئن شدم غلط چاپی داره چون اولا اگه لا دیز بشه فواصل شوشتری در چپکوک وراسکوک باهم نمیخونه دوما لادیز وسی کرن اصلا قابل اجرا نیست اگه سی کرن رو با انگشت اول بگیرم لا دیز رو با انگشت دوم دو رو باید با انگشت سوم بگیرم فاصله سی کرن و لا دیز ربع پرده است انگشتام میره تو هم اصلا جا ندارهبعدشم فقط خط اول لا دیز داده که به نظر من به جای دودیز اشتباهی لادیز نوشته کتابهامون با هم فرق میکنه کتاب من سه کتابو چسبونده به هم ولی کتاب شما سه جلد مجزاست4. متاسفنه هنوز متوجه نشدم چون سوالموغلط پرسیده بودم منظور من خط (حامل هفتم) نت اخر است ودوخط بعدش
    2- عکس رو که گرفتی با استفاده از گزینه ی آپلود فایل (گوشه پایین سمت چپ) آپلودش می کنی و آدرسشو اینجا قرار میدی.
    لا دیز قابل اجراست... عرض کردم که لا دیز رو سی بمل در نظر می گیری (به اینا میگن نت های آنارمونیک) ... البته توی سازهای زهی کمی تفاوت دارن ولی اینجا میتونی سی بمل در نظر بگیری. با همون انگشت اولت که سی کرن می گیری، کمی میاریش پایین تر میشه همون لا دیز (سی بمل) ... ممکنه خواسته باشه ابتدای شوشتری حالت خاصی رو ایجاد کنه. من نت رو ندیدم و نظر نمیدم. باید ببینمش و اجراش کنم بعد نظر بدم. عرض کردم فواصل معمولا ثابت هستن ولی بعضی جاها برای ایجاد احساسی خاص بنابه ذوق آهنگساز یا تنظیم کننده فواصل رو کمی تغییر میدن ... استاد بدیعی، استاد ملک و دیگر اساتید هم در جاهایی این کار رو انجام دادن.

    4- ممکنه کتابت ایراد چاپی داشته باشه... یه کار دیگه می کنیم. من از این چهارمضراب زنگ شتر توی چند روز آینده عکس می گیرم و میذارم. تو با چهارمضراب خودت مقایسه کن و از روی عکسی که من میذارم سوالتو بپرس. اگه اجراش هم نداری برات اجراشو هم میذارم. نگو خط حامل هفتم (خط حامل هفتم یعنی دو خط بالای پنج خط حامل!) بگو خط هفتم مثلا میزان چهارم یا میزان آخر ... میخوای بگی دوبل نت، مثلا بگو دوبل نت سل و ر (سل بالای خط پنجم و ر زیر خط اول) ...

    - - - Updated - - -

    نقل قول نوشته اصلی توسط hamed1000 [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    6. ببینیدمثلا مایک میزان رو با فونت 20 نگارش کردیم یک میزان رو هم با فونت 12 که این میزان نت هاش ریز تره ولی با کسر میزان هماهنگه شما فرض کنید ما یه میزان کامل نت زینت دادیم وتوهمین میزان نت معمولی هم نداریم8. ببخشید متوجه نشدم بله تون مربوط به چی بود بخاطر همین یه تیکه از سوالمو تکرار میکنم جلدسوم ردیف صبا که گوشه و... نداره و یه سریاهنگه هم جزء ردیف محسوب میشه؟ممنون که جواب میدین شرمندمون میکنید
    6- نمیشه توی یه میزان فقط نت زینت داشته باشیم. چون نت زینت توی شمردن ضرب ها حساب نمیشه. (بعضی وقتا نویسنده نت های یه میزان رو کوچکتر می نویسه که نشون بده این بخش رو کل ارکستر یا یه نوازنده ی دیگه باید اجرا کنه) ... شما عکس بگیری بذاری من بهتر متوجه میشم... اگه وایبر داری توی پیام خصوصی بگو تا از اون طریق یا از طریق ایمیل عکس نت ها رو ازت بگیرم.

    8- ببخشید من قسمت اول سوال 8 رو اصلا ندیدم ... („بله” مال قسمت دومش بود :))
    نخیر اون جلد سوم جزء ردیف حساب نمیشه. ما اصلا توی ردیف چهارمضراب نداریم. چهارمضراب ها چه توی جلد 1 و 2 و چه توی جلد سوم که تماما چهارمضراب های معروف استاد صبا هست صرفا جهت آموزش تکنیک برای هنرجوها گنجونده شدن.
    ردیف همون آوازها و گوشه ها و دستگاه ها هستن که در قالب اونا چهارمضراب ها و تصنیف ها و رنگ ها و ... قرار می گیرن. (چهارمضراب و رنگ و پیش درآمد و ... فرم های اجرایی موسیقی ایرانی هستن)
    استاد صبا در ساختن چهارمضراب ها صاحب سبک بودن و چهارمضراب هاشون بسیار تکنیکی هست. به همین خاطر جلد سوم رو فقط به نوشتن چهارمضراب های مخصوص خودشون اختصاص دادن.

  24. کاربران زیر از virtuoso به خاطر این پست تشکر کرده اند:


  25. #79
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    115701
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    نوشته ها
    38
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    47
    12 بار تشکر شده در 11 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 46/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    2. ببخشید اپلود نشد مجبورشدم کوچیکش کنم هم کیفیتش ضعیفه هم کمه نصف خط اول و نصف خط دوم البته هفت هشت خط هم ادامشه که تو صفحه بعده [ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]
    ویرایش توسط hamed1000 : Thursday 6 November 2014 در ساعت 01:30 AM

  26. #80
    کاربر جدید

    وضعیت
    افلاین
    عنوان کاربری
    کاربر جدید
    شماره عضویت
    115701
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    نوشته ها
    38
    میانگین پست در روز
    0.01
    تشکر از پست
    47
    12 بار تشکر شده در 11 پست
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Thumbs Up/Down
    Received: 0/0
    Given: 46/0
    میزان امتیاز
    0

    پیش فرض


    0 Not allowed! Not allowed!
    این هم سوال 4 بابت کیفیتش خیای خیلی معذرت میخام[ میهمان گرامی برای مشاهده لینک ها نیاز به ثبت نام دارید]

صفحه 5 از 12 نخستنخست 123456789 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •