چنانچه کلمه عبور شما در انجمن ها کار نمی کند
یک بار از سایت Logout کنید و سپس توسط فرم فراموشی کلمه عبور , کلمه عبور جدیدی را در ایمیل خود دریافت کنید
صفحه اصلی سایت   ثبت نام   ورود
NoteAhang
The Iranian Virtual Music Society
جستجو
اطلاعات مطلب
گروه
ارسال توسط DesironnA
بازدید 2076
آخرین مقالات
تاریخچه گیتار فندر
۱۳۸۹ سوم خرداد
ارسال به :
لینک ثابت  |  نسخه ی چاپی  |  ارسال برای دوستان  |  نظرات( 0 )
 
به این مطلب رای دهید
 
گیتار الکتریک:

گیتار یکی از سازهای زهی است.

کالبدشناسی گیتار

بدنه:

قسمت اصلی گيتار ميباشد که به دسته متصل شده و بخشهايی مانند پيکاپ و خرک بروی آن قرار دارد.

خرک (Bridge):

ناحيه‌ای است بروی گيتار که سيمهای گيتار بروی آن قرار ميگيرند.

پرده‌نما (Fret):

قطعه‌ای فلزی که بروی دسته گيتار وجود دارد و پرده‌های موسيقی را از هم جدا ميکند.

سردسته (Head Stock):

قسمت ابتدايی گيتار ميباشد که سيمها در آنجا تنظيم ميشوند.

دسته (Neck):

قسمت بلند و باريک گيتار است که نتها بروی آن قرار دارند.اين بخش بين بدنه و سر دسته گيتار قرار دارد.

کلید زخمه‌گاه (Pick up Switch):

يک تعويض کننده که بروی بدنه گيتار قرار گرفته و برای تعويض پيکاپ جهت تغيير دادن تن و صدا بکار ميرود.

زخمه‌گاه (Pick up):

يک سيم پيچ مغناطيسی است که بروی بدنه گيتار و زير سيمها قرار دارد و وقتی سيمها بر اثر زخمه زدن مرتعش ميشوند تحت تاثير ميدان مغناطيسی پيکاپ قرار ميگيرند و اين تحريک به آمپلی فاير فرستاده ميشود وسپس آنجا اصلاح ميشود.

لرزانه (Tremolo):

يک ميله است که به خرک متصل شده و با حرکت دادن آن به بالا و پايين خرک حرکت ميکند و باعث زير و بم شدن صدا ميشود در ضمن به آن اصطلاحا دسته Vibrato نيز گفته ميشود.

پيچهای کوک (Tuning Switch):

پيچهايی که بروی دسته گيتار قرار گرفته‌اند و با آن ميتوان گيتار را کوک کرد.

کنترل صدا و تن:

پيچهايی که بروی بدنه گيتار قرار گرفته و ميتوان صدا و تن گيتار را تغيير داد.

فندر "Fender "و تاریخچه آن :

فندر یکی از معروف ترین کمپانی های تولید کننده گیتار و آمپی فایر های حرفه ای است . نام فندر همواره در دنیای موسیقی به خصوص شاخه راک زبان زد موسیقی دانان بوده و هست ! استیل فندر و گیتارهای آن همواره مخصوص و مانند شناسنامه ای برای آن بوده است. ظاهر زیبا و رنگ بندی خاص , طرح سر دسته منحصر بفرد خود" که اصطلاح دسته فنری در بازار معروف است ! " پایین بودن اکشن سیم ها که باعث میشود با کمترین نیرو بیشترین افکت و کارایی را داشته باشد از خصوصیات منحصر به فرد فندر است.

نام فندر بر اساس نام اولین طراح آن , کلارنس لئو فندر "Clarence Leo Fender" نام گذاری شده است . لئو فدر در10 اگوست 1909 در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد . خانواده وی از پرتغال کاران آمریکا در مزرعه ای مابینAnaheim و Fullertonبودند . لئو از سن 13 سالگی علاقه خاصی به تعمیر لوازم برقی به خصوص رادیو داشت و تعمیرات رادیو را به عنوان یک نفریح در ساعات بیکاری انجام میداد. در سال 1928 لئو وارد کالج شد و تحصیلات خود را در رشته حسابداری تکمیل کرد. دو رویداد مهم زنگی لئو را تحت تاثیر قرار داد در سال 1930 سفارش یک سیستم PA را برای یک باند موزیک ویژه رقص پذیرفت و اتفاق بعدی آشنایی وی با Esther Klosky در سال 1934 بود. در سال 1938 به عنوان حسابدار در یک موسسه مشغول به کار شد و در همان دوره شانس خود را برای باز کردن یک مغازه تعمیرات رادیو در پایین شهر Fullerton امتحان کرد .پس از چندی عده ای از موزیسین ها برای سرویس و ارتقا امپ و گیتار خود به وی مراجعه کردند و او را به فکر ساخت گیتار انداختند .

اولین گیتارالکتریک ساخت فندر در سال 1946 ساخته شد و باعث شد که لئو کمپانی Fender Electric Instrument را در Fullerton تاسیس کند. پس از چندی مکان کمپانی به میدان Raymond در Fullerton انتقال یافت که بعد ها به یاد لئو فندر به میدان فندر تغییر نام یافت. لئو در سال 1965 به علت ضعف جسمانی کمپانی خود را به CBS Musical Instruments فروخت ولی نام وی بر روی تمامی گیتارها جاودانه ماند . کلارنس لئو فندر در21 مارچ 1991 بر اثر بیماری پارکینسون چشم از جهان فرو بست. نام فندر و طرح های جاودانی او سالهاست که در دستان هنرمندان مطرح موسیقی محبوبیت خود را حفظ کرده است . هنرمندانی چون جیمی هندریکس Jimi Hendrix – گروه رولینگ استون The Rolling Stones – اریک کلپتون Eric Clapton و بسیاری از سرشناسان موسیقی جهان و نیز هنرمندان ایرانی همچون کورش – کاوه و کامیل یغمایی و ... از این مارک استفاده میکنند . ولی قیمت همواره گران آن باعث شده است کمتر کسی بتواند در حال حاضر این مارک را تهیه نماید !
ارسال نظر
نام شما
ایمیل
وب سایت
 
شرح نظر
  ضرب عدد دویست در یکصد را به عدد بنویسید